Direktlänk till inlägg 25 augusti 2012

Ett brev

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epilepsi i avel.Jag har fått några brev och samtal från några som har eller har haft hundar med Ep, varför tar man inte tag i det i stället för att gaffla om ögonlysning och hd ?? Där har vi något att prata om.......Kram till alla ❤

 
 
Maria D

Maria D

25 augusti 2012 12:49

EP är en hemsk sjukdom, inget tal om annat!
Men jag måste ändå ta uppfödarna lite i försvar. Dels finns EP i två varianter, den primära och den sekundära. Den primära är en ärftlig sjukdom, den sekundära beror på att något annat t ex hjärntumör, slag mot skalle, virussjukdom mm mm. Det är i princip omöjligt att skilja den primära från den sekundära utan att obducera hunden, men inte ens då är det säkert att man får klara besked. En grundregel är dock att klassa unga hundar som krampar som primära EP-hundar medan äldre (7-8 år vid första krampen) som troliga sekundära EP.

Men om vi tittar närmare på den primära, så vet man inte hur den nedärvs och då brukar man rekommendera följande:
Uteslut hundar som lämnat misstänkt primär EP
Använd inte affekterade hundar (hundar med EP, oavsett om man misstänker primär eller sekundär)
Var väldigt restriktiv med att använda syskon till EP-hundar. Dock kan det i små avelsbaser vara nödvändigt att göra det enl Per-Erik Sundgren.

Detta låter ju jättelätt, MEN det förutsätter att man får vetskap om vilka hundar som är drabbade!

Låt säga att jag planerar att para min Troja, jag har absolut ingen aning om hon har syskon som är sjuk i EP, eller någon annan sjukdom heller för den delen. Det är inte säkert att hennes uppfödare heller vet det, för ägarna kanske inte har berättat. Jag hittar så en jättefin hanhund, ägaren till den hanhunden vet inget om ev sjuka syskon. Vi kollar med uppfödaren till hanhunden som inte heller vet något. Om jag då parar henne, och det skulle bli EP, är det då mitt fel?

Uppfödarnas fel blir det först om man visste att det fanns en risk men ändå valde att göra kombinationen.

Steg 1 i detta, och det gäller EP så väl som alla andra sjukdomar våra älskade västgötaspetsar drabbas av är ÖPPENHET! Klandra inte den uppfödare som drabbas, hedra istället den uppfödare som öppet berättar, först då kan vi sprida kunskapen om vilka linjer som ev kan bära med sig något. Bevisligen finns det ett antal vsg som har krampat, men hur många av dessa är kända för uppfödarna? och när de inte vet, hur ska de då kunna undvika att göra liknande kombinationer?

Öppenhet mina vänner, med öppenhet kommer man längst!

http://www.meringa.se

 
Ingen bild

Pernilla

25 augusti 2012 15:39

Hej Maria

Nej det är inte uppfödaren fel om man använder individer som man inte vet har anlagen, men om dom vet men ändå använder, är det fel !!

 
Nina

Nina

29 augusti 2012 18:21

Halloj!

Nu är jag tillbaka med bloggandet igen. Tänkte kika in här och skriva några rader samtidigt :)

EP är fruktansvärt! Jag har en hund med den sjukdomen. Den är klassad som idiopatisk (av okänt ursprung) ep. Han är undersökt från topp till tå, röntgad både här och där och alla möjliga blodprover är tagna.
Uppfödaren är onformerad om hans tillstånd, och tack och lov har inga andra kullsyskon detta!

Jag är bara glad att han mår bra med hjälp av mediciner.
Men anfallen är fruktansvärda :(

Och kanske skulle man kila närmare på detta ur avelssynpunkt, absolut!

http://sinisalo.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Pernilla

2 september 2012 10:02

Det är 5 hundar till som har Ep från samma uppfödare !!!!!!

 
Maria D

Maria D

2 september 2012 11:45

5 hundar från samma uppfödare brukar betyda att hundarna har ganska lika härstamning. Där skulle jag tveklöst anse att det är ärftligt. Visst kan det vara olyckliga omständigheter som gör att 5 hundar får sekundär EP, men vad är sannolikheten för det?!

http://www.meringa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Av Pernilla - 24 juni 2011 08:36

Oroa dig inte om människor pratar "bakom ryggen", det betyder bara att du är ett steg före dem, och att de står exakt i rätt riktning att kyssa din röv!  ♥   Sen läste jag något riktigt bra i Vgs- tidningen som kom i går, det var artikeln ...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards