Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Tidningen!

Av Pernilla - 29 september 2009 06:18

 Ja vad ska man säga om den?

 

  

Innehållet var okej fanns en hel del att läsa, roliga & bra repotage, men layouten var tråkig, slätstruken skulle man kunna säga, man är back to basic, alldeles för liten & ihoptryckt text så tyvärr inget WOW från mig.

 

Men det är väl klart, det är nog svårt att fylla skorna efter Oili sicka vackra bilder & vilken layout....

 

Kanske dax för Skv att satsa på ett bra bildbehandlingsprogram!!

 

 
 
Ingen bild

Maria D

29 september 2009 08:25

Så så! Jag som tyckte tidningen var jättebra eftersom min hund var med :-)

Skämt å sido, så får man inte glömma bort två viktiga saker:
1. De tre som gör tidningen gör det på sin fritid och utan att få något för det.
2. Det var deras första nummer. Om de inte har jobbar med layout så är det inte så lätt att få till det bra.

Men du har en poäng i att de naturligtvis behöver ha tillgång till lämpliga programvaror, man kan inte göra en snygg tidning om man använder MS Word eller liknande. De behöver få Adobe In-Design eller en liknande applikation.

 
Lisbeth

Lisbeth

29 september 2009 10:35

Du har rätt så tillvida att tidningen återfallit till sitt tidigare trista utseende, men är ändå otroligt mycket prydligare än den var före "förra" uppsnofsningen. Innehållsmässigt är den OK (jämförelsevis) - dock för mycket "presentationer" folk typ självskryt - inget fel i det med de är för många i samma nummer så obalans uppstår - och för lite om rasen västgötaspets. Avelskommitténs sida innehöll dock intressanta uppgifter. Och så fanns det to m utställningsreportage! Bravo! Och även historiska hundar, utmärkt! Innehåll med raskunskap kan inte ersättas med aldrig så många söta vardagsbilder.

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria D

29 september 2009 11:39

Lisbeth, där ser man vad olika man tycker :-)

Just rapporten från avelskommittén var det jag tyckte var riktigt torftigt. Med hjälp av SKKs rasdatafiler och programmet Lathunden kan man ta fram så himla mycket intressant t ex farfarskurvor (vilka hundar har flest barnbarn och bör därför undvikas) HD- och ögonstatistik på avelsdjur och kennlar, MH-statistik, vilka hanhundar lämnar flest certvinnare, vilka kombinationer ger hundar som fått CK eller 2:a osv. Man kan lägga in vallanlagsproven och ta ut statistik för vilka hundar som lämnar "bäst" vallanlag mm mm. Möjligheterna är oändliga. Det "enda" som krävs är kunskap på programmet, som i ärlighetens namn inte är bara enkelt att jobba med.

 
Ingen bild

Nilla

29 september 2009 11:53

Håller med er båda i det ni skriver, just det från avelskommiten kan man nog utveckla & skulle ha lite mer plats i tidningen, gamla godingar är kul att läsa om!

Sen en viktig sak, jag hade INTE gjort tidningen bättre själv det får jag nog erkänna.....

Men ett bättre program att jobba med är ett måste, det borde Skv kosta på redaktörerna!

Och sen kanske gå en kurs i hur man gör en snygg layout?

 
Ingen bild

Lisbeth

29 september 2009 14:09

Det är riktigt som Maria skriver, men förbättringen - som jag ser det - är i förhållande till tidigare nummer. Så klart! Vad ska man annars jämföra med?

 
Ingen bild

Duritzan

29 september 2009 18:23

Visst är det trevligt om tidningen är snygg. Men åtminstone för mig är innehållet det viktigaste och där hade de fått med litet av varje. Gärna mer från avelskommittén och mycket mer raskunskap är vad jag önskar.

 
Ingen bild

Bella

30 september 2009 14:51

Hej alla,

Är nybliven vgs ägare och har inte sett klubbtidningen förut. Tyckte den var trevlig med lite smått o gott av varje men med ett stort frågetecken från mej.

Ögongproblem. Har vgsarna det? Trodde rasen var frisk och sund utan några sk rasbundna sjukdomar och nu skriver avelskommittén i Skv att det finns en ögondiagnos som heter västgötaspetsretinopati och att SKK har ett bekämpningsprogram för den:

"SKK råder oss att fortsätta lysa, även lysa kullsyskon och föräldrar till hundar med anmärkning."
Dessutom ska det vara ett allmänt möte i klubben där man ska diskutera ögonfrågan. Verkar inte alls bra. Hur frisk är vgsn egentligen.?

Jag ska iaf kolla upp med SLU och SKK. Tyckte inte att informationen i tidningen var bra.

Bella o mysan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Skapa flashcards