Alla inlägg den 27 oktober 2008

Av Pernilla - 27 oktober 2008 06:01


Hamnade i en intressant diskussion i går ang för mycket vitt på vissa raser, hon berättade att hos Collien kan valpar födas utan ögon om det är för mycket vitt på dom, inom andra raser kan dövheten slå till, vad är det hos Västgötaspetsen som gör att inte vitt är önskvärt?



Är det bara utseendet som gör det eller vad?


Denna människa är för övrigt biolog så vi pratade en hel del om stubbsvansanlaget & spina bifida


MYCKET intressant pratstund!



Summan av allt blev för mig att man ABSOLUT inte skulle bara hundar med mindre än en kota med varanndra


Allså 2 AS ska absolut inte paras



Svans+ stubb, ja

Svans+ svans, ja

As+As, nej

Stubb+Stubb ja OM det finns mer än en kota

Stubb+As Ja om den ena har mer än en kota



Detta tycker jag är intressant, inom Pon har man ju tagit detta till sig & har bra rekomendationer om detta!


I Finland har man gått ett steg längre & förbjuder Stubb+Stubb parningar!




Dax att ta tag i detta kanske, för vem bevarar vi stubbsvansanlaget??

Det är ju en defekt!




I detta vet jag otroligt lite & kan inte avgöra vad som är rätt eller fel, men jag tycker att man ska ta och titta på det, för helt orelevant är det ju inte för Västgötaspetsen!



Ha en bra dag!!


Mvh Nilla

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards