Alla inlägg den 20 februari 2008

Av Pernilla - 20 februari 2008 05:33

 


Det hela började för lite mer än 6 år sen, jag hade krockat & blivit långtids sjukskriven och ville skaffa hund, jag var inne på schäfer, men insåg snabbt att det skulle, för det första vara svårt att hitta en bra rakryggad schäfer av brukstyp, och sen så skulle det nog kräva för mycket av mig då!



Mile sa att han skulle vilja ha en svensk ras, han hade sett någe schäferliknande fast i mindre tappning då!


Vi satte oss att leta/titta i hundboken & se där fanns den lille "schäfern!"


Vi satte igång att läsa på om allt vi kunde hitta om rasen, sen var det dax att leta uppfödare, våra kriterier var enkla, vi ville ha en grå stubbad hane inom 10 mil!!


Så jag satte i gång att leta på nätet & "hittade" Rocky hos Kim i Svenljunga (Skogsbygdens kennel), han var bara 3 dagar, men jag tingade honom direkt på telefon.


Sen började den lååååånga väntan, jag fick kort & info om Rocky medans han växte upp & jag var & träffade Kim & Rocky när han var 5 veckor.


Och jag har inte ångrat mig en sekund!!


Rocky är en One in a life time dog, han är så fruktansvärt underbar!


Han är genomsnäll & skulle inte göra en fluga för när, bara om nån hotade hans flock, för då går han upp i försvar!!


Jag har ALDRIG ångar valet av ras.


Rex kommer från Lucia & Kopparås Kennel & är son efter Rocky, Rex är precis lika snäll som Rocky men spralligare & mer framåt, mer krut i........


Mina bägge är stubbade, och jag tycker att det är viktigt att man bevarar stubbsvans anlaget, men jag skulle lika mgärna kunna köpa en svansad om allt annat känns rätt.


Hmm vilken färg jag föredrar, bägge faktiskt, jag har ju själv en av varje!


Hos föräldra djuren lägger jag otroligt stor vikt vid mentaliteten, Hd, ögon, är inget jag hakar upp mig på, då detta inte är ett problem hos rasen, och ska inte förstoras upp.


Men jag skulle lika gärna kunna köpa valp hos en uppfödare som gjort alla undersökningar som hos en som inte gjort det om allt övrigt känns rätt.


Hur uppfödaren är, är också mycket viktigt, man ska ju komma överens under en lång tid!


Om man ska ha valp eller vuxen är svårt att svara på, men personligen fördrar jag valp, då jag får en hund som jag kan "forma" själv.


men jag vet folk som har tagit vuxen & det har gått precis lika bra!


Ha en bra dag !!



Kram Nilla



Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards