Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Tidningen Västgötaspetsen

Av Pernilla - 26 mars 2010 06:55

Ja i går fick jag tidningen Västgötaspetsen och jag måste säga att jag blev besviken!, tidningen är bara en reklamblaska från uppfödare, den känns inte som en medlems tidning till Västgötaspets ägare & valpköpare.

 

Jag gillade tre artiklar i tidningen en var priset på en valltest som jag också tycker ligger för högt, sen var det kul att läsa om Asko & det var intressant att läsa om Dommaringen. Men sen var det stopp.

 

Det var bara sjukdomssnack, resultat, och insmugen reklam från uppfödare, bla stafettpinnen JISSES det var ju bara en messa Such Mush Duch på 5!!! sidor...Och det hela avslutades med att dom ska ha valpar i vår!!!! + 2 sidor med bilder i färg allså hela 7 sidor sammanlagt

 

Kunde man inte haft presentationen av våra rasmontrar i färg i stället??

 

Nää den var inte rolig, har pratat med fler och jag är INTE ensam om att tycka detta.

 

Jag tycker verkligen inte att en medlemstidning ska vara full av artiklar, insändare och annat gjorda enbart av uppfödar....Det blir en tidning full med smyg reklam, skriv i egenskap av Västgötaspetsägare, skriv namnet på hunden inte hela stamtavlan & titlar & avkommor och deras resultat...

 

Sen såg jag att man rekomenderade max 45 valpar efter en hane!!?? Väldigt var fort man höjde den gränsen, för inte så länge sen låg det på 25-30 valpar varför har man höjt gränsen??

 

Sen undrar ordförande hur man ska får dom yngre att upptäcka våran ras, enkelt se till att dom yngre kommer till tals, ordna en ungdomsgrupp & se till att det kommer in yngre folk i styrelsen med nytänkande....

 

Ge plats i tidningen för barnen tonåringarna, en barn & ungdomssida

 

Lämna plats helt enkelt.....

 

Jo en sak till var bra, utmaningen om att lära sin hund vinka   

 

Ja detta var mina tankar, finns säker massor av människor som tyckte att tidningen var super och man tycker ju olika...

 

Men jag hoppas att dom ansvariga kan ta i mot både kritik & beröm...

 

 
 
Maria D

Maria D

26 mars 2010 16:36

Nu har jag inte hunnit mer än bläddra i tidningen än men hållr i stort med dig.

En sak som jag funderat på ett tag är, finns det inga rekomendationer på vilka krav en avelshund ska ha? Ang ögon har jag hittat att om hunden har anmärkning (dvs faktiskt har en genetisk defekt) så ska man välja en minst 6 år gammal hund som är speglad ua, vilket kan betyda att symptomen bara inte syns än. I min värld så ska man inte avla på en hund med konstaterad ögonsjukdom, det bryter faktiskt både mot SKKs grundregler samt mot jordbruksverkets regler.

Men i övrigt, har man inga krav? Jag menar inte att krav ska vara höga, men nog tycker jag att en avelshund i alla fall ska vara speglad med ua och ha känd HD-status (eller jag tycker hunden ska vara A eller B, men kan köpa att man använder C). Borde hunden ha en utställningsmerit? Är det kanske rimligt att kräva minst 2:a? Eller i vart fall en exteriörbeskrivning?

Ytterligare en sak som stör mig är att man inte kan hitta en sammanställning över hundar som är exteriörbeskrivna resp valltestade. Visst kan jag köpa årsböckerna och försöka sätta ihop detta själv, men varför ska jag? Det borde klubben serva med.

Sen om ungdomarna, jag har varit på en (1) SKV-tillställning, utställningen i Arboga 2009. Där hade man jippo för alla pensionärerna, säkert kul för dem, men min son som faktiskt är den som äger vår vätte tyckte det var dötråkigt och kommer knappast att föreslå att vi åker på en ny utställning.

Nu använder jag din blogg som forum igen, förlåt!

http://www.meringa.se

 
Ingen bild

Nilla

26 mars 2010 16:44

NEJ vi ska absolut inte ha hd & ögonlysning som krav, vi har ju inge problem mde det i rasen!!

Du får gärna använda min blogg som forum

Mvh Nilla

 
Duritzan

Duritzan

27 mars 2010 20:11

Vad gäller "anmärkning" på ögonen så VET ingen i dagsläget om det har någon som helst betydelse. Man har bara sett att några västgötaspetsar ser "annorlunda" ut i ögonen än några andra hundar. Men vi har inte hört talas om att de har några synproblem - mer än åldersförändringar. Men det drabbas de allra flesta levande varelser av om de får leva tillräckligt länge ;)

Jag arbetar just nu med att sammanställa en databas över alla exteriörbeskrivningar. I pärmen med hanar från mitten av 80-talet tom 2002 finns 259 beskrivningar. Till det finns ytterligare två pärmar med beskrivningar. Plus att jag idag (på årsmötet) fick de beskrivningar som är gjorda efter 2002. Hitintills har jag hunnit mata in 92 hundar. Det tar ca 10 minuter per hund så det tar ett tag innan den är färdig. Men färdig ska den bli och min tanke är att den ska finnas tillgänglig på internet.

http://www.duritzans.se

 
Duritzan

Duritzan

27 mars 2010 20:17

Jag tror nog att det finns plats i tidningen för det som vanliga hundägare skriver. Och för ungdomarna. MEN de tidningsansvariga kan inte publicera texter/bilder som de inte får in! Jag gjorde en uppryckning för litet sen och skrev som hundägare (inte som uppfödare) och fick även tillstånd av en annan hundägare att publicera det hon skickat till mig. Detta som svar på just samma kritik tidigare framförd - jag fick helt enkelt dåligt samvete. Jag instämmer i att tidningen skulle bli mycket roligare med mer "vardagsartiklar", men någon måste skriva dem.

http://www.duritzans.se

 
Anna

Anna

28 mars 2010 12:52

Hej!
Kände att jag måste göra ett litet inlägg i tidningsdebatten. Får väl börja med att säga att det var trevligt att du gillade att läsa om min kortbening, tänkte att det kanske skulle kunna vara inspirerande att läsa att man kan komma dit man önskar även om det inte alls verkar så från början... Det finns nog fler än jag som fått gråa hår av att träna västgötaspets ;)

Nåväl, ang material till tidningen och ungdomsverksamhet så är det nog jag som kan svara bäst på det. Jag satt som ungdomsansvarig några år och jag kan väl meddela att det var inte lätt. Tillsammans med Lina som också satt i ungdomskommittén skrev vi artikar och annat smått och gott "ungdomsmaterial" till tidningen. Vi försökte också oss på att ordna med aktiviteter för ungdomar. Hur gick det då? Förhoppningsvis läste någon det vi skrev men hur ofta vi än bad om förslag på vad ungdomarna i klubben ville göra så fick vi ingen respons. Våra aktiviteter fick vi ställa in pga för lågt deltagarantal. Jag vet att Lucia också skulle ordna med ett ungdomsläger men om det fick några deltagare törs jag inte svara på.

Det är bara att konstatera att det nog dessvärre är svårt att anordna ungdomsaktiviteter i en klubb där medelåldern är hög samt att medlemmarna är utspridda över hela Sverige. Det hänger mycket på föräldrarna då om de vill stötta och skjutsa till tex ett läger. Sen kan man ju försöka fixa något i samband med huvudutställninge tex, det kanske skulle dra några deltagare?

Iaf slutade det med att ungdomskommittén lades ner för ingen tog över efter mig när jag blev aktvitetsansvarig istället. På bruks-lydnad och agilitylägren har det också mest kommit vuxna. På mitten av 90-talet när jag var aktiv med Xtra så var vi däremot flera tonåringar som var med på lägren, jättekul!

Som Gunnel sa, tidningen blir vad medlemmarna gör den till och så även resten av klubben. Vill man engagera sig så måste man visa att man finns och vill, hur ska annars valberedningen hitta nya personer till styrelsen? Kom på medlemsmötena som ska ordnas i år, årsmötet, kom förbi rasmontrarna på Stora Stockholm och My Dog och prata med de som är där och lämna kontaktuppgifter och hitta på något! Aktiviteter behövs ordnas genom klubben och det är inte så svårt bara man vill!

Kan som avslutning på detta långa inlägg säga (om någon orkat läsa ända hit) att det som vanligt blir ett läger i sommar den 6-8 augusti i Gamleby. I år med både bruks, lydnad och agility!
Många kanske tycker att Gamleby ligger på en kant av Sverige och det är långt att åka, men det är en kanonanläggning och för oss arrangörer så är det lätt att ordna med lägret där. Kan väl också tillägga om någon undrar varför vi "bara" har tävlingsgrenar att vi försökt ha en grupp med aktivering och vardagslydnad men att den tyvärr inte blivit full utan därför fått ställas in. Finns det intresse för att ha en sådan grupp, hör av er till mig så kan vi förhoppningsvis hitta en instruktör. Det krävs dock minst 6 deltagare för att vi ska kunna ordna en grupp.

Inbjudan kommer förhoppningsvis ut på SKVs hemsida så snart som möjligt.
Synpunkter och önskemål tas tacksamt emot, för hur ska man som arrangör kunna ändra på något om man inte får reda på vad våra medlemmar i klubben tycker?

Hälsningar
Anna

http://www.freewebs.com/stubbochsvans

 
Ingen bild

Funderare

1 april 2010 19:54

Jag håller med dig Nilla...

Vad det gäller avelshanars avkommer så är det inte så svårt att räkna ut varför antalet har höjts..... bara och titta vilka hanar som har många valpar efter sig.. Tycker det är helt fel att använda samma hane om och om.. det finns massor av fina hanar att välja mellan.
Vad det gäller HD och ögon är artiklen som är med i tidningen ingen höjdare, snacka om att skrämma upp i onödan..
Vill man ha sjukdomar är det bara att börja leta, vilket många redan gör. Det är helt ok att HD rtg och ögonlysa men man måste vara på det klara varför man gör det och inte stirra sig blind på ordet OM min hund är sjuk.. det blir helt hysteriskt.
Vad är bäst??
Att stänga ut alla individer som inte ÄR HELT FRISKA eller ha ett brett avelsmaterial, jag väljer i varje fall det sista de som väljer det första, då kommer det sjuka hundar som ett brev på posten..
GLAD PÅSK

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Skapa flashcards