Direktlänk till inlägg 1 januari 2009

God fortsättning på det nya året!!

Av Pernilla - 1 januari 2009 13:23

Nyårsafton var riktigt trevlig,vi hade goda vänner på på besök & åt en härligt Nyårsmiddag:


Förätt: Skaldjurstoast

Varmrätt: Ryggbiff m Örtagårdspotatis, rödvinssås & sallad

Efterrätt: Kladdkaka med vispad grädde


MUMS.....


Rocky & Rex klarar både raketer & smällare utan problem, men jag går inte ut med dom i onödan under dom värsta timmarna!


Lokes första Nyår gick jättebra han hade ju Pappa & Farfar nära & dom visade ju med sitt lugna sätt att allt var bra, även om världen utanför hade fått fnatt *S*


I dag har jag varit på en underbar promenad på 1½ timma,vädret var jätteskönt, solen sken & luften var frisk....


Mitt Nyårslöfte i år är att börja leva sundare & äta nyttigare.


Nu till något helt annat, jag fick höra av en som kan vgs att dom förr i tiden sprang uppe på koryggarna inne i fållorna!?

Att man använde Västgötan på samma sätt som den

Australienska cattledogen


Det är något jag aldrig har hört talas om, är det någon annan som har det?


Hoppas att alla får en skön nyårsdag!!


Kram Nilla


 
 
Lucia Wikmark

Lucia Wikmark

1 januari 2009 17:06

Vilka fållor? och hur kom de upp på kornas ryggar? Dessutom, skulle de trilla ner från ryggen på en kossa som befinner sig i en fålla med kor. Kossor väger en del. Ajöss västgötaspetsen. Blev nog inte mycket kvar av den stackaren och om så vore hur kommer den ut ur fållan?

Under de ca 40 år vi hade ett aktivt jordbruk födde vi upp Herefordkor, Svenskt Halvblod och New Forest. Sedan hade vi alla andra sorters djur också men det var de raser vi födde upp i större skala.

Västgötaspets har funnits på Kopparås i 60 år nu och har under hela denna tid hjälpt till med skötseln av gårdens djur.

Jag har svårt för att se bilden av en västgötaspets framför mig som jobbar på det sätt som cattledogen och i viss mån även border collien gör.


I tre års tid arbetade jag som "cowgirl" på en stor gård i Cornwall, England. Gården bestod av 300 tunnland mark samt del i Bodmin Moor. Det fanns 5000 får, 500 kor och 450 hästar som hörde till gården varav flertalet betade i lösdrift ute på heden.

Alla dessa djur sköttes med hjälp av två fantastiska hundar mor och dotter, Fly och Paynta, Båda hade fått sina käkar avslagna i arbetet med djuren men var helt fenomenala i det praktiska arbetet med att avskilja djur och driva dem. Antingen hem eller till lantbruksutställningar eller auktioner. Det kunde bli sträckor på 20 - 30 mil och ta upp till en vecka 10 dagar.

Fly och Paynta var inte renrasiga men så nära border cCollies man kan komma. De var mina vänner och arbetskamrater och jag kommer aldrig att glömma dem. Vi följdes åt över hedarna, delade maten vid lägerelden coh sov tillsammans. Jag behövde aldrig vara rädd för de vakade både över mig och djuren.

Men arbetssättet, helt skillt från det som västgötaspetsen har. Västgöten är helt fenomenal på kor, så där på häst och alldeles för het egentligen för får. Det är min erfarenhet efter att ha jobbat i skarpt läge praktiskt med både västgötapets, border collie och cattledog.

Vår lille "kan själv" vallare är alldeles för självständig för att jämföras med andra mera förarbundna/veka raser. Det unika med västgötaspetsen är att den inte bara vet vad som skall göras den kan även klockan och vet dessutom BÄST vad som skall göras!

Våra västgötaspetsar här på Kopparås har mycket vall i sig. Om det beror på arv eller den miljö som de vistas i? Jag tror att det är litet av vardera. Att de saknar vår storboskap är tydligt och de blir överlyckliga när vi är "barnvakter" emellanåt.

http://www.vastgotaspets.nu

 
Ingen bild

Nilla

2 januari 2009 06:17

Är det verkligen bara Lucia som har något att tillföra om detta??

Är det ingen annan som kan mer??

 
Ingen bild

Annica

2 januari 2009 06:48

God fortsättning till dig med!

Annica med familj

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards