Direktlänk till inlägg 20 juli 2007

Intressant

Av Pernilla - 20 juli 2007 08:37

Ja det var intressant att läsa dom olika komentarerna i min blogg om Kennelfullmäktige/Stubbsvansen, det har även diskuterats på andra bloggar, bl.a på Oxbergets blogg håller med skribenten Britta helt & hållet i inlägget " Med oro och undran"



Vad är det frågan om?


Varför reagerar inte fler uppfödare, bryr dom sig inte? eller anser dom att det är okej!


Jag är ju själv inte uppfödare men jag reagerar, den kan aldrig vara bra att släpa i väg med valpar som är 1 vecka gamla till vet, det innebär stress både för tik och valpar...


Alla har det ju inte så att en vet kan komma hem, jag tror att det kommer öka att det paras svansade individer med varann och så småningom kommer stubbade att bli en raritet!


Varför har suget efter svansade ökat?


Det är ju stubben som är Västgötens atribut!!


Kanske ska klubben jobba hårdare för stubbsvansen??!!


Kram Nilla

 
 
Olsen

Olsen

20 juli 2007 12:54

Innan jag skaffade Rex och blev mer bekant med rasen så tyckte jag att stubbsvansade västgötar såg lite "kapade" ut; det fattades något. Svansen gav liksom en harmonisk avslutning på hunden.

Märk väl att Rex är min första hund och att jag, innan jag träffade den dräktiga tiken, knappt visste vad en västgötaspets var (inbiten kattmänniska var jag dessutom). Hade bara sett makens Lisa på bild några gånger.

(Makens erfarenhet var att svansade vättar skäller mindre, eftersom de kan kommunicera med sin svans, än stubbade vättar som är mer benägna att kommunicera med sin röst.)

Nästa valp får gärna vara en stubbe. :D Har träffat/sett många stubbar nu och tycker absolut att det finns en charm (nej, jag tycker inte längre att det fattas något).

http://rex.bloggagratis.se

 
Britta

Britta

20 juli 2007 20:33

Hej Olsen!
Jag har haft västgötaspets i familjen sedan 1981. Majoriteten har varit stubbade, men min dotter har en (nu 13-årig) herre med en helt fantastisk svans - ligger i perfekt kringla på hans länd.
Den som har de absolut bästa röstresurserna av våra v-götar är Acke (med svans). Acke är oerhört väl tränad,har vunnit distriktsmästerskapet för räddningshundar i Stockholm två år i rad, deltagit i SM för tjänstehundar tre år i rad - definitivt inte en understimulerad eller icke lydnads/ledaskapstränad gosse :0)
men gapa, det kan han.
Skallet sitter nog inte i svans eller inte svans - det sitter fastmer i generna - vissa linjer är tystare, andra mer högljudda.
Västgöten använder skallet (bl a ) som arbetsredskap vid vallning, också när de "patrullerar" runt sin gård - minsta tillstymmelse till besök utifrån skall rapporteras till högkvarteret!
Skallet är nog snarare att se som en personlig engenskap hos västgöten, än bunden till svans eller inte svans - även om jag förstår resonemanget - har dock sett bevis på många gapande v-götar med och utan svans, ävensom mindre talföra sådana, med och utan svans.

http://www.oxberget.se

 
Olsen

Olsen

21 juli 2007 01:04

Jo, det visade sig ju sedan - redan samma natt som Rex kommit hem till oss faktiskt - att vi fått en valp med ordentliga röstresurser ("inga fel på den pipan!" som en annan vätteägare sade förra helgen)... En mycket duktig vakthund dessutom, nu när han blivit lite äldre. Har senare träffat en mängd stubbar som inte alls säger mycket.

Jag har m.a.o insett att mannen inte alltid har rätt. ;) (Trots att han är uppväxt med vättar - uppfödning hade funnits i familjen sedan början av 50-talet.)

http://rex.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards