Direktlänk till inlägg 3 februari 2008

Vojne vojne!!

Av Pernilla - 3 februari 2008 09:10

Många bra svar i bloggen & intressant diskustion!


Ja ögonlysningen är en fråga som berör, och det är väl bra, men jag förstår fortfarande inte varför man ska ögoblysa för man vet ju inte vad man ska göra med resultatet!!!


Man vet ju inte arvsgången, så vad ska man då med resultatet till??


Och är uppfödarna beredda att ögonlysa alla sina hundar varje år??


Nää det känns lite som Hd frågan är utbytt mot ögonlysning..


Men då kan vi ju ta armbågar & hjärta också eller ska vi ta Ad när det visar sig att det inte är problem med ögonen & sen hjärtat när det visar sig att det inte är problem med Ad.


Sen då vad ska man ta sen.........................


Nu är jag synisk men det känns lite så.




Tycker i stället att man ska stanna upp & andas & njuta....



**************************************


Nu till vardagen!


I dag ska jag städa, det behövs.


Rocky är bättre men inte bra, vi får se hur han mår i morgon, ska ta en lite längre tur i dag och se hur han blir!


Hoppas att alla får en bra dag!


Kram Nilla



 
 
Ingen bild

Gudrun

3 februari 2008 10:04

Det man ska göra med resultaten från ögonlysningana är just att försöka hitta ärftlighetsgången. Det är enda sättet - att lysa så många som möjligt och lusläsa stamtavlorna. Vi kanske kan se vilka linjer och ev individer det kan komma ifrån. Vore inte det bra?

 
Ingen bild

lisbeth

3 februari 2008 10:48

Uppfödare behöver inte alls ögonlysa sina alla hundar varje år! Det räcker utmärkt med att hund som ska ha valpar är ögonlyst inom ett år.

Så är det hos t.ex tibetansk spaniel och detta accepterar folk utan knot. Alla uppfödare får rapport med stamtavla på nya PRA-fall via mail, förprickat i stamtavlan, ev PRA-fall, bärare av anlaget men friska hundar, samt hundar som lämnat PRA. Utmärkt service! På så vis ser man hur man ska kunna kombinera utan att dubbla på anlagsbärare.

Tib spaniel har nu fått 128 PRA-fall, sedan ögonlysning före parning blivit obligatorisk har antalet nya fall minskat drastiskt, är nu 1-2/år.

Och ja, på tibetanskl spaniel kallades ögonförändringarna retinopati till att börja med...

Jag ska lägga upp en sådan stamtavla på min blogg så läsare av Pernillas blogg ser hur det hela fungerar.

En ev ljusglimt är att de vgs som har retinopatifläckar som inte ändrar sig KAN vara något som är harmlöst och naturligt för rasen. De som sett bilder av dessa fläckar säger att retinopatifläckarna ser helt annorlundar ut än näthinnedegenertion (retinopati) som breder ut sig och leder till försämrad syn/blindhet.

 
Ingen bild

Nilla

3 februari 2008 11:16

Ja men förlorar man inte lite av poängen om man inte ögonlyser alla hundar varje år, var man inte ute efter att se förändringarna??

Mvh Nilla

 
Inga

Inga

4 februari 2008 13:34

Till Ko bonne och andra

I Finland finns det inte några "finska linjer".
Under min tid med västgötar från året 1987 har jag hittills importerat från Sverige 2 hanvalpar och 6 tikvalpar,alla från olika uppfödare,tyvärr dock inte alla från helt olika släkter.
Från Holland har jag importerat en hanvalp och en tikvalp,vilka är närbesläktade med svenska hundar.
Jag har haft turen,att alla dessa valpar blivit fina avelsdugliga västgötar.
Dessutom har jag använt i avel även de flesta andra hanar som importerats hit och parat en tik där i Sverige.

MEN nu när vi börjat med ögonspegling här i Finland ,så har det visat sej,att några av dessa importer lämnat efter sej valpar med ögonfel och några har även själv ögonfel.
Den yngsta är en 1½årig tik , som fått diagnosen HC2.
Till följd av detta har nu den finska rasföreningen beslutat fom.1.1.2008 skall alla föräldrardjuren vars valpar annonseras i rasföreningens Valpförmedling vara ögonspeglade, oberoende av åldern. Denna ögonspegling får inte vara äldre än 2 år.
Valpar med HC eller J175 föräldrar godkänds inte.
HD-kravet(godkänt A-C)har vi redan haft i många års tid.
Tillsvidare är det endast 2 uppfödare, som inte annonserar sina valpar i rasföreningens Valpförmedling.

På Helsingfors Universitet håller en forskargrupp på med att få istånd en DNA-test till denna ögonsjukdom. Om prof.Hannes Lohis forskning kan man läsa på websidorna http://www.koirangeenit.fi
Där finns något även text på svenska och engelska.
Det finns ju flere raser vars hundar DNA-testa hos Optigen i England.

http://www.kolumbus.fi/fennican

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards