Direktlänk till inlägg 29 november 2008

Snart första advent!!

Av Pernilla - 29 november 2008 08:52

 


Jag älskar advent och ser i fram i mot varje söndag i december!!


I dag blir det stor första advent städ, sen ner i källaren & rota reda på stakarna....


I morgon bär det i väg till ett par kompisar till oss,dom har nyss flyttat hit från Makedonien, det ska bli kul att träffas igen!


Loggar in lite senare tror jag...


Ha en bra dag...


// NIlla

 
 
Ingen bild

Erkki Huokuniemi

29 november 2008 11:23

Munchausen by proxy


Med rötter i sagans värld
De flesta av oss är bekanta med Baron von Münchhausen som skröt ihop makalösa berättelser om de mest fantastiska äventyr som han sa sig varit med om. Nu var det ju just skryt, fabulerande och lögn… intressant, men inte sant.
Inom medicinen finns det någonting man kallar för Munchausens syndrom som helt enkelt innebär att en patient söker vård, med spektakulära och ibland till synes helt galna och livshotande symtom som sen visar sig vara falska. Icke att förväxla med hypokondrikern som faktiskt tror sig vara sjuk. Själv måste jag säga att det inte är något vidare bra namn som valts, ett mindre sagorelaterat vore på sin plats. Varför inte ett anglofierat uttryck som factitia syndrom?

Ohälsa eller ohälsa?
Man kan göra skillnad på objektiv och subjektiv ohälsa. Den objektiva ohälsan baseras på fysiologisk och biologisk störning och är det som oftast är symtomgivande vid traditionell sjukdomsdiagnostik. Den subjektiva ohälsan är ett mått på hur en person själv upplever sitt välmående, eller sitt djurs.

Många väljer att genomgå onödiga ingrepp och /eller undersökningar
Ofta söker sig dessa personer till vården på grund av en svårhanterlig ångest. Det behöver knappast nämnas att det är ett vanskligt sätt att försöka hantera ångest på.
Munchausen by proxy (även översatt till Muchausen syndrom genom ombud).
En släkting till Munchausens Syndrom är Munchausen by Proxy (MBP) även kallat Munchausen by Proxy Syndrome eller Munchausen Syndrome by Proxy. Vid Munchausens syndrom är det utövaren själv som blir föremål för den medicinska personalens uppmärksamhet och omsorg medan det vid MBP är genom att använda sitt barn/husdjur som ombud föräldern/djurägaren vinner uppmärksamheten.
Exempel på MBP kan spänna över hela registret av symtom. Allt från att fabricera sjukdomshistoria till att åsamka skada eller i vissa fall även orsaka dödsfall. Munchausen by Proxy är ingen diagnos i DSM-IV (förteckningen över alla psykiatriska diagnoser) men det är en uppmärksammad form av felbehandling. Kanske kan man kalla det för misshandel av både fysisk och psykisk art eller som i djurvärlden i förlängningen kan leda till att genmasssan minskas och nya sjukdomar/defekter får fäste.

Det som kan karaktärisera MBP är att symtomen:
Fabriceras - symtom hittas på eller förövaren får det att verka som att ett symtom existerar
Överdrivs - ett verkligt symtom förstoras och görs mer allvarligt
Induceras - förövaren skapar medvetet problem som ger symtom

Under länken ”ordföranden har ordet” på Specialklubben för Västgötaspets hemsida står följande att läsa:
den 18 november 2008
Vi har haft styrelsemöte i lördags och bla. gått igenom minnesanteckningarna från avelskonferensen. Dessa kommer tillsammans med erforderliga styrelsebeslut att publiceras i tidningen och här på hemsidan.
Det handlar bla. om vallning, exteriörbeskrivning, HD, MH, ögon, rasstandard/domarkompendium. Men som sagt ni får själva läsa om det.
Jag kan dock redan nu säga att styrelsen vill att vi ögonlyser ca. 100 hundar under 2008-2009 för att få en referensgrupp för att komma vidare i denna fråga.

Raskt kommer ett tillkännagivande på en hemsida:
Ewa S har kommit med följande tillkännagivande: "Tänkte bara tala om att vi håller på och planerar en "gruppögonlysning" i Västerås el Sala prel. 9 dec kl 14.00-"
Samt efterlyser lämpliga kandidater för detta

Svårt att diagnostisera
En djurägare som vill ”skapa sjukdom" hos sin ras/djur är enligt min erfarenhet alltid mycket tillmötesgående och gör allt i sin makt för att försöka rädda rasen/djuret. Det är en av anledningarna till att det är så vansinnigt svårt att diagnostisera MBP. En annan anledning är att veterinärer och forskare i regel är mycket dåligt förberedda att hantera detta när de stöter på det. Man är helt enkelt inte van vid fenomenet och kan för litet om det. Blir man inte bättre på att uppmärksamma detta så kommer MBP att leda till att avelsbaserna krymps ännu mer och att nya sjukdomar istället får fäste. I värsta fall: Rasen överlever inte ”omvårdnaden”

Det har gått för långt i att man till varje pris skall skydda sina djur och framtida valpar från ev sjukdomar genom att använda sig av diagnoser och undersökningsmetoder som inte är relevanta för rasen.
Hur är statistiken hos t ex försäkringsbolaget Agria (rekommenderas av SKK att ha som underlag för rasklubbarnas avelsarbete) för genetiskt betingade sjukdomar hos västgötaspetsen?
Hur många fullgoda avelsdjur utesluts ur aveln på grund av ”orättfärdiga diagnoser?
Klarar vår underbara lilla ras av ”omvårdnaden” från dessa människors sida och att de med mandat får fria händer att styra och ställa med dess framtid?
Erkki

 
Ingen bild

Lena

29 november 2008 14:01

You´ve got a point there!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards