Alla inlägg den 21 augusti 2007

Av Pernilla - 21 augusti 2007 18:39

ERG – Elektroretinografi


ERG är en omfattande undersökning som innebär att djuret sövs ner under undersökningen i 1-1,5 timme. Elektroder sätts på ögat som mäter elektriska strömmar. Undersökningen visar om djuret har, eller om den senare i livet kommer att utveckla PRA. ERG-undersökning är betydligt dyrare än en ögonspegling, den kostar cirka 3000 kronor Dessutom tillkommer narkosavgift på cirka 2000 kronor. Undersökningen kan endast utföras vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala.
Djuret bör vara minst 18 månader vid en ERG-undersökning.


Källa: ©Anqi Lindblom-Ahlm/Gunnel Jonsson 2002/2004


Mig veterligen görs inte denna undersökning på Albano, eller har dom börjat med det?



Hmmmm


Nilla

Av Pernilla - 21 augusti 2007 06:10

 



Sicket elände, jag har blivit jätteförkyld som tur är så jobbar jag bara 3 dagar till sen är jag ledig 6 dagar, det ska bli skönt, dom dagarna ska jag ägna åt hundarna & sen så är ju agilitylägret i helgen, det ska bli riktigt kul, bara jag blir bra.......


TÄNK vad folk reagerar om nån plockar upp saker till ytan, vissa tycker att det är JÄTTEBRA & vssa tycker att det är DUMHETER...


Jag skulle vilja säja att det är nyttigt & bra för rasen, många lik i garderoben har kommit fram & många har fått upp ögonen...


Och jag själv har lärt mig otroligt mycket.


Jag har bl.a lärt mig att folk har väldigt svårt att skilja på sak & person

pga att dom ogillar en person väldigt mycket så snackas uppfödningen ner oavsett om det är JÄTTEBRA hundar.



Sen finns det ju dom personer som kan strunta i alla klubben rekomendationer och komma undan med att man avlar i allafall på bra temprament, sen är det skit samma hur valparna ser ut!


Kommer aldrig att fatta det där, men man kan ju hoppas att den dan jag börjar med avel, så har man  överseeende med mina misstag ochså.


Jag har också lärt mig att det är lättare att ändra i en standard än att avla bort fel .......



Jag hoppas att alla får en bra dag!



Kram Nilla



Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards