Direktlänk till inlägg 25 maj 2010

För vem Hd rtg & ögonlyser vi för?

Av Pernilla - 25 maj 2010 08:03

Jag Hd-rtg Rocky 2003 UA, 2010 är han inte UA längre?

Utan har snarare C-höfter enligt vet, så vad drar man för slutsats på det?

Ortopeden sa också att Hd-rtg är ett lummigt verktyg för att mäta avels dugligheten, för resultatet kan variera från vecka till vecka, handlar helt om dags formen på hunden.

Vet folk som har fått C på höfterna, rtg om och får UA och jublar & då kan man fråga sig vilket resultat gäller? Vad får man för resultat om man rtg om igen?   

 

Samma sak med ögonen en hund som blivit lyst UA flera gånger kan plötsligt vid 6 års ålder få anmärkning & har då varit i avel i flera år...

 

Sen undrar jag? Slutar man ögonlysa när man tar hunden ur avel?

 

Hur gör man om den hunden man har är UA men resten av kullen får anmärkning, eller tvärt om   

 

Har forskningen gått framåt ang arvbarheten på ögon?

 

Kan det finnas ett samband mellan den vita färgen & ögonproblemen????

 

För vem ögonlyser & Rtg vi för? För Västgötaspetsen, för uppfödaren

(Bra säljargument) eller för veterinären (Ger pengar) För vem?

 

Lite undringar & frågor så här på morgonen....

 


 
 
Ingen bild

Lotta

25 maj 2010 09:25

Mesta dels skulle jag tro att man lyser och röntgar för veterinärens skull (jisses vad de kan argumentera för en sak de kan tjäna pengar på även om det för hunden varit bättre att låta bli) samt för att ge uppfödaren ännu ett försäljningsargument om hur frisk hunden är.
Visst finns det problem inom vissa raser och då ska de problemen belysas oavsett om det gäller dåliga leder, ögon eller lynnesfel.

I Englad kan man ta som ex Border Collie. Här höftledsröntgar man inte i samma utsträckning som här (finns fler raser), de som använder dessa hundar vill ha en arbetsduglig hund som är pålitlig. Orkar den inte arbetet i bergen och kullarna så är den inte arbetsduglig och avlivas. Den som är arbetsduglig anser man ha en hållbar kropp som orkar med arbetet. Dessa hundar kan få gå i avel. I Sverige har man inte riktigt samma syn på det och vill ha medicinska utlåtande. Tyvärr är det allt för många som använder sig av dessa utlåtande för att marknadsföra sin hund istället för att se till rasen och dess egenskaper, till temprament som ofta kommer i skym undan och framförallt till hundens eget bästa. Människan går inte till doktorn och röntgar, knän, armar, höfter osv utan att man har ett problem. Framförallt låter vi inte bli att skaffa barn för att vi har ont i ett knä. Det samma gäller vår syn. Ser vi dåligt går vi till optikern och får glasögon men barn skaffar vi. Många hundar får på äldre dagar sämre syn även hörsel- det är helt naturligt att åldern tar ut sin rätt.

 
Lucia

Lucia

25 maj 2010 12:16

Du tänker alldeles för mycket! Gör som alla andra blunda och följ med strömmen.

http://www.vastgotaspets.nu

 
Duritzan

Duritzan

26 maj 2010 22:44

Jag varken röntgar eller ögonlyser. Tuva röntgade jag då jag fått intrycket att man skulle det. När jag sedan tog reda på litet mer slutade jag tvärt.

http://www.duritzans.se

 
Ingen bild

Outi

3 juli 2010 08:11

Man behöver ögonlysa avelsdjur när dom är 2-3 år, sen när dom är 4-6 år och sen när dom är äldre. Om man använder dom i avel då behöver dom ha en 1-2 år gammal ögonlysningsresultat....Min hane var ögonlyst 4-5 gånger innan han var använt i avel. Man vet ju inte om hunden är frisk innan man får DNA-test.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Skapa flashcards