Direktlänk till inlägg 8 februari 2009

Vad vet Finland som inte vi vet?

Av Pernilla - 8 februari 2009 18:09

Enligt några från Finland så vet dom arvsgången hos J175/VGS-Retinopati

Men här i Sverige vet vi inte det??


Samarbetar inte Finland & Sverige i denna fråga??


Tar inte Skv del av Finlands forskningsresultat?


För det måste väl ha forskats i Finland på förändringen hos Västgötaspetsen, hur kan dom annars veta arvsgången? Och hur förändringen framskrider?


Många frågor, hoppas på bra svar!!


Sist men inte minst är J175 samma förändring som man hittat i Sverige?



 

Mvh Nilla

 
 
Ingen bild

mari

8 februari 2009 21:34

det verkar som de flesta tycker att ögonlysning behövs

 
Lucia wikmark

Lucia wikmark

9 februari 2009 02:17

È han inte för gò det lilla barnbarnet!


Och så apropå, apropå allt och inget och virrhönor i synnerhet:

Jag måste ta tillfället iakt och gratulera SKV till att äntligen ha funnit en rasspecifik åkomma/sjukdom för västgötaspetsen. Så specifik att den till och med uppkallats efter rasen:

VÄSTGÖTASPETSRETINOPATI.
Namnad efter en översättning gjord av Britta Hammarström utan angivande av källa!
Artikeln som var synnerligen anonym gick under rubriken: "Nedärvd retinopati hos Västgötaspets, preliminära resultat."

Varför lägger avelskommitten ut så vaga och dåligt underbyggda artiklar på hemsidan under Avelskommitten informerar. Jag anser inte det vara någon information att stapla för gemene man obegripligheter på varandra.
Det vill säga skriva så att inte nån begriper ett skvatt. DÅ måste det vara allvarligt. Eller?

Citat från artikeln:

Syfte:
Fenotyp och genotyp karakterisering av ärftlig retinopati hos Västgötaspets
(Förklaring till fenotyp och genotyp nedan,* för att lättare förstå )

*
En organisms fenotyp är antingen hela dess fysiska skepnad eller en specifik egenskap, till exempel dess storlek eller ögonfärg, som varierar mellan individer. Fenotypen bestäms i viss utsträckning av genotypen, det vill säga vilka alleler individen bär på i en eller flera positioner på kromosomerna. Många fenotyper avgörs av flera olika gener och påverkas också av miljöfaktorer. Kännedom om vilka alleler individen bär är därför ofta otillräckligt för att förutsäga dess fenotyp.
Eftersom fenotypen är mycket lättare att observera än genotypen (det krävs varken kemi eller sekvensering för att avgöra en persons ögonfärg), utgår klassisk genetik från fenotyper för att dra slutsatser om genernas funktion. Dessa slutsatser kan sedan kontrolleras med hjälp av avelsförsök. Tidiga genetiker kunde på detta sätt kartlägga nedärvningsmönster utan att ha någon som helst kunskap om molekylärbiologi.
Samspelet mellan genotyp och fenotyp har ofta beskrivits med den enkla formeln:
Fenotyp = Genotyp + Miljö.
Detta innebär att fenotypen är vilken som helst egenskap, hos en organism, som är lätt att observera (till exempel strukturell, biokemisk, fysiologisk eller beteendemässig) och som bestäms av ett samspel mellan genotyp och miljö.

(En alldeles briljant förklaring enligt mitt förmenande. För vem vågar väl tillstå att man fattat nada? Min kommentar. Lucia)

Översatt av Britta Hammarström



SLUTSATS:
Baserat på dess undersökningar/fynd skulle retinopati hos västgötaspets KUNNA beskrivas som en form av PRA. Emellertid, flera synpunkter/faktorer gällande dessa förändringar STÄMMER INTE med kända former av PRA. Det återstår fortfarande att bestämma/komma underfund med vilka underliggande genetiska faktorer och/eller miljöpåverkan som är ansvariga för individuella variationer.
(Slutsatsen kan alltså tydas som om – man vet fortfarande inte vad som orsakar förändringarna – miljö, genetiska orsaker eller en kombination av dessa faktorer.)

Man vet fortfarande inte! Men ändå benämner man artikeln synnerligen misssvisande som:

"Nedärvd retinopati hos Västgötaspets, preliminära resultat."

Var det någon som begrep? Nåt? Det som det faktiskt står är att om inte OM hade varit så.... eller att man faktiskt inte kommit fram till någonting annat än rena antaganden. Vilket, börandes bevisas. Tror gör man mig veterligt i kyrkan om söndagen och vid viss tidpunkt. Oansvarigt tycker jag att äventyra västgötaspetsens väl och ve på så lösa boliner. Bättre skall vi väl ändå kunna.

Detta är alltså vad SKVs Avelskommittè tycks grunda sina avelsrekommendationer på.

Nu fick ni veta vad jag tycker och tänker. Någon som vågar ta bollen? Inte det. Fegisar.
(Nattligt skämt i den sena timmen klockan har sprungit iväg och är närmare halv tre på måndagsmorgonen)

Kram

Lucia

PS.Blev ni nyfikna. Gå in och läs hela artikeln på SKVs hemsida i dess prydnå. Gå in under avel och avelskommitten informerar. Väl värt ett besök. DS





http://www.vastgotaspets.nu

 
Ingen bild

Karin L

9 februari 2009 11:25

Lite nyfien på var den översatta artiklen kommer från blir man ju. För övrigt efterlyser jag något annat från klubben än diskussioner om sjukdomar..............

 
jette

jette

9 februari 2009 11:52

Jag förstår faktiskt inte vad som är problemet med att lysa. Storpudeln har också ngn form av PRA men på den utbryter det redan innan 2 års ålder så då finns inte risken att ta valpar på drabbad tik. Eftersom vi tar valpar på storpudeln efer att den har fyllt 2. Värre är det med D-Pudeln för där utbryter det inte förän efter hunden har fyllt 2 och mer. Så där hinner det tas en eller fler kullar på den hunden. Nu är det obligatorisk ögnlysning på D-Pudeln. Ska detgå så långt för västgötan?

http://jettestrim.bloggagratis.se

 
Lucia Wikmark

Lucia Wikmark

9 februari 2009 14:59

Sorry,

Såg till min fasa att meningen "Översatt av Britta Hammarström" hamnat alldeles fel i texten ovan. Meningen skall naturligtvis in efter "SLUTSATS" och ytterligare tre stycken längre ned. Annars blir det helt fel. Kan tolkas som min slutsats. DEN börjar däremot med den berättigade frågan:

Var det NÅGON som begrep?

Fadäsen får väl skyllas på den tidiga timmen. Alltid kan man skylla på något/någon. Alla kan alltid skylla på något/någon. Visste inte - Tänkte inte på det!

Fast desto mer folk målar in sig i hörnen desto mer tid och energi får de lägga på att försvara fadäserna! Tid som borde spenderas bättre. Varför inte i ett långsiktigt avelstänkande som sträcker sig bortom den egna gärningen. Alternativa avelsplaneringar som omfattar scenarion i fem - tio varför inte femton år framåt och de olika konsekvenser som kan bli resultatet.

Idag tycks det som man mest avlar på:
• Vem som äger hunden
• Hanen på modet just nu
• Resultat vid diverse veterinärundersökningar. Dissar en del från listan men plockar upp andra.
• Avstånd
• Meriteringar
• Mentalitet
• Brukbarhet vid ursprungligt användningsområde (vallningsegenskaper)

Vad händer om jag gör si eller så. Vad händer om ras/specialklubben i samråd med SKK beslutar om diverse bekämpningsprogram. Vad händer om vi uppfödare inte förmår handskas med all den kunskap som forskare i all välmening öser över oss. Specialklubben har redan börjat gardera sig för detta. Citat:

"SKV:s och avelskommitte’ns rekommendationer vid parning blir då att:

För att inte gå miste om värdefulla hundar i aveln så rekommenderas att om tilltänkt avelstik vid ögonlysning får påpekandet ”VÄSTGÖTARETINOPATI” bör tilltänkt hane vara minst 6 år gammal och vara ögonlyst UA för mindre än 1 år sen.

(Det finns hopp. Avelskommitten har tydligen tagit till sig min gamla käpphäst om att man i all välmening och i oförmåga att hantera informationsflödet från genetikerna, faktiskt kan få det resultatet att man stänger linjer och på så sätt hamnar i en ännu värre sits med en på genvariation utarmad population. Med allt vad detta för med sig i form av ”nya” kända/okända förändringar. Allt i rashygienens iver. ”Mens sana in corpore sanu.” Redan de gamla grekerna hade detta valspråk. Men i ormens sanna anda kom Hitler och nazismen och förstörde alltihop. Fast förstås han gick ju ännu längre. Han inte bara stängde linjer. Han nackade hela högen. Snacka om rationell. Men så gjorde han också något som har paralleller i hundvärlden. Han bedrev en omfattande rashygienisk forskning startade ”kennlar” där enbart de bästa/ ej defekta fick fortplanta sig. Allt i den ”goda” avsikten att få fram en ”Ubermensch.” Översatt till hundvärlden den ”ultimata hunden”. Befriad från allt vad genetiska förändringar är. Uppfödarens yttersta önskan!

Är det det? Definitivt inte min i alla fall. Min notering. Lucia)

För SKV
/Avelskommittén.


» Läs artikel om Nedärvd retinopati hos Västgötaspets"

(En artikel där man i slutsatsen konstaterar att man inte vet vad förändringen är, vad det man inte vet vad det är, orsakas av? Man vet med andra ord inte ett skvatt! Något förmätet och snudd på bedrägeri = luras att i rubriken kalla artikeln för:

"Nedärvd retinopati hos Västgötaspets" en mera klädsam formulering skulle kanske ha varit:

Okänd förändring i ögat hos västgötaspetsen. Orsaken till denna förändring är okänd. Min notering. Lucia)

Slut citat.

Det bibliska bildspråket. Symbolspråket var förr ett språk som kunde förstås av alla, även icke läskunniga, oberoende av ras och nationalitet.

Jfr Adam och Eva i Paradiset. Ormen och kunskapens träd med grenarna dignande av frestande äpplen.

Hur har ormens list och äpplenas kunskapsbanker gagnat mänskligheten och livet här på jorden? Hade Adam och Eva varit lyckligare om de nobbat ormens försåtliga erbjudande av den förbjudna frukten och fortsatt att leva i okunnighetens värld? Hur hade djurlivet och miljön sett ut i nutid på planeten jorden?

Är all kunskap av godo?

Klarar vi människor, med vår begränsade hjärnkapacitet ej konstruerad för äppelätande och de konsekvenser som kan komma av detta, av att hantera kunskapen på ett förtjänstfullt sätt.

"Men det är ju alltid bättre att veta"

Är det det? Klarar vi av att hantera ”vetandet” i framtiden? Eller kommer vi att göra som mänskligheten har gjort sen tidernas begynnelse. Bara göra skit och pannkaka av alltihop på grund av att vi föll för ormens list en gång i tiden.
Vi som är fjättrade av de sju dödssynderna vilka hade denna ordningsföljd efter minnesord (från 1200-talet). S A L I G I A. vilket innebär första bokstaven i den latinska benämningen.
1. (Superbia) - Högmod
2. (Avaritia) - Girighet
3. (Luxuria) - Vällust, Otukt, Okyskhet
4. (Invidia) - Avund
5. (Gula) - Omåttlighet, Frosseri
6. (Ira) - Vrede
7. (Acedia) - Lättja, Likgiltighet, liknöjdhet

Moral och etik. Rätt eller fel. Ödmjukhet eller Besserwisser. Människans oförmåga att bara vara. Att alltid vara där och peta i allting. Även sådant som vi inte begriper inte ens har en aning om vilka konsekvenser detta kan få.

Märks det att jag inte BARA är bonde, jag är även jurist och framför allt humanist och helklassiker. Hur är det man säger: Ränderna går aldrig ur. PÅ GOTT och PÅ ONT:

Kram

Lucia

http://www.vastgotaspets.nu

 
Ingen bild

jette

9 februari 2009 16:10

Vilken idiot som helst vet väl att man inte kan stänga för många linjer.
Jag litar fullt ut på att veterinärerna och vår valda avelskommite vet vad dom gör.

 
Ingen bild

lilla jag

9 februari 2009 20:13

Vaddå vilken idiot som helst fattar väl att man inte kan stänga för många linjer??

Jag förstår inte det. Ursäkta.

Enligt mig kan man visst stänga för många linjer - görs redan pg av att vissa röntgar höfter andra inte - vissa lyser vissa gör det inte skulle man dessutom börja "leta" fel lär man hitta något på varje individ som inte är bra ex färg, utsende , ögon, höfter, armbågar, tänder, mentalitet osv.osv Ska man då börja stänga linjer eller utesluta dessa djuren pga att man letar fel hos individer som inte har några som helst klinsiska symtom och aldrig kommer att få det så tycker jag att det är fel. Eller i allra väsrsta fall börja utesluta djur för att något syskon har någon form av"fel".

Västgötaspetsen är fortfarande en relativt liten ras med inte allt för stor avelsbas och börjar man stänga linjer för något man inte ännu vet vad det innebär så ligger snart denna lilla ras risigt till.

//från en som har lyst och inte ännu fattat varför eller till vilken nytta. Ska inte en hund få bli gamal och lite närsynt som vi människor?

 
Ingen bild

mmmmm

9 februari 2009 21:18

Helt ärligt blir jag inte klok på vad jag tycker.
Väger den ena mot den andra och sedan det ena mot det andra igen.. i en hel evighet.
Letar vi fel? Eller undersöker vi för rasens bästa?
Jag kan helt enkelt inte bestämma mig vad jga tycker...
Desto mer jag tänkr på det desto knepigare blir det...
Ushc vad detta är jobbigt!

 
Ingen bild

Gudrun

10 februari 2009 00:36

Läs sidan 6 i senaste Hundsport, artikeln Den tysta delen av historien.

Det är detta det handlar om - gamla synder då man inte visste bättre. Det hette att konsolidera stammen/rasen. Man linjeavlade och inavlade för att få en så homogen stam som möjligt. Ibland var det utseende, ibland bruksegenskaper, men metoden var densamma. Det har skett i alla raser, för det ansågs rätt då. Men inte nu längre. Det skedde för övrigt även i andra djurslag, hästar tex. Och nöt, men där "slog man ut" alla defekta och deras släktingar. För det är samtidigt ett välkänt sätt att ta reda på vilka "oönskade" anlag som finns.
Att man får defekter hos lantraser, där mycket få individer ligger i botten, är inte så konstigt. Hade åsbohöns och där dök det upp kroknäbbar och defekta ben. Dom tog man bort för att försöka gallra undan oönskade recesiva anlag, som syntes i dubbel uppsättning.
Samma sak här, även om ärftlighetsgången inte är så enkel och säkert fler gener inblandade. Inte är väl det så mycket att yra om? Det är bara att ta tag i det - och ingen skam att drabbas. Så här ser genetiken ut. I vgs finns det vitt, blått, långhårigt och tydligen någon oönskad ögongen. Vem som gjorde vad bakom knuten innan raser "konsoliderades" hade väl ingen riktigt koll på. Men att rasen räddades då en ytterst begränsat antal individer fanns kvar kan vi vara överens om. Genbasen är liten.
Så frågan är väl om man anser att just dom generna ska få vara kvar eller om man vill försöka avla bort dom.
Om detta tycks det tydligen olika.
Som sagt: Läs som sagt artikeln sid 6 i senaste Hundsport. Den är bra.

Gudrun

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards