Direktlänk till inlägg 19 maj 2007

Gatuhundar!

Av Pernilla - 19 maj 2007 09:40

Jag har aldrig förstått fenomenet att plocka hit gatuhundar i från andra länder!!


Vi har ju så otroligt många hundar själva i Sverige som behöver nya hem!


Läste på ett forum om en rumänsk hund som precis kommit till Sverige och nu hade den rymt!!??




Hur bra mår den hunden nu, på rymmen i ett främande land.



Det skulle vara intressant att veta hur dom tänker som tar vovve från annat land, vad är det som gör att våra svenska omplacerings vovvar inte "duger"......


Ska man rädda alla hundar till vilket pris som helst?



Mvh Nilla

 
 
Fia

Fia

19 maj 2007 10:47

Jag säger som jag sagt åt andra som skrivit och kommenterat samma som du, att det är mkt lättare att bli godkänd utav dessa utländska hundhandlare/omplacerare eller vad jag ska kalla dom, än vad det är att bli godkänd utav te x hundstallet. Hundstallet och dom andra organisationer jag känner till i Svergie är väldigt noga med var hunden hamnar och om det finns kunskap elelr viljan att läsa mm, medans dom utländska frågar lite grann om hur familjesituation ser ut och så, men dom kollar inte upp det. Så det är lättare att bli "godkänd" och går snabbare. Det är vad jag tror iaf. Mvh Fia som har helsvensk/fins hund =P (Pizzmyran på vovve)

http://pizzmyran.zoomin.se

 
Ingen bild

Gudrun

19 maj 2007 18:26

Jätte bra att du tar upp detta.
Det är inte bara tveksamt om man gör hunden ifråga en tjänst eller otjänst - risken finns också att vi får in sjukdomar i landet, som vi idag är förskonade från. Många veterniärer försöker informera om detta.
I södra Europa finns fästingburna sjukdomar, som är läskiga. En betydligt allvarligare Ehrlichia, en blodparasit (Babesia canis) och en parasit, som angriper vita blodkroppar sprids alla med den bruna hundfästingen och kan följa med hunden även om de är fria från fästingar då de kommer.
En hjärtmask, som sprids med en mygga, finns kring Medelhavet och i Portugal.
Otäckast är kanske sjukdomen Leichmanios, orsakad av en encellig parasit spridd av sandmyggor. Finns kring Medelhavet, Portugal och södra Frankrike. Sjukdom en kan ligga latent hos hunden länge, upp till ett år, och ger en mängd syptom som avmagring, svullna lymfknutor, hudsår mm. Kan inte botas. Sjukdomen går på människa och är allvarlig. Den är ett problem i Medelhavsländerna och man har övervägt att avliva alla smittade hundar för att få bukt på den.
Det har kommit hundar från Spanien med flera av ovan nämnda sjukdomar. Sjukdomarna kan blossa upp pga den stres de utsätts för vid transport.
Vaccination mot rabies, leptospiros, valpsjuka och antikroppskontroll och avmaskning mot dvärgbandmask räcker alltså inte för at vara säker på att få en frisk hund.
Med andra ord: köp hund född i Sverige!
Gudrun

 
Ingen bild

M.

24 mars 2008 12:13

Jag har själv en rumänsk gatuhund och det gjordes hembesök hos mig innan jag blev godkänd att adoptera en hund därifrån och även en lång telefonintervju. I Rumänien finns exakt samma sjukdomar som finns här i Sverige och de vaccineras såklart mot diverse sjukdomar innan resan hit. Sen om den blir sjuk på annat vis vet ju ingen, men det vet man ju inte med svenska hundar heller. Det är otroligt tacksamma hundar som kommer hit, och älskar en av hela sitt hjärta, jag har aldrig kännt mig så uppskattad. Och vilket land hunden än kommer ifrån är den fortfarande värd exakt lika mycket som en svensk. Det är bättre det slutas avla på svenska hundar, så vi kan hjälpa de som behöver istället. För hundarnas bästa...
Hälsningar en som faktiskt vet.

 
Ingen bild

Marinada

2 juni 2008 03:53

Jag håller med Fia. När jag läser kraven som de svenska omplacerings förmedlingarna har för såväl hund som katt så blir jag alldeles matt och det känns som om du ska gifta dig med Säpo för att få ta hem den lilla stackarn. Då lägger jag ner det direkt. Synd att det är så löjligt mkt regler och fika besök osv osv. Jag vill inte umgås jag vill hjälpa till. Har en svensk storpudel, med föräldrar som rest hela världen runt i sin glans dagar. Varför kan inte en spanjor komma hit? Vaccinera dom mot hjärtmask då och elichia har våra fästingar redan i sverige så det är ju ett mindre bekymmer.
Ta bort alla moraltanter som sitter o tar hand om utsatta djur, men som bara tror att de själva har det perfekta hemmet. Men visst är det väl bättre om man kan hitta ett nytt bra hem i det landet de bor, men hur stor e chansen. Som sagt jag tar gärna en svensk hittehund om jag slipper ha o göra med kärringen som förmedlat den! Ha det gött!

 
Ingen bild

Mymlan

25 augusti 2008 20:12

Ja om det nu är så att vi bara ska hjälpa svenska hundar för dom behöver det då tycker jag att vi ska sluta hjälpa barn som svälter i andra länder..vi har faktiskt fattiga barn här också..vi har också hemlösa människor i vårt avlånga land så det kanske vore bra att sluta ge bistånd till andra länder och koncentrera oss på Sverige ELLER så väljer man själv vad man vill hjälpa till någonstans. Angående sjukdomar som kan komma hit med utlänska hundar så är risken större att det kommer med smugglade hundar än hundar genom föreningar som vaccinerar alla hundar som adopteras hit, vidare tycker jag att vi människor ska faan inte snacka om att hundar sprider smitta när det är människan som reser jorden runt och tar med sig all möjlig skit tillbaka.Dom flesta hjälporganisationer är seriösa! Lika seriösa som Hundstallet eller liknande. Att en hund kom på rymmen från Rumänien var en olyckshändelse ..ni vet en sån där sak som kan hända ALLA, inte bara en nybliven hundägare som inte blivit godkänd här i Sverige och därför går till en oseriös förening (det sista var ironi!) Här i Sverige där var och varannan idiot till hundägare ska ta valpar (korsningar förstås) ingen avelsplanering där inte..ingen backgrund koll med sjukdomar, problem,psyke etc.Ska vi behöva ta hand om dom för att oseriösa svenskar ska tjäna pengar ?? Däremot jobbar vissa föreningar i andra länder med att kastrera hundarna och därmed miska antalet "gatuhundar" men under tiden finns det hundar som inte klarar sig på gatan, små, sjuka, skadade dukar under av sjukdom , svält, förgiftning, misshandel, skador, det är oftast dom som får en andra chans att komma till det här landet, till en människa som bryr sig !! EN ICKE RASISTISK HUNDÄLSKANDE MÄNNISKA som inte bryr sig om ursprung eller om den har 3 ben, någon som gör en insats.
Om alla ändå vore som dom människorna !!!!!!!
Heja alla Svenska föreningar som : Hundhjälpen, Hundar utan hem. Daisy Hope mm
NI ÄR UNDERBARA !!
mvh, Mymlan som har både svensk och utlänsk omplacering.

 
Ingen bild

Matte

1 mars 2009 10:29

Håller helt med dig Mymlan. Varför ska vi adoptera barn ifrån andra länder då varför tar vi inte hand om våra egna. Du Pernilla verkar inte förstå så mycket alls tycker jag. Det handlar om humanitet och medkänsla till jordens alla levande varelser. Jag har själv haft många svenska hundar genom livet och har nu en underbar rumänsk gathund. Om du visste lite mer om livet så ska du bara veta hur många svenska hundar som rymmer varje år så det är inget nytt eller unikt a´tt hundar rymmer. Visst duger svenska hundar men det här handlar om så mycket mer lilla vän men du växer säkert upp du också och inser att livet är kallt och hårt och att vi alla måste ta ansvar. Kram så länge ifrån oss.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards