Alla inlägg den 7 februari 2010

Av Pernilla - 7 februari 2010 10:30



Hittade detta -Ny biogenetisk forskning har visat att vit pälsfärg orsakas av mutationer i en gen på S-locus i kromosomen som kodar för en transkriptionsfaktor (MITF). Denna reglerar aktiviteten av flera andra gener och har en avgörande betydelse för normal utveckling av pigmentering, och även för en rad andra egenskaper, såsom hörsel. Upptäckten förklarar nu varför vita hundar ibland är döva. Mutationer i samma gen orsakar även ögonmissbildningen mikroftalmi, onormalt små ögon - Allelerna på S-locus: Irish spotting s(i), Piebald spotting s(p) och Extreme white s(w) är inte att betrakta som tre självständiga mutationer, utan är snarare olika kombinationer av en uppsättning regleringsmutationer, som påverkar hur denna microphthalmia transcription factor (MITF) manifesterar sig. (Prof. L. Andersson

 

Så hur vet man så tvärsäkert att inte Västgötaspetsen blir drabbad???


Något att fundera på, för så "enkelt" verkar det inte vara...


Ha en bra söndag......





Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards