Direktlänk till inlägg 18 december 2008

Ks, As, Ls, St.

Av Pernilla - 18 december 2008 21:07

Dom fyra svanstyperna!


Vackra Nova får representera As.

(Avsaknad av svans)



Godingen Rex får representera St.


(Stubb svans)


Stilige Frode får representera Ls

(Lång svans)



Och söta Loke får representera Ks


(Kort svans)



Sen kan naturligtvis längderna variera lite på alla svanstyperna.


Mvh Nilla

 
 
Ingen bild

Inga

18 december 2008 22:31

Nilla, tack för svans-info.
I min kull där en valp föddes utan analöppning , hade båda föräldrarna likadan stubb, som din Rex.
Denna höst måste en finsk 3-årig Vs tik med AS avlivas pga svår defekt i ryggmärgskanalen.

 
Heléne

Heléne

18 december 2008 23:31

Tillhör ni dem som ska vetrinärintyg på antal svanskotor från och med nyår?

http://www.hogwartsbulldoggs.nu

 
Ingen bild

Nilla

19 december 2008 06:08

Oj Inga vad tråkigt att höra!

Ja man börjar ju så smått undra om man verkligen ska avla på en "defekt" för det är ju vad stubbsvansen är, en defekt!

Jag har ju tidigare tagit upp Spina bifida en missbildning som kan förkomma om man parar stubb med stubb!

Hmm Helène jag tror inte att Vgs är med räknad över dom raser som man ska räkna kotor på, men den borde nog det!!

Här kan man läsa mer om Spina bifida
http://kennet.skk.se/SKK-Web-Plats/Vetlex/vet_artikel.asp?rub=Spina+bifida&sokord=spina

Och här!
http://kennet.skk.se/SKK-Web-Plats/Vetlex/vet_artikel.asp?rub=Svansdefekter


Mvh Nilla

 
Ingen bild

Karin L

19 december 2008 09:45

Det var ju en liten släktträff i bilder. Sagas mormor och pappa. Saga är stubb. Resulatat av AS och lång svans.

 
camilla

camilla

19 december 2008 10:25

Vilka söta svansmodeller!!!
Trevlig helg på er!!

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga

19 december 2008 11:39

Redan under flere års tid har FKK redan krävt veterinärintyg för registrering av stubb valpar. Detta intyg måste vara daterat innan valparna är 10 dagar gamla. Några kotor behövs inte räknas , utan alla som inte har långsvans betäcknas , som ST

 
camilla igen

camilla igen

19 december 2008 14:05

Eddie mår bättre. Det var jag som hade en sänka på 56 . Eddies var "bara" 32.
Men som sagt, vi är båda piggare idag. Tack och lov!!

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

19 december 2008 14:47

Sist jag läste om de nya registreringsreglerna (i Sverige) så var det till att räkna kotor på Västgöten, tror det är så även nu. AS (avsaknad av svans) var 0-3 svanskotor och ST (stubbsvans) var 4-7 svanskotor. Sist jag var i kontakt med en vs-kull räknades det kotor och vi kom fram till att alla, förutom de långsvansade i kullen, skulle betecknas som AS (dvs. svansarna hade motsvarande utseende som på Nova, Rex och Loke). Vi trodde att åtminstone den svansen som var som Lokes på bilden skulle betecknas ST, men när vi räknade så överskred antalet kotor inte 3. En KS (kort svans) är minst 8 kotor men kortare svans än normalt för rasen. Ska tilläggas att det inte är det lättaste att räkna kotor på en liten valp. Storleken på olika hundars kotor kanske är olika också så två hundar med samma kotantal kanske har svansar som är olika långa? Hmm. Tror de nya registreringsreglerna gäller from 1/1 2009?

 
Lisbeth

Lisbeth

19 december 2008 16:09

Anna! Detta låter som kvalificerat vansinne... Vem åter sig att räkna kort på en 4-5 veckorsvalp (då det är aktuellt för registrering)? Vad ska det vara bra för? Och för vem?
En sån klåfingrighet! Tala om knappologi...

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth igen

19 december 2008 16:11

Ska som klart vara KOTOR och inget annat!
Det går för fort när man blir arg.. . Sorry

 
Ingen bild

Gudrun L.

19 december 2008 23:35

Nilla. Var hittar man dom där söta tomtarna, som ligger i bakgrunden på hemsidan?
Gudrun, som också vill ha såna.

 
Heléne

Heléne

20 december 2008 08:24

Nu är jag benägen att hålla med Annas inlägg från igår, det var just detta som engelsk och fransk bulldogg blev befriade från. Att räkna kotor före registreringen. Hörde talas om ett fall där hade man en kull valpar som blev skickade mellan X antal vetrinärer som räknade och detta med vitt skilda resultat. Röntgenresultat var det enda som stämde.

I denna diskution i Bulldoggsklubben hörde jag inget om att Västgöten skulle undantas reglerna, bara bullarna.

Sen är det något annat som ringer i mitt bakhuvud och det är de danska reglerna (från nästa år?) Jag tror att de också ändrar...detta kommer att påverka för dem som ska dit och ställa.

http://www.hogwartsbulldoggs.nu

 
Isabel

Isabel

20 december 2008 10:45

Heléne

Hur kommer de danska reglerna att ändras, vet du det? Innan ska man ju ha haft intyg av vet. på att hunden är född stubb.

http://kennelviking.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Skapa flashcards