Direktlänk till inlägg 8 januari 2008

Stubbens vara eller inte vara!!

Av Pernilla - 8 januari 2008 07:44

Jag funderar och jag blir inte klokare!


Jag undrar varför man parar svans med svans?

Är det inte så att vi ska bevara stubbsvansanlaget, om inte så har jag babblat på i nattmössan i montern i 4 dagar!!


Det är ett kulturarv ska vi inte vara rädda om det?


Så ni uppfödare som har parat svans med svans kan inte ni vara snälla och förklara för mig varför ni gjorde det, för jag fattar inte!?


Det är inte bara en uppfödare utan det är fler som har hakat på "trenden"


Är det okunskap eller bara dumhet?


Enligt SKV:s rekomendationer så ska man para svans med stubb, det ska väl inte vara så svårt, eller är det så att det börjar bli ont om stubbsvansade individer?


Eller ve & fasa att man ger efter på valpköpares önskemål om svansade valpar!! bara för att få sina valpar sålda!!


Nääääää så illa kan det väl inte vara!


Så snälla Uppfödare tala om för mig varför ni parade svans med svans jag är uppriktigt nyfiken & vill veta!


Mvh Nilla

 
 
Ingen bild

lisbeth

8 januari 2008 11:01

Ibland finns det inte så mycket att välja på...

Det är mycket att ta hänsyn till; härstamning, fel & brister som man inte vill se dubblerade, 1:a valet kanske inte parar (det är ju inte alldeles lätt med västgötaspets...)

Det viktiga måste väl vara bästa möjliga (rastyp, temperament, sundhet) kombination oavsett ev utfall ifråga om färg, svans eller annat som är sekundärt på hunden.

 
Isabel

Isabel

8 januari 2008 12:10

Vill hänga på det som Lisbeth skriver om att det ibland inte finns så mycket att välja på p.g.a härstamning och dubblering av fel och brister.

Har tänkt mycket på detta och då reagerat över hur mycket vissa av våra avelshanar används. Varför fortsätter uppfödare att para med dessa hanar fast de redan har en hel drös med valpar efter sig. Detta leder ju bara till att det efter ett par år när det är dags att använda dessa valpar i avel så är vara och varannan hund ett halvsyskon vilket då ger en ökad risk för dubblering av fel och brister. Hur tänker man? Kan någon förklara detta?.....för mig är detta obegripligt.

http://www.kennelviking.se

 
Ingen bild

Nilla

8 januari 2008 13:41

Håller helt & hållet med dig Isabel, har själv funderat på det, finns ju ett antal hanar som har både 30 & 40 valpar efter sig & det fortsätts att paras med dessa.

Mvh Nilla

 
Ingen bild

lisbeth

8 januari 2008 14:14

ja det kanske till stor del sammanhänger med parningsförmågan/erfarenheten...

Rutinerade uppfödare åker till hanar som parar rejält och som vet vad de håller på med.

Västgötaspetsar ÄR inte som andra hundar i det avseendet - tro mig!

Har själv stått på ett antal ladugårdsbackar och beskådat ljummet intresse för uppgiften...

 
Isabel

Isabel

8 januari 2008 21:15

Jo förvisso men är det inte lite att bita sig själv i svansen? är det inte så att ökad inavel (eller linjeavel som vissa föredrar att kalla det) så småningom kan leda både till ökande känslighet för infektionssjukdomar och sjunkande fruktsamhet?

http://www.kennelviking.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards