Direktlänk till inlägg 11 maj 2007

ÖVERDRIVEN HD BEKÄMPNING KAN FÖRGÖRA EN HEL RAS!

Av Pernilla - 11 maj 2007 13:06

Den artikeln kan man läsa i senaste hundsport!!!!

 

DEN tycker jag att ALLA gaphalsar om hd inom rasen ska läsa, kanske ska folk fatta nån gång.

 

LÄS DEN!!

    

Det finns ANNAT att fokusera på, man måste inte leta fel på Västgötaspetsen, har aldrig fattat fel letarna, vi har ju en frisk ras, varför inre vara glada för det, näää då ska det tjatas & gnatas om ett fel som knappt existerar inom rasen.

    

Funderar helt ärligt på att lämna Västgötaspets världen, släcka ner & bli en anonym hundägare, en i mängden, jag engagerar mig FÖÖÖR mycket bryr mig FÖÖÖR mycket!

  

Sluta med VAV, sluta gå på utställning, sluta att engagera mig……………………….

   

Hmmm nästa hund blir nog en blandras………….*S*

   

Kram alla

  

Nilla

 
 
Gittan

Gittan

11 maj 2007 14:16

- Tror jag garvar ihjäl mig.......
Skulle vilja se dig SLUTA med V-spetsarna....
Skulle vara MYCKET intressant att se HUR länge du skulle lyckas hålla tyst.....

http://www.gittantholin.se

 
Ingen bild

Nilla

11 maj 2007 14:54

Va va va??? förstår INTE vad du menar!! "Flinar" Jaja du har välan rätt då, som "nästan" alltid.................Bluttan blä!

 
Lisbeth

Lisbeth

11 maj 2007 16:59

Jag borde inte kommentera det här, för då är man väl där och sliter plåsterlappen av ett öppet sår...

Men... jag tycker att HS-artikeln är intressant och stämmer med mina egna iakttagelser efter 40 år som uppfödare, bla.a av en hårt HD-belastad ras, schäfer.

Det som artikeln tar upp är den minskade genpoolen och alla hälsoaspekter det för med sig när man reflexmässigt utesluter c:a 30% av rasens alla individer från aveln.

När det gäller vgs slutade jag att vara "troende" i HD-frågan när det visade sig att det är bara att röntga om/läsa om och vips var tidigare belastade hundar u.a

Vad är det för nytta med det då?

Jag kan förstå de stora uppfödare som genom åren lagt ner 100.000-tals kronor på röntgen att de ej vill ge upp sina avelsprogram. Låt var och en bli salig på sin fason.

Inom SKV har det varit alldeles för snedvridet fokus på HD och för lite av annat som har med rasen att göra.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Heléne

Heléne

11 maj 2007 17:48

Har inte läst artikeln ännu men det där om att lägga av??? Var ska sleven vara? ;) Jag är tacksam att bulldoggarna äntligen blev av med kravet om hd-röntgen i år. Vi fick ju iockförsig ett andningsprojekt istället.

Gå in på hemsidan och kolla de nya valparna, de är sååå söta!

Åter till välling och pip.

http://www.hogwartsbulldoggs.nu

 
Tezze

Tezze

11 maj 2007 18:51

Håller med Gittan TOTALT! Tror inte du skulle va tyst så länge ;) *L* Tror heller inte att du pallar att vara utan V-göta ;) Du vill nog heller inte ha en blandras, haha. Men tanken är intressant :) Ses imorron

http://hem.passagen.se/ebbsnoff

 
Ingen bild

Nilla

11 maj 2007 19:14

LISBETH jag lovar att jag ska plåstra om dig!!! *S* Vi är rörande överens du & jag denna gång!!! .......

 
Ingen bild

Nilla

11 maj 2007 19:21

Hmmm harkel fnyssa & rynkar på NÄSAN!!!



Jag FÖRSTÅR inte vilken konstig uppfattning mina vänner har om mig *ASG*



Jag är väl alltid tyst & timid.........*L*



Ska genast rusa in & titta på "foster" bullisarna Iris berättade vad som hänt!!!


KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards