Direktlänk till inlägg 20 augusti 2007

Intressant debatt

Av Pernilla - 20 augusti 2007 05:45

Ja det är en intressant debatt i min blogg och jag följer den med intresse då det handlar om något jag inte vet något om!  döda valpar...


Även tack till Gudrun för sakligt & bra svar i min blogg "tackar & bockar"


Sen kan jag tala om att det finns fortfarande vetkliniker i dag som söver hundar inför hd-rtg, men dom allra flesta sederar bara.


Det blev ingen blogg i går av den enkla andledningen att jag inte orkade


Tidigare på lördagen fick vi besök av min underbart söta lilla brorson Edgar



Maria tog sig en titt på det nya akvariet, och det fick godkänt



Kl 18.00 satte vi oss till bords och käkade kräftor.


Tänk vad ledsen man kan se ut om man inte får vara med *L*


Jag höll mig till cider hela kvällen. (Bra val)


Smuts på linsen *L*


Vi hade en super trevlig kväll, men som sagt man var ruggigt trött dagen efter


Ha en bra dag alla!


Kram Nilla


 
 
Mikaela

Mikaela

20 augusti 2007 08:45

We´re home.....! Slår en pling ikväll!

http://sagogarden.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ann-Christin Larsson

20 augusti 2007 15:41

Outi jag kan inte hjälpa att ni har dåliga hundar i finland, dock har vi bra hundar i Sverige, men tyvärr så kanske det går utför även här, med tanke på hur aveln bedrivs hos vissa uppfödare här i Sverige!!
Med import hundar från andra länder som bedriver nära släktskapsavel och därigenom får en mindre genbank......
Mvh Pernilla



Eftersom den aktuella 6-åriga hunden är så hårt inavlad skulle jag nog bli lite orolig om jag hade en hund med dessa hundar i stamtavlan. Jag skulle nog kosta på hunden en ögonlysning (för min egen skull).
Lapphundsfolket är inte så glada idag över att "ha haft så friska hundar".Också en svensk ras.
av xyz



Angående tidigare inlägg i bloggen gällande genetisk terminologi:

Inavel:
Far - dotter.
Mor - son

Linjeavel:

Far - dotter
Far - dotter i den förra kombinationen
Far - dotter från övanstående kombination
osv


Släktskapsavel:

Övrig avel (som inte är utavel dvs hundarna är helt obesläktade med varandra. En utopi inom rashundsaveln eftersom alla hundar inom en specifik ras är fallna efter ett begränsat antal ursprungshundar.)


För min del skulle jag inte bli så orolig om en nära släktskapsavlad hund skulle visa sig ha fått någon defekt.

Varför inte det då? Jo, Helt undantagslöst bär varje individ, människa som hund, på genetiska skador, en genetisk börda vilket innebär att vi och våra hundar i genomsnitt har 5-6 mer eller mindre allvarliga defektanlag.

Dessa kan vara av recessiv typ som inte upptäcks hos den enskilda individen med mindre än att den har fått den skadade genen i dubbel uppsättning, alltså i arv från både far och mor.

Den genetiska skadan kan också kräva särskilda yttre betingelser för att komma till uttryck till exempel att hunden utsätts för speciell prövning i form at ett smittoämne eller liknande. t ex medicinering.

Av detta följer att varje hund som tillåts att fortplanta sina gener genom ett mycket stort antal avkommor utgör en potentiell riskfaktor för den framtida utvecklingen hos denna hundras.

Det är därför viktigt att våra ansvarskännande uppfödare vet vad de håller på med. Att man genom nära släktskapsavel ser efter vad man har i sina linjer och därigenom kan undvika att para ”plussa på” de negativa egenskaperna utan istället "späda" ut de gener som inte är önskvärda. (Populärvetenskapligt uttryckt)

Lycklig ägare till hund av ras som inte är så frisk som västgötaspetsen



 
Ingen bild

erika

20 augusti 2007 15:46

kräftskiva låter kul!! Ska vi på nästa helg.

 
Ingen bild

Lennart

20 augusti 2007 15:59

Läste ovanstående inlägg och gick för skojs skull inne på den aktuella 6-åringens stamtavla.

Antingen är uppfödaren en komplett idiot eller så vet denne/denna precis vad han/hon gör! Kollade också om några hundar ur denna kombination gått i avel. Nej. Tanke eller bara slump?

 
Ingen bild

Marinette Tollen

20 augusti 2007 16:01

Råkar känna uppfödaren och vet att här lämnas inte något åt slumpen!

 
Ingen bild

Malin Lollo Isabella o Isabell

20 augusti 2007 16:04

Kräftskiva. USCH!! Men vi gillar räkor.

Maffian

 
Isabel

Isabel

20 augusti 2007 17:34

Vem är den här hunden egentligen?? alla verkar ju veta....

Ha det gott
Isabel

http://www.kennelviking.se

 
Ingen bild

Lena

20 augusti 2007 21:05

Hmm Isabel, har du inte räknat ut det med lilltån än, det finns väl bara en kennel som drevet går på.

 
Ingen bild

Lisbeth

20 augusti 2007 21:41

Ja, det är mig som alla hackar på (på den här bloggen) men sagda hund är jag helt oskyldig till.

Lisbeth

 
Ingen bild

Ewa

21 augusti 2007 10:14

Den aktuella hunden har regnr. S15543/2001.

 
Ingen bild

Lena

21 augusti 2007 12:43

Nej Lisbeth det var inte dig jag syftade på!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards