Direktlänk till inlägg 22 februari 2008

Vi som inte var med!!

Av Pernilla - 22 februari 2008 07:30

Det pågår en mycket intressant debatt på Ulvus blogg


Jag var inte med när det begav sig, så det är VÄLDIGT intressant att följa detta, jag hoppas att ALLA få komma till tals och ge sin sida av saken, annars kan det kvitta!!



Detta måste ju vara något jättehemskt som hänt eftersom det sitter sååå djupt rotat i många......


Det jag funderar över är om det verkligen kan bero på bara en person, vilka var med då & vilka finns kvar i klubben/styrelsen nu!, dom som finns kvar nu, var/är dom helt oskyldiga??


Det är mina funderingar, om det gick fel till, varför polisanmäldes det inte, det är ju för jäkligt att det får gå till så??



Ja ja nock om detta............................


I går var det upprop för kurserna, jag kom instolpandes 15 min sent, och det är ju synd att påstå att man inte syns & är smidig!!!


Nu är jag ledig i 4 dagar, det ska bli gôtt, Rocky är bättre, ger honom Joint aid & i eftermiddag ska jag börja smörja med Arnica, ska få en HEL liter av Mikaela.


Det 1 Mars ska jag & Rex ut & fjällvandra med Mikaela & gänget, Rocky får tyvärr stanna hemma, då han är i en viloperiod!


Hoppas att vi blir måååånga!!


I dag fyller Mile år, det ska firas med tårta & presenter....


Ha nu en underbar dag!!



Kram Nilla



 
 
Ingen bild

lisbeth

22 februari 2008 08:16

Visst får folk komma till tals, det verka behövas!

Men snälla, ha godheten att sila snacket!
Och helst inga anynoma kommentarer, tack!

Vill någon säga sin mening, men inte skylta offentligt med sitt namn, så går det bra att maila vad man har på hjärta till mig, så lägger jag in kommentaren, men under signatur.

 
Ingen bild

Nilla

22 februari 2008 08:22

Ha ha Sila snacket såååå Stockholmskt *L*

Jepp det ska hållas på en snygg nivå!

även i min blogg, annars så ryker inläggen!!

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Mångårig Tyst Observer

22 februari 2008 09:20

Oenighet kommer väl inte bara från ETT håll, "it takes two to tango". Bråket måste ju ha uppstått ur TVÅ falanger, som jag förstått det: Öst som ville exportera och lansera v-spetsen stort över världen (inte minst Tyskland) och Väst som ville skydda våran lantras från förljderna av sånt.

Öst vann med hjälp av smutskastning och ohederlig historieskrivning och exporterandet håller på. Snart får vi facit. Rassjukdommar brukar komma när utlanndet får hand om raser. Men detta har ju Öst förberett väl med bekämpningsprogram för HD och ögon på lut i garderoben.
Så har jag förstått alltihop. Vad man inte fattar är varför Öst fortsätter att röra runt i skiten, dom har ju vunnit. Dom kanske bara ska rättfärdiga sitt smutsiga krig, med ännu mer smuts.

 
Ingen bild

Christina

22 februari 2008 12:10

Jag vet inte vad "Mångårig Tyst Observer" har kunna observa men att det är "Öst" (vilken löjlig benämning) som stått för exporteranet har jag lite svårt att förstå, allt sedan de första exporterna till England på 70-talet har det i huvudsak varit hundar från väst- och sydsverige som lämnat landet, vad jag kan påminna mig några hundar till England och några vuxna hund till USA är nog vad Öst bidragit med(lite beroende på var mittlinjerna går). Det kanske till och med var så att uppfödarna i Öst som regel insåg vad som skulle hända!!!!!
Och när delades denna lilla ras upp på Väst och Öst (Får jag gissa på början av 2000-talet)- det är beklämmande.

 
Ingen bild

Nilla

22 februari 2008 12:15

Kanske dax att börja kalla dom Östgötaspets,Nordgötaspets,Sydgötaspets & Västgötaspets...

SKOJA BARA!!! *L*

Ha nu en bra dag alla.....

 
Ingen bild

Christina

22 februari 2008 12:58

Varför inte Svensk Vallhund som var en av de ursprungliga beteckningarna och rasens officiella namn mellan 1943 0ch 1953.

 
Ingen bild

Kicki

22 februari 2008 12:59

Det är väl en himla tur för folk som har andra raser typ golden, borderterrier mm att dessa hemländer inte är så protektionistiska som "Mångårig...". Hade alla resonerat så så hade vi haft västgötaspets och ett handfull raser till i Sverige, inga andra. Vilken dumhet! Och mental snålhet! Varför ska inte folk i andra länder få lära känna vår trevliga ras när vi uppenbarligen importerar hundar från jordens alla hörn? Skulle raser per definition bli sämre i andras händer än i de inhemska? Nonsens! Massa icke-svenska raser avlas mycket framgångsrikt i Sverige. Jag förmodar att "Mångårig.." aldrig skulle drömma om Crafts eller någon annan utländsk utställningsarena. Eller?

 
Ingen bild

Nilla

22 februari 2008 15:11

Ja Svensk Vallhund är fint....

Mvh Nilla

 
lisbeth

lisbeth

22 februari 2008 16:47

Kan man polisanmäla dåligt omdöme?

http://www.gocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

ny medlem i SKV

22 februari 2008 20:28

Vart tog Västgötaspetsen vägen?

Är debatterna på Ulvus och denna blogg representativa för stämningen och arbetet inom rasklubben?

I så fall betackar jag mig. Det är alltför mycket frustration och obearbetade trauman för mej.

Sök hjälp.

 
Ingen bild

.........

22 februari 2008 20:45

Man kan verkligen undra vad dessa människor är ute efter. Bara spy sin galla hela tiden. Tror dom nån är intresserad av deras dåliga samvete. Försöker dom dölja nåt "Den som gapar mest" eller vad - vem är dom rädda för?

Det luktar.

 
Ingen bild

anonym

22 februari 2008 20:47

SKIT eller?

Det tycker iaf jag!!

 
Ingen bild

Stolt medlem

22 februari 2008 21:15

Kära ny medlem, detta är absolut INTE gängse stämning inom klubben!

Vi är många som förhåller oss positiva till varandra och månar om vår klubb.

Dock skriker vi inte ut våra åsikter på respektive bloggar så fort besöksantalet verkar minska, detta betackar vi oss för.

För första och sista gången, tack för mig.

 
Ingen bild

Vän av ordning

22 februari 2008 21:18

Svar till "lisbeth"

Polisanmäla dåligt omdöme går inte (då hade du legat rätt risigt till) men förtal och sk "stalkning" går alldeles utmärkt.

Kennelklubben har också uppmärksammat problemet och har koll på en del personer och klubbar. Man är trött på den "bad will" detta skapar för hundorganisationen hos allmänheten.

 
Ingen bild

Till "vän av ordning"

22 februari 2008 21:33

Se där ja! Där kom det förväntade hotet och "skrämseltaktiken".
VARNING! Här kan vidtagas rättsliga åtgärder!
Lägg av! "Vän av ordning" kan gå in i garderoben igen och sitta där och suga på tummen - vem bryr sig?

 
Britta

Britta

22 februari 2008 21:48

Ajajaj!
Här greps jag av den gängse metoden på denna blogg - anonymitet, spy galla i hemlighet, vräka ur sig och sitta tryggt i sin mörka garderob.
Så snart jag skickat min kommentar med underskriften "av Till vän av ordning", läxade jag upp mig själv - fyyy Britta!!!
Ergo!
Den kommentaren var skriven av mig!
Britta Hammarström
Oxberget@telia.com

http://www.oxberget.se

 
Lisbeth

Lisbeth

22 februari 2008 22:05

Hej alla vansinnigt engagerade!

Den här diskussionen startade väl egentligen av mig, Lisbeth Högman, på Ulvus blogg.

Anledningen var den flathet som medlemmarna visade på Alingåsmötet för 6 år sedan och som bäddade för det vanstyre av klubben som kulminerade i SKK:s tvångsförvaltning.

Som jag ser det hade denna defaitism inte varit möjlig utan den allmänna instöllningen "vill inte ha bråk, vill inte stöta mig med någon" som jag läste på en annan hemsida (och f.ö sympatiserar med).

Det som var bra med aktuell debatt är att många saker som inte varit allmänt kända kom fram, samt att det blivit helt OK att tala om att människor faktiskt mått väldigt dåligt under den här tiden.

Vill någon ironisera över detta eller smutskasta mänskliga känslor och/eller god vilja, så är jag inte omedelbart med längre.

Förutsätter att Pernilla tar bort anonyma och hatiska inlägg.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Britta

Britta

22 februari 2008 22:23

Funderingar, kanske en liten saga - om den lilla specialklubbens vedermödor – och hur människor totalt kan spåra ur.

När en person som är intelligent och väl (om än i alltför många ord) kan uttrycka sig i tal och skrift – plötsligt övergår från att var intelligent och informativ, till att bli fullständigt besatt, tappa all social kompetens, får tunnelseende och tillgriper vilka medel som helst för att driva igenom sin vilja, då undrar man vad som hänt?


Ett exempel!
Vi har har här en människa som ägnat många år åt att - nästintill – dyrka en viss hundras. Till slut tycker denna människa att rasen tillhör henne/honom – det är bara hon/han, som vet,kan och förstår något om denna ras, om dåtid, nutid och framtid för rasen – alla andra är scharlataner, idioter, de kommer att driva rasen i fördärvet!

Vad göra?Jo!
Här kommer en gåva från ovan – en person som utger sig för att också värna om denna ras, som uppmuntrar, stöder, eggar vår ”värnare om rasen” – som ger henne/honom fria tyglar att skriva, tycka, och med alla medel slå samtliga övriga medlemmar i denna rasklubb i huvudet med, ”JAG är den ENDA som kan och vet något om denna ras – ni är idioter, kräk, ligg på knä och lyssna till min allsmäktiga vishet och kunskap!


Och personen som gett ”värnaren om denna ras” fria tyglar – vilken bevekelsegrund har han/hon? Elementärt , min gode Watson – MAKT! Total MAKT!


Genom att styra och censurera i klubbtidningen, genom att hota och smickra funktionärer och övriga medlemmar – och samtidigt ha full koll på ”rasens värnare”, så skaffar sig denna person mer och mer MAKT!


Och så fortsatte den tragiska sagan , mot sitt oundvikliga slut – de två ”topp -figurerna” körde på i allt högre hastighet och med allt otrevligare metoder,rasklubbens tidning användes enbart som propagandamaskin och ”hatspruta”.

Åldriga medlemmar förleddes att sätta sitt namn under artiklar vars innehåll de inte hade en aning om.

Viktiga dokument, pärmar och mail försvann på de mest mystiska och oförklarliga sätt.


Och till slut – det hela gick så att säga ”i väggen” – folk fick nog! Efter otaliga mail, samtal etc så uppenbarades det för den stora moderorganisationen vad som egentligen pågick – inget litet ”tantgräl” i en rasklubb – här skedde riktigt otrevliga oegentligheter – moderorganisationen ingrep, ”huvudet” avsattes och moderorganisationen tog hand om den lilla sargade specialklubben intill stundande årsmöte.


Vad lära vi oss av detta?Jo! Att följa vår ras/specialklubbs göranden och låtanden noggrant, att ställa frågor till styrelse och kommittéer när något är oklart – inte köpa allt som sägs eller skrivs på hemsidor eller i klubbtidningar – ifrågasätt! Be om förklaringar och utförligare information om du inte förstår eller tycker att given info är för torftig eller luddig!


DU är medlem/uppfödare – KRÄV av din ras/specialkubb att den arbetar för rasen och för dig – inte för styrelsemedlemmarna/kommittéerna !Ajö!

http://www.oxberget.se

 
Ingen bild

ny medlem i SKV

23 februari 2008 20:02

Kom plötsligt på något. Efter all utspydd galla, tillmälen av skilda slag och rena elakheter undrar jag om inte det vore lugnast för "den lilla sargade specialklubben" om Britta och Lisbeth lämnade den. De verkar vara de största oroshärdarna på senare tid.

 
lisbeth högman

lisbeth högman

23 februari 2008 21:57

Javisst!
Det är absolut inga problem för min del...

Hej då!

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

högman igen

23 februari 2008 22:06

Observera att önskan om min snara hädanfärd står under samma blogginlägg som började: Det pågår en mycket intressant debatt på Ulvus blogg...

vilken rönte en del uppskattning....

Pernilla önskade att ALLA skulle få komma till tals, vilket jag tyckte vad OK, snäll som jag är.

Att sen folk inte kan sköta sig & sila snacket är faktiskt inte mitt fel.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards