Direktlänk till inlägg 28 december 2009

Bruksmänniska? utställningsmänniska? eller hundmänniska?

Av Pernilla - 28 december 2009 07:52

Ja jag är helt klart en hund människa, jag kör inte bruks, men jag tränar mina hundar då & då, jag springer inte ner utställnings ringarna, men jag ställer ut då & då.


Därimot så är jag nära mina hundar mest hela tiden, mitt liv är uppbyggt runt dom, jag är ute flera gånger om dagen med dom, dom finns i min närhet & tankar hela tiden, jag planerar utifrån deras behov. DET gör mig till hund människa...


Skulle nån fråga mig var jag anser i frågan utställning kontra bruks så anser jag att bruks säger mer om hunden, du kan ha en stjärna i ringen, men som inte funkar att arbeta med, som inte kan röra sig på rätt sätt för att jobba, då är det skit samma om den vinner stort i utställnings ringen.


Felvinklad, lite för hög, lite för låg eller inte rör sig tillräckligt snyggt är ju skit samma om jag har en hund som kan jobba, som utför sina sysslor med framgång!


Sen så anser jag att Västgötaspetsen ska vara lugn, trygg & stabil det är det viktigaste för mig, den ska inte få fnatt om den inte för jobba varje dag, en Västgötaspets som fnattar fram & tillbaka, pockar på uppmärksamhet hela tiden & gafflar är för mig mer osunt än fel vinklar!


Nej en lugn, trygg & stabil hund ska det vara!


Och det är så gott att jag har två av den sorten......   


Ha en bra dag....

 
 
Maria D

Maria D

28 december 2009 10:19

Själv är jag nog en hundmänniska med dragning åt bruks. Jag tycker det är underbart att vara några timmar i skogen och träna spår, sök eller viltspår. Vi kan åka ut hela familjen och köra med hundarna. Både två och fyrbenta är SÅ nöjda när vi kommer hem. Men vi åker lika gärna till klubben och kör lite agility eller lydnad (fast just lydnad tycker sonen är pest).

Men jag gillar utställning också, framförallt när det går bra ;-). Men precis som du säger är olika saker olika viktiga. Jag är gnällig på t ex vinklar, eftersom felaktig vinkel påverkar hundens rörelser, gäller framförallt mina kelpies. Ska man valla med en hund så spelar flytet i rörelserna oerhört stor roll. Dåliga rörelser gör att hunden måste ta fler steg, vilket sliter mer i långa loppet.
Vippöron eller stor vit blaffa, inget som påverkar hundens dagliga liv MEN diskvalificerar den i mina ögon som avelshund.

http://www.meringa.se

 
Ingen bild

Nilla

28 december 2009 10:48

Håller med dig Maria!

Men vad som är snyggt i ringen är inte alla gånger det som lämpar sig bäst i jobbet..

Ta Schäfern som (skräck) exempel så som domarna vill ha dom (gåendes på hasorna) är inte förenligt med hur jag tycker att den ska se ut för att kunna klara av att jobba!

Jag tyckr inte alltid att standarden är övernes med hur hunden bör se ut för att funka kroppsligt.

Jag har sett Västgötaspetsar på korta corgi ben, som om man hade haft dom på en apellplan eller till att hämta kor, snubblat på minsta lilla tuva & som då absolut inte hade funkat som vallhund....

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Nilla

28 december 2009 17:03

Ja just det, jag blev sjukskriven i 2 veckor, trasigt ledband var tydligen inte att leka med!

Tjilevipen..

 
Ingen bild

Karin L

29 december 2009 08:53

Ta det nu lugnt med foten!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards