Alla inlägg den 24 februari 2010

Av Pernilla - 24 februari 2010 20:32

Hund dödad av vargar

En hund i Jörlanda utanför Stenungsund har nyligen dödats av en eller flera vargar.

Västgötaspetsen var varken någon innehund eller jakthund och brukade gå lös på gården. Någon gång mellan tisdag och onsdag i förra veckan blev den offer för en eller flera vargar.

I fredags var länsstyrelsens besiktningsman Bertil Andersson på plats för att undersöka hunden. Det hade snöat några decimeter, vilket gjorde det svårt att fastställa om det handlade om en eller flera rovdjur.

– Jag är helt säker på att det är varg. Det beror på flera saker, bland annat bitmärkena som hunden hade över huvudet. Men också eftersom djuren hade lämnat hunden där utan att äta. Det är ett typiskt vargbeteende, säger Bertil Andersson.

Under de senaste veckorna har länsstyrelsen fått in flera rapporter om vargar i området. Och även själva konstaterat att så är fallet. Det handlar om vargar från Bredfjällsreviret som just nu uppehåller sig i området kring Svartedalen.

Hur ska man förhindra att sådant händer?

– Hundar ska aldrig vara lösa utan under uppsikt. Inte bara på grund av vargar. Det finns även många svaga djur i skogarna just nu som inte bör störas, säger Bertil Andersson.


**********************************

Detta läste jag i GP är det någon som har hört något om detta ? Är det någon som vet vems hund det var?

 

Blev så ledsen när jag läste det   

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Skapa flashcards