Direktlänk till inlägg 4 mars 2009

30-40cm??

Av Pernilla - 4 mars 2009 07:39



Vart tog dom måtten på Vgs vägen?

Hittade en bok från 1975 & där stog det att Västgötaspetsen fick vara 30-40 cm, varför sänkte man höjden på Vgs?


Är det någon som vet vem, för vad & varför??


Har hittat en del bilder & rent anatomiskt så ser ju dom som har lite längre ben bättre ut!

Det skulle vara riktigt intressant att få veta varför standarden ändrades & när?


*********************


Fick snabbt ett inlägg om att jag klagar & letar fel?

NEJ jag klagar inte & letar inte fel, jag frågar ju bara varför måtten på Vgs ändrades!

Och att fråga saker & ting kan aldrig vara fel..

Om man har något att dölja ja, då är det aldrig bekvämt med en massa frågor..


"Och till dig som skriver så länge du är anonym kommer jag INTE att publicera dina inlägg!"


Föresten det var 4 st Vättar på bilden!


Ha en bra dag...

 
 
Emma

Emma

4 mars 2009 07:52

http://petersson84.blogg.se/2009/february/tavling-med-klockargardens.html

Delta i tävling av en goodiebag värde 500kr, bara att slänga in en enkel motivering

http://petersson84.blogg.se

 
Lisbeth

Lisbeth

4 mars 2009 16:44

Så här skrev Zetterstén i Hundsport 1967:
”Som jag redan nämnt, var den för rasen så värdefulla Jerry 2650 TT inte grå utan gråbrun med mörk sadel. Detta gjorde att jag hos Kennelklubben anhöll, att vissa detaljer i standarden skulle ändras, bl.a skulle visserligen den rent grå färgen fortfarande vara den mest önskvärda, men den brungrå skulle godkännas. En annan viktig detalj var storleken. När greve Rosen gjorde standarden, måste han helt naturligt taga hänsyn till Mopsens mått. Det visade sig dock, att exemplar på 38-40 cm i regel var alltför spinkiga, och en västgötaspets bör ju vara robust, så jag föreslog, att höjden borde vara 32-34 cm. Båda dessa förslag godkändes.”

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nilla

4 mars 2009 17:26

Ok tack Lisbeth för bra svar!

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Nilla

4 mars 2009 17:57

Kom gärna med mer info om Rosen & Zetterstèns arbete med att rekonstruera rasen.

Det måste ju finnas väldokumenterat någonstans!

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Lisbeth

4 mars 2009 20:43

Det finns i min dator men texten är för lång för att passa bloggformatet - kan kanske delas upp...

 
Ingen bild

Nilla

4 mars 2009 21:03

Åhh Lisbeth det skulle vara jättesnällt av dig om du på något sätt kunde skicka den till mig! "Evigt tacksam"

Jag kan lägga upp den på en sida & länka!

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Britt-Marie

4 mars 2009 21:12

Snälla, snälla Lisbeth, låt oss intresserade ta del av hela texten om det går att lösa "formatmässigt"!

 
Ingen bild

ewa

5 mars 2009 18:54

Hela (eller delar av) rekonstruktionen av Västgötaspetsen (Svensk Vallhund som rasen också till och från har hetat) finns på en mängd olika ställen - artiklar i Hundsport, SSD-bladet,von Rosens böcker, SKKs Jubileumskrönika samt inte minst Hundsport Special 5/86 - till minne av Zettersten.Men det gäller att leta! Senast fanns det artikel i GÖÖTTI, men då är det finska som gäller!
Det kanske är dags att åter ta in några av dessa artiklar i klubbtidningen!
Det står också en del i de böcker som kommit ut om Västgötaspetsen - men då är det engelska och holländska som gäller.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards