Alla inlägg den 4 juli 2009

Av Pernilla - 4 juli 2009 06:57


Annika tipsade mig om en bok som Kerstin Malm har skrivit! Och jag fastnade för vad hon skriver, det är en serie på 3 böcker & just nu läser jag hunden, människan, relationen.


En mycket bra bok, där man som hundägare får tänka till lite och ransaka sitt hundägande, hon jobbar med positiv förstärkning & förklarar på ett mycket bra sätt varför det är bäst...


*****************


Vi människor tycks ha stora behov av att förenkla verkligheten och se till små delar istället för till de stora sammanhangen. När vi gör det bygger vi opp en tilfällig värld av trygghet och en tillvaro som vi tycker att vi kan förstå och kontrollera. Vi sätter gärna etiketter på andra människor och hundar, utan att se till en större helhet och till hvilka årsaker som kan ligga bakom. Hundar stämplas lätt som dominanta, skarpa eller mentalt dåliga. Sådana etiketter är klyschor som egentligen inte säger oss någonting. De ger oss også en felaktig bild av verkligheten som oföranderlig och som antingen svart eller vit.

Som läsare kommer du att få ta del av en text som vill förmedla en helhetssyn och att vårt förhållningssätt kommer från våra värderingar, inte från vetenskapen. Böcker som innefattar praktisk erfarenhet, teoretisk kunskap, god känsla och ett respektfullt synsätt för våra fyrbenta följeslagare. Boken blir förhoppningsvis en hjälp att hitta en "riktning", ett stöd, i en informationsflod av hypoteser, teorier, undersökningar och tvärsäkra slutsatser.

Kerstin Malm är fil doktor i hundetologi. Hon har en lång praktisk erfarenhet av arbete med problemhundar och håller utbildningar och kurser i ämnet.

"Med sina gedigna kunskaper om hundens psyke ger Kerstin Malm oss svar på många av våra funderingar"

"En mjuk uppfostran som grundar sig på uppmuntran och beröm fungerar ju -inte oväntat - bäst, vilket framgår tydligt av denna oumbärliga bok"

Citat ur recension av Lena Fridell

*********************



 

Ha en bra dag...


// Nilla

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Skapa flashcards