Direktlänk till inlägg 27 april 2009

EPILEPSI!!??

Av Pernilla - 27 april 2009 08:21


Finns det någon som känner till någon som har eller känner någon Västgötaspets som ha epilepsi??


Förekommer det? Många? Få?


Man får svara anonymt, jag tar in det i allafall....


Mvh Nilla

 
 
Ingen bild

Lisbeth

27 april 2009 13:58

Agria har en bra info om epilepsi, nämligen den här:
"Epilepsi - anfall med kramper
Epilepsi, som är en form av kramper i hela eller delar av kroppen. Hunden brukar ramla omkull. I liggande ställning rycker det i ben, nacke och mun. Vissa hundar sparkar med fram- och bakben, i andra fall är benen sträckta och styva.

Ett anfall kan pågå från ett par sekunder upp till flera minuter. I mer ovanliga fall går anfallet inte över utan hunden fortsätter att krampa i flera timmar. Om anfallen inte går över utan bara fortsätter – det ena efter det andra – uppstår ett livshotande tillstånd, ett så kallat status epilepticus.

Förvirrad efter ett anfall
Efter anfallet brukar hunden vara förvirrad och orolig. En del känner inte igen sig. Hunden raglar och skäller, och i enstaka fall kan den uppträda aggressivt.

När en hund fått sitt första anfall kommer det med stor säkerhet flera. Det är dock omöjligt att säga när eller hur ofta. Orsaken till epilepsi är oerhört svår att fastställa mer exakt än att den framkallas av någon form av hjärnskada – allt ifrån missbildningar som vattenskalle till hjärnskakning, hjärnhinneinflammation eller inflammation i hjärnan.

Ärftlig sjukdom
Eftersom epilepsi är vanligare inom vissa hundraser, till exempel fågelhundraser, finns mycket som talar för att det finns ärftliga faktorer.

Man kan inte bota epilepsi, men sjukdomen går att behandla. Med behandling brukar många hundar bli bättre och får färre anfall medlängre tidsintervall mellan anfallen.

Medicinering i ett tidigt stadium
Förr behandlades inte epelepsin med medicin om inte hunden fick anfall oftare än en gång per månad. Numera sätts medicin in betydligt tidigare. De mediciner som används är oftast fenemal eller mysoline. Hunden kan bli slö och trött av epilepsimedicinen, men det brukar gå över efter ett par veckors behandling.

I de flesta fall vill veterinären utesluta andra sjukdomar som kan orsaka kramper och tar därför ibland blodprov, urinprov, EKG samt röntgenundersöker hunden.

Flytta bort föremål
Vad gör man som hundägare om hunden får ett epileptiskt anfall? De flesta hundägare blir mycket upprörda. De känner sig hjälplösa och vill ingripa. Men stoppa inte in händerna i hundens mun! Du riskerar att bli svårt biten, hunden sväljer inte tungan och den brukar inte tugga sönder sig.

Låt hunden ligga på golvet. Ta bort föremål runt hunden den inte skadas, låt hunden vara i fred och dämpa belysningen.

Ta tid på anfallet
I de flesta fall går anfallet över på ett par minuter, som kan verka som timmar. Ta tiden! Om inga fler anfall kommer under dagen eller natten behöver du inte rusa iväg till veterinär. Beställ dock tid för en undersökning.

Om det kommer fler anfall under en dag eller natt bör du uppsöka veterinär. Om anfallen inte går över eller om de varar längre än 10 minuter, bör du åka till veterinär akut. Veterinären kan då ge en spruta som löser kramperna.

Om din hund får ett anfall, gör så här:

* Inspektera hunden, anteckna när anfallet kom och hur länge det varade
* Vid långa anfall, längre än 10 minuter och vid upprepade anfall – uppsök veterinär akut
* Anteckna i din kalender när hunden har anfall och hur länge de varar
Text: Lars-Erik Kängström leg. veterinär"

 
Ingen bild

Duritzan

27 april 2009 15:36

Min första vÄtte f. 1962 hade epilepsi. Inga alltför svåra anfall, i huvudsak bakre hälften i kramp, och inte mer är kanske tre-fyra anfall per år. första anfallet fick hon på väg nerför en ganska lång trappa! Gissa om jag var rädd när jag såg henne ligga nedanför en trappa hon fallit nerför och utan kontroll över bakvagnen :(
Hon blev trots detta 15-16 år och hade ett gott liv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards