Direktlänk till inlägg 24 oktober 2009

TÄNK om folk kunde lära sig att inte binda sina hundar.....

Av Pernilla - 24 oktober 2009 10:19

Jag blir sååå förbannad och upprörd varje gång jag läser om sånt HÄR 

 

Om folk kunde lära sig att INTE binda sina hundar utanför affärer, fattar inte vad det är som gör att folk inte tänker, det behöver ju inte gå så illa som i dessa fallen, men det finns andra saker som kan hända, barn kan gå fram och vara hårdhänta, folk springer förbi, gap, stoj & ungdomsbus, såg inte för så länge sen en hund utanför våran Ica här i Kärra som satt & skakade av rädsla då ett gäng med tonårsgrabbar åkte skateboard framför bakom & runt hunden, det hoppades gapades och flamsades runt den stackars hunden, naturligtvis sa jag till grabbarna och fick till svar OJ det tänkte vi inte på, och dom avlägsnade sig snabbt, men skadan var ju redan sked & hunden mådde skit!

 

När matte kom ut ur affären så tog jag ett snack med henne i all välmening & berättade vad som hade hänt, hon blev fly förbannad på grabbarna

(kan man förstå) MEN jag påpekade också för henne att hon "felade" som band sin hund där & utsatte hunden för detta, vet inte om hon fattade, men jag har inte sett hunden utanför affären igen i allafall Skrattande

 

Detta är ju faktiskt något som man som uppfödare kan ta med i infon som man lämnar till sina valpköpare, att

BIND INTE HUNDEN UTANFÖR EN AFFÄR eller någon annanstans där man inte har uppsikt över den!!

 

Samma sak med hund i varm bil på sommaren, man kan upplysa om det också, skriv en liten att

"tänka på folder" som ni skickar med valpköparen.......

 

Ha nu en bra lördag......Och var rädda om era hundar

 

  

 

Kram Nilla

 
 
Ingen bild

Tina

24 oktober 2009 11:02

Hej! Vill bara säga att jag håller med till 100%. Det är skamligt att folk inte förstår hur illa det kan gå när man bara lämnar hunden bunden så där. Otroligt strongt av dig att säga till den där hundägaren utanför Ica! *applåderar* Man tänker på det varje gång man ser en bunden hund, men inte stannar man kvar och säger till. Det borde man ju faktiskt göra. Ditt inlägg är en tankeställare. Väldigt fina killar du har också, själv har jag en strävhårig foxterrier. Mvh Tina

 
Erika

Erika

24 oktober 2009 12:40

Jätte hemskt att folk binder sin hund utanför en affär eller på annan plats där ägaren inte kan ha uppsikt på den.

Jag tror dock inte det är rätt väg att gå via uppfödaren. Det är så mycket information för en valpköpare att ta in så om vi säger något om att inte binda hit och dit kommer inte att ha den effekt som det borde ändå eftersom man inte är ute och promenerar på det sättet med en liten valp. Bättre att lagstifta eller att SKK/SBK el SJV kör en dive i media och uppmärksammar alla hundägare om hur olämpligt det är. Då kanske man kan nå ut till många fler. Tyvärr kommer det inte att bita på alla ändå.

http://www.arnellslantbruk.se

 
Ingen bild

Nilla

24 oktober 2009 13:47

Och där håller inte jag med dig! jag minns när jag köpte min första hund, man insöp ALLT som uppfödaren sa, tog det till sig & gjorde därefter, och man kan som sagt göra en liten minnes folder som man kan skicka med
"Att tänka på" Tror inte alls att den infon går förbi, det handlar ju om valpen/hundens säkerhet, har tyvärr sett valpar utanför affären också, så visst tar folk med sig valpen dit också!

Så jag förstår inte varför du som uppfödare inte kan ge den infon också.......

Och ja jag tycker också att det ska lagstiftas om att man inte får binda hundar utanför affärer & dyl...

Mvh Nilla

 
Ingen bild

erika

24 oktober 2009 18:09

Sunt hundägar ansvar kan man inte bara lägga på uppfödarna.
Jag har haft alla typer av valpköpare här och bara för att du lyssnar på din uppfödare i allt den säger den dagen du hämtar hem din nya familje medlem så innebär inte det att alla gör det. Jag har inte haft många kullar ännu- vem vet om det blir fler?? det kan bara tiden utvisa även om förhoppningen finns. Jag har dock hunnit med att ha flera olika typer av nya hundägare7 gamla hundägare osv. De som inte vet eller kan, de som tror att de kan de som verkligen kan. Sedan har vi de som frågar, frågar och åter igen frågar. De finns dessutom deras motsats. Vem av de som tar in mest eller minst är svårt att säga. Många ringer efter ett par dagar och säger "Du det var så mycket att tänka på och jag hade bara i huvudet att jag skulle få med valpen hem, vad sa du oim ditt och datt?"
Jag har haft valpköpare som inte har en aning om hur man klipper ett par klor, endel har inte haft med pengar för att betala valpen- de är så uppjagade över att få hem sin så efterlängtade valp så de har bara det för ögonen.

Därför tror inte jag att uppfödarna är rätt väg att gå- det finns så mycket annat som i det läget är viktigare.

Att inte binda sin hund utan för en affär tillhör sunt hundägar ansvar och ska man lasta varje uppfödare med det så har vi snart många mer " måsten" och då tror jag det kan vara bättre med någon form av informationskanpanj eller kanske att det vore obligatoriskt med en endagars kurs på att skaffa hund. Där man tar allt möjligt nyttigt vetande som man som hundägare ska veta. Skyldighetre och rättigheter osv lite lätt foderlära, förstahjälpen.

Ett alternativ är att filmen från SKK innehåller denna information- då får alla med renrasiga reggade hundar detta- för du kommer inte åt "buskis hundarnas uppfödare ändå" . Alla valapr/hundar ska reggas i SJV- dvs jordbruksverket så egentligen kanske det är den vägen att gå.

Sedan kan jag tillägga att bara för jag är emot att lägga den uppgift på uppfödaren innebär inte att jag inte ger en likvärdig information till valpköparna redan i dag men som sagt jag vet att hälften kommer inte att ta till sig informationen

 
Ingen bild

Duritzan

24 oktober 2009 19:38

Att skicka med en del skriven information, varav man går igenom en del med valpköparen och lämnar resten att läsas vid tillfälle är något jag, liksom flera andra uppfödare, redan gör.
Dessutom skickar jag med Apotekets Hälsoråd för hund eftersom jag inte är säker på att den köps annars.

Bra att få tips om vad jag kan komplettera den skrivna informationen med!

 
Ingen bild

Nilla

24 oktober 2009 21:49

Men snälla Erika, jag menar inte att det är eran skyldighet att säga detta, men jag tycker att man kan nämna det när man ändå nämner allt annat, kanske går det in hos 3 av 10 men då är det ändå 3 som inte binder utanför en affär...Varför detta motstånd till att nämna för valpköparen att den inte bör binda sin valp utanför affären?

Vad kan vara viktigare än valpens säkerhet?

Nä jag föstår inte ditt resonemang i denna fråga, att det skulle vara sunt hundägaransvar att inte binda sin hund utanför en affär ja kanske det, men då tycker jag att man ska veta lätt foder lära & fösta hjälpen också innan man köper hund, jag tycker inte att det är att "lasta" nån uppfödare, det SKA vara en massa måsten om man är uppfödare...

Man har valparna i ca 8 veckor, när den dagen kommer då valparna ska hämtas, så kan det väl inte vara så svårt att totta ihop en liten kom ihåg och tänka på lista som dom kan få med sig HUR svårt kan det vara!

Jag säger inte att alla uppfödare måste göra detta, men jag tycker att det hade varit bra & jag kommer att göra det den dagen jag är uppfödare
(om jag nu blir det nån gång)

Men det är kul & intressant att höra olika åsikter om detta...

 
Erika

Erika

25 oktober 2009 11:24

Den där "kom ihåg" listan gör jag redan idag.... men det är ganska mycket papper i allmänhet då man köper en hund så jag är verkligen inte säker på att alla läser detta. Men det är klart läser 3 av 10 så kanske man ska vara nöjd....

http://wwww.arnellslantbruk.se

 
Ingrid

Ingrid

31 oktober 2009 09:17

Jag binder aldrig min vgs Uno och skotten Viggo utanför vare sig butiker, fik eller annat - det tillhör sunt förnuft och har man den minsta gnutta fantasi så inser man alla hemskheter som kan hända på 30 sekunder....
Dessutom är mina hundar otroligt "folkglada" och skulle glatt följa med i princip vem som helst..*mardröm*

http://igurt.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards