Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Cushing Syndrom!!

Av Pernilla - 27 januari 2011 07:23

Ja enligt Agria avlivas EN Västgötaspets om ÅRET i denna sjukdom, och jag hör då aldrig talas om detta bland dom sjukdomsletande västgötafolket!


LÄNK TILL INFO OM CUSHINGS SYNDROM


Hur många Västgötaspetsar blir blinda & avlivas pga Pra

(Västgötaretinopati  )


Eller hur många Västgötaspetsar avlivar vi varje år med grav HD


Varför i helvete jobbar man inte på det här i stället, här har vi ju svart på vitt att en Västgötaspets avlivas varje år i Cushings Syndrom & det är bara Agrias siffror, siffran blir säkert högre om man frågar hos alla försäkringsbolag.


Detta är väl mer alarmerande än Pra & Hd ihop!?


Vet att Marianne Gustavsson tog upp det i sin avhandling, men sen då?

Det finns en uppfödare som nyligen har fått avliva sin hund pga Cushing Syndrom & som skriver om det på sin hemsida ALL HEDER till den uppfödaren, TÄNK om alla var lika ärliga & skriver vad som verkligen händer och varför man måste avliva sin älskade hund, eller hur många valpar det egentligen blev i den födda kullen!


Det tåls att tänka på.......


//Nilla   

 
 
Ingen bild

Jenny Pleym

27 januari 2011 09:24

Kanske beroende på att det, enligt min mening, inte FINNS något "sjukdomsletande västgötafolk". Eller vem/vilka är det i så fall? Är det t.ex jag, som både röntgar, ögonlyser och MH-testar mina hundar? Jag som försöker ta reda på så mycket som möjligt om avelsdjuren, tidigare avkommor, syskon och släkt när jag ska köpa hund eller para en hund?
Jo, kanske du har rätt, Pernilla! Jag ÄR ju faktiskt sjukdomsletande i det fallet, och det beror på att jag inte vill att NÅGON (inklusive jag själv) ska behöva drabbas av den sorg en för tidigt avlivad hund innebär OM det går att förhindra/förebygga! Det har hänt mig, och jag vill aldrig mer uppleva det, ifall det går att påverka på något sätt. Därför köper jag HELST ingen hund vars nära släktingar har grav HD (jodå, hundar har blivit avlivade, men kanske inte årligen), epilepsi, blindhet orsakat av sjukdom eller, för den delen, cushins syndrom m.m om jag vet om det. Likaså är jag restriktiv att köpa hunden i säcken, vars släkt jag inte vet ett dugg om (oftast p g a att de INTE testas för vanliga fel). Ett gott tecken att gå efter i släkten är hur gamla hundarna blivit, tycker jag! Men självklart kan man inte få en felfri hund, så flera omständigheter måste naturligtvis räknas in i hundköpet, t.ex utbud, linjer och temperament.
Heder åt de ägare och uppfödare som är ärliga om sina hundar! Det gör det lättare för mig att välja! Ingen hund är ofelbar. Ingen uppfödare går fri från fel och brister: En del är starkt arvbara, andra mindre ärftliga; en del orsakar lidande och för tidig död (t.ex. epilepsi), andra är obetydliga och påverkar inte hundens liv och hälsa ett dugg (t.ex. vit färg).
Jag föredrar att kalla mig "intresserad" och "konsekvensanalyserande" istället för "sjukdomsletande". Men för all del, man får kalla det vad man vill.
Ovanstående tycker jag inte är något problem i västgötarasen, egentligen, det är bara att konstatera att "shit happens" och göra sitt bästa för att undvika det. Problemet är att man SKULDBELÄGGER uppfödare/valpköpare (och "sjukdomsletare"?) när fel uppstår! I ytterst få fall gör någon fel avsiktligt (möööjligen om man tror sig få fram en s k "stjärna" eller "vinnare", genom en viss, riskabel kombination)!
Däremot finns risken att man blir blind för felen i en ras och därmed avsiktligt föder upp "defekta" djur, t.ex bullterrieruppfödare som tycker det är NORMALT att valparnas ögonlock ska sys in eller kortnosägare (hund och katt) som tycker det är NORMALT att djuren inte kan andas ordentligt och lägger ögonen i maten. (I båda fallen ser dessutom djuren missbildade ut, enligt min högst personliga mening....). Men sådana överdrifter reagerar ju förhoppningsvis media, veterinärer och omvärlden på, och numera även SKK, så att folk kan komma ur "kejsaren-utan-kläder-transen".
Nä, västgötafolket tillhör nog snarare gänget som hyllar det friska och naturliga! Vi är inte sjukdomsletare!

 
Ingen bild

Nilla

27 januari 2011 14:24

Jag har läst ditt inlägg flera gånger Jenny & jag fattar inte vad du vill säga eller komma fram till!?

Det är väl totalt ointressant i allafall för mig vad andra har för sjukdomar i sina raser, jag har Västgötaspets & det är den rasen jag intresserar mig för.

Du säger att du kollar Hd & ögon visst det är ju bra, men det avlivas inte 1 hund om året i nån av dom sjukdomarna, men därimot i Cushings syndrom och det är det jag pratar om jag skiter i vilka som kollar ögon & höfter eller vilka som inte gör det! Det är inge problem för mig, då jag anser att rasen INTE har problem med det, det oroar mig mer att ingen talar om Cushing som verkar vara ett större problem i rasen.

Ja alla uppfödare har alltid något, men alla talar inte öppet om det!

 
Ingen bild

Jenny

27 januari 2011 15:38

OK, ska fatta mig kort. Det jag undrar är: Vem/vilka är det "sjukdomsletande västgötafolket"? Ingen talar om Cushing, skriver du. Vem är ingen? Vem tycker du borde tala om det? Och vad vill du att denne ska göra åt saken?

"Jag undrade alltid varför inte någon gjorde något åt det; tills jag insåg att jag var någon." Lily Tomlin

Mao så begriper jag nog lika lite vad du menar som du vad jag menar, hmmm... Inte lätt att vara tydlig.

 
Ingen bild

Nilla

27 januari 2011 16:20

Dom som kan göra något åt saken! Uppfödare, styrelse & avelskommiten SKV ska tala om det

Det finns dom uppfödare som anser att uppfödare som inte hd rtg & lyser är oseriös & det finns dom som tycker tvärt om. Jag tänker inte sitta & peka ut uppfödare, alla som är insatta i rasen vet vilka som är vilka.

Du säger att du vill ha friska avelsdjur, ja det vill jag med, det var ett väldigt ståhej för inte så länge sen ang ögonen, våran ras fick till och med en egen betäckning för sjukdomen ja två faktiskt J175 & Västgötaretinopati, en sjukdom som inte är speciellt utbredd i rasen & framför allt inte en massa blinda & avlivade hundar.

Man vet att vitt är behäftat med blinhet & andra sjukdomar varför inte hos vgs? jag tror att mycket vitt (som har kommit dom senare åren) på Västgötaspetsen kan ha ett samband med ögonen
(men det är vad jag tror)

Min fråga är helt enkelt varför fokuserar man inte på att ta reda på mer kring Cushings Syndrom, när vi uppenbarligen avlivar minst 1 Västgötaspets om året i denna sjukdom!

 
Ingen bild

Duritzan

27 januari 2011 20:35

Ett problem är att man inte kan diagnostisera Cushing INNAN den har manifesterat sig - och då är det så dags! Men man kan ta reda på om höfterna är bra eller inte på ett relativt tidigt stadium. Dessutom ger det en bra inkomst för veterinärerna att röntga många hundar.
Å andra sidan (fick jag nyligen veta) KAN man behandla HD på ett tidigt stadium. Det görs på människor och bör alltså gå att göra även på hund. Cushing däremot kan aldrig botas; man kan bara hålla hunden medicinerad - till ett cirkapris av 1000 kr/månad!
Men visst vore det värdefullt om man kunde få veta mer om ärftligheten. Möjligen kunde man då reducera antalet hundar (och ägare!) som drabbas.

 
Ingen bild

Nilla

28 januari 2011 06:30

ja det ställer ju till problem att man inte kan spåra sjukdomen innan den bryter ut, men det är ju sama med Pra, man kan ju ögonlysa fritt i 3 år & 4 året så har hunden ögon förändring & kanske 1-2 kullar efter sig redan!

Ja jag kan tycka att det kan vara dax att börja prata om det i klubben.

 
Ingen bild

Inga

29 januari 2011 13:59

Under alla dessa 23 åren med västgötaspetsar har jag träffat på 3 fall av Cushing-sjukdomen. Dessa hundar var alla i ålderna 10-14 år då insjuknade i Cushing. Hundarna var från helt olika uppfödare och helt olika släkter. En av dom var en hane importerad från Sverige.

 
Ingen bild

Duritzan

29 januari 2011 20:27

Min tik var bara fyra och ett halvt år när hon drabbades. Vad som orsakade insjuknandet vet jag inte. Men eftersom det drabbar ett antal hundar (och även människor) vore det inte fel om man kunde hitta ett sätt att spåra sjukdomen tidigt.
Men eftersom det är en tumörsjukdom är det givetvis svårt. Hoppas dock att det någon gång ska bli möjligt!

 
Ingen bild

Nilla

30 januari 2011 05:57

Hmm ja Inga fast det verkar ju som om det ökar, efter som det enligt Agrias staistik avlivas en Västgötaspets om ÅRET i detta!

 
Ingen bild

Duritzan

30 januari 2011 11:07

Agrias statistik omfattar åren 1995-2002 så den är inte purfärsk. Men förhoppningsvis får vi veta mer på föredraget som Agrias representant ska hålla på kongressen i Simmatorp!

 
Maria D

Maria D

31 januari 2011 11:16

Nu kan jag ingenting om Cushings, men om det är som Duritzan säger att det kostar ca 1000:-/månad att medicinera så avlivas det en hund per år för att ägarna inte har råd med medicinen. Naturligtvis oerhört tragiskt för ägaren men innan man lägger ner massor av pengar för att forska om detta ska man kanske titta på om rasen har många individer i en annan sjukdom som går att medicinera och därför inte medför avlivning. I min värld väger många drabbade/sjuka individer tyngre än enstaka avlivade.

Sedan hoppas jag ju naturligtvis att det inte finns någon sjukdom som flera vättar medicineras mot och jag förutsätter att om sjukdommen finns så har avelsråd/hälsoansvariga koll på läget. (optimist tills annat bevisats ;-) )

http://www.meringa.se

 
Ingen bild

Duritzan

31 januari 2011 12:38

Nja, det är inte bara västgötaspetsar som drabbas. Det är andra raser och (som jag redan tidigare skrivit) även människor. Så det vore inte helt fel om det gick att hitta ett sätt att spåra sjukdomen tidigt.

 
Maria D

Maria D

31 januari 2011 12:57

Duritzan: Jag menade att det ur ett vätteperspektiv kanske inte var den sjukdom som det var viktigast att rasklubb och uppfödare koncentrerade sig på, att rasen som helhet nog skulle vinna mer att man koncentrerar sig på andra saker än cushings

http://www.meringa.se

 
Ingen bild

Duritzan

1 februari 2011 12:36

Maria: Där håller jag med. Å andra sidan är det en i övrigt mycket frisk ras så fokus i hälsoavseende bör kanske ligga på att undvika att förändra vätten t.ex till något som liknar corgi.
För även om någon enstaka vätte får HD, reumatisk inflammation eller något annat som gör att den måste tas bort är allt detta mycket sällsynta tillfällen. Alla de undersökningar som nu rekommenderas drar bara upp priserna vilket i sin tur gör att en del presumtiva köpare väljer blandras i stället. Det tycker jag är tråkigt när vi nu har en så härlig hundras!

 
Ingen bild

Chiros ägare

30 mars 2014 08:31

Våran hund fick diagnosen när han var 5 1/2 år gammal. Efter ca 1 år gick han ner på en svagare dos på 10 mg varannan dag. Hunden kontrolleras med sk ATHC (?) stimulering varje år och ligger fortfarande bra i sina värden. Han har fin tjock päls och är pigg och rask som en vätte ska vara :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards