Direktlänk till inlägg 3 augusti 2008

God mörning!!

Av Pernilla - 3 augusti 2008 08:47

Har inte hunnit & lägga in kort i pixboxen från utflykten i Svartedalen & från när vi var hemma hos Martin, Maria & lille Edgar!


Men det kommer, ni kan kolla på dessa vackra foton som Maria har tagit, hon är en ruggigt duktig fotograf!!


Foto


Det har för övrigt starta en intressant debatt på Ulvus blogg


Många tänkvärda ord sagda om vår underbara ras!


Som om vi inte passar oss, går samma öde till mötes som många andra raser om man låter domare & uppfödare härja fritt!!


I dag regnar det så in i bängen, jag tycker att det är skönt, men utgången med hundar blir lite mer komplicerat!



Får nog vänta tills det har lugnat ner sig!!


Bilder från fisketuren!



Hoppas att alla får en bra dag!


Kram Nilla



VAV

 
 
Karin

Karin

3 augusti 2008 09:40

....och här sitter jag och väntar på att det ska börja regna!!!!! *asg*
Mina lagotto får en särdeles, alldeles underbar och vacker päls av vanligt regn .......
Så i väntan på regnet får jag välan hitta på nåt annat!!!!
Kramen

http://bippeliboppen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Erkki Huokuniemi

3 augusti 2008 11:18

Bra skrivet och välformulerat av Lisbeth Högman i Ulvus Blogg om en av sveriges nationalraser västgötaspetsen.

Tycker bara ha hört detta förut men då var väl inte tiden mogen för sådan framsynthet. Den gången blev den mycket insatta och väl pålästa styrelsens ledamöter, namnen saxade ur klubbens tidning, bl a Bengt Oscarsson, Helmer Karlsson, Gunvor Hjelmqvist,Barbro Carlsson, Eva-Maj Karlsson, Anita Whitmarsh, Susanne Hedelius, Anna Jarander, Eva Molin, Bror Johansson, Gunilla Bröjer Karlsson Lucia Wikmark, Ann-sofie Grundström, Annethe Andersson, Monica Utbult, Ingrid Bengtsson Tingsek alla erfarna och hedervärda personer utsatta för spott och spe. Anklagade för oseriös verksamhet och det förekom till och med ren personförföljelse. Till vilken nytta för västgötaspetsen kan man fråga sig? Även Lisbeth Högman fick en sig en släng av sleven och hamnade ute i kylan. Årsmötet 2002? Oväsentligt egentligen men kanske inte?

Nu sitter klubben med en dålig "felstandard" och en undermålig "mall" RAS som ledning för uppfödare och domare. Inte så konstigt att det är som det är och att finland respektlöst för rasens moderland skapar sina egna regler för uppfödningen där. Man kan inte respektera någon som inte respekterar sig själv sa ett barnbarn en gång. "Ur barn och dårars mun....."

Dessutom fanns på den tiden som sakkunniga bl a Ewa Sundin, Inga-Britt Johansson, Marianne Gustafsson, Peter Erlandsson m fl. Det är klart att det inte blir bra när man bränner ut eldsjälar.

Hoppas att det går bättre för västgötaspetsens förespråkare denna gång! Det vinnner alla på.

Friskt vågat Lisbeth Högman!

 
Ingen bild

Lena

3 augusti 2008 12:04

Erkki har rätt. Det måste få vara högt i tak i en klubb. Börjar man sabla ner folk för att dom har åsikter är man fel ute. Bra med Pernillas objektiva blogg/forum där alla får höras.

Stå på dej Lisbeth. Hoppas du orkar stå emot trycket och fortsätter ha "obekväma" åsikter,

 
Ingen bild

Karin L

3 augusti 2008 17:20

Helt rätt i Ulvus blogg!!

 
Ingen bild

Marianne Folkesson

3 augusti 2008 17:41

Ursäkta mig, men ibland måste bladet tas ifrån munnen!

Signaturen Lena låter påskina att denna blogg är "objektiv".
Mycket är denna blogg, men inte objektiv! Ogrundade åsikter skriks ut och kan sällan backas upp med fakta eller en konkreta ställningtaganden!

Däremot, Erkki, väl talat!

 
Ingen bild

Nilla

3 augusti 2008 18:26

Ärligt talat Marianne F vad har du i mot mig??

vad har jag gjort dig?? Mig veterligen inget, mer än att du retar dig något otroligt mot mig...

Du påstår en massa om mig & min blogg..

Vad vill du ha sagt?

Du rapar samma smörja varje gång..


 
Ingen bild

Inga Juntti, Övertorneå

3 augusti 2008 19:45

Det var länge sedan någon vågade tala så frispråkigt ur hjärtat som Lisbeth Högman skriver i sin blogg den 2 augusti under rubriken Kulturbärare:

"Hur kunde det bli så här? Varför kan inte våra svenska hundar hävda sig internationellt? Har vi lagt våra hundrasers framtid i fel händer? Rimligtvis hänger det ihop. Det är helt enkelt en fråga om kultur. Jag skulle kunna illustrera inlägget med en västgötaspets, men väljer att inte göra det. Västgötaspets är förvisso en kulturras, tom en nationalskatt, men är enligt mitt förmenande på väg åt fel håll; lite för mycket fart, lite mycket stress, lite för konstiga vinklar, rasbärare (domare/uppfödare) som har klen uppfattning om typ. Dessutom är västgötaspetsen på väg in i samma avelsmönster enligt kontinental (läs tysk) modell, som präglar brukshundarna. Alltså fokus på HD, AD, MH, tandräkning och centimetrar, prestationskrav enligt sinnrika tabeller, allt i ett vällovligt syfte, men med konsekvens att en tredjedel av stammen bortfaller per år. Minskad genpool! Nya sjukdomar i en aldrig sinande ström... "

Nuläget för västgötaspetsen kan knappast sammanfattas bättre.

 
Ingen bild

Karin L

3 augusti 2008 19:49

Bry dig inte om kommentarer i form av personliga påhopp. Säger mer om den som sa det.

 
Ingen bild

Anki

3 augusti 2008 23:08

Det står mer tankvärda saker i Högmans blogg som t ex:

Hur står det till med den kynologiska kompassen i dagens hund-Sverige? Det finns anledning att påminna om Ronnie Irvings ord (ordförande The Kennel Club) vid SKK:s generella domarkonferens:

”Breeding dogs, like judging, is an art – not a science. The art should be supported by science, not dominated by it”.

Så bra o enkelt det kan vara om man inte konstrar till det för mycket.

 
Ingen bild

peter

4 augusti 2008 07:27

Ve den som vågar ha tankar om västgötaspetsuppfödarnas inriktning. Lisbeth Högman dristade sig till klockrena sanningar den 3 aug. Nu är inlägget borta!!!
Detta talar sitt tydliga språk, högre i tak var det inte. Undrar vilka påtryckningsmetoder som gällt denna gång?

Tråkigt att Högman inte vågade stå upp för sina obekväma synpunkter. Lyckligtvis har Inga Juntti och Anki bevarat de "farliga" orden i Pernillas utmärkta blogg vilken är en garant för att i sinom tid få fram sanningen. Det ligger många hundar begravda i den där klubben.

 
Ingen bild

Lisbeth

4 augusti 2008 07:28

Guilt by association?
"Vi vet ju alla att finnar bär kniv på sig, så därför kan vi utgå från att Pekka också bär kniv"

Nä nu får ni ge er! Snälla Pernilla ta bort alla dumma kommentarer och min med.

Man kan inte argumentera på det här viset genom att citera styckevis och delt.
Allt blir fel!

 
Ingen bild

Nilla

4 augusti 2008 08:48

Tyvärr Lisbeth!

Tar inte bort några inlägg inte ens påhoppet på mig!

Synd att du tog bort ditt ursprungliga inlägg, där du faktiskt sa en hel del sanningar ang Västgötaspetsen!!

Yycker personligen inte at att det ska hymlas att vi har fått problem, med bla felstandard.....

Mvh Nilla

 
Ingen bild

peter

4 augusti 2008 10:17

Lisbeth Högman är journalist och vet precis vad hon skrev och hur det kunde uppfattas. När man tom. ber om att få sina utmärkta ord utraderade måste påtryckningarna vara jobbiga.

Nä, det är dags att västgötaspetsuppfödarna börjar tänka om! Om detta stämmer (och hon borde vara påläst) att nuvarande avelsmetoder medför att "en tredjedel av stammen bortfaller per år. Minskad genpool! Nya sjukdomar i en aldrig sinande ström... " då är läget för västgötaspetsen katastrofalt.
Låt dessa varningens ord stå kvar, Pernilla.

 
Ingen bild

Nilla

4 augusti 2008 11:01

Hej Peter.

Lisbeth har inte tagit bort det utan hon har flyttat det till skotte bloggen, som du finner här: http://skotte.bloggagratis.se/

Mvh Nilla

 
Lisbeth

Lisbeth

4 augusti 2008 13:51

På förekommen anledning:

Har ej blivit utsatt för några som helst påtryckningar av vare sig det ena eller det andra slag.

Att jag lät ovanförmälda inlägg - som jag står för i sin helhet - byta plats med MacViggos Dagbok på skottebloggen - beror på att jag tyckte det passade bättre där.

Så om någon nu har missat det;

jag skriver vad fan jag vill - och lite till!

Lisbeth Högman

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

peter

4 augusti 2008 17:38

Glädjande att dessa vettiga synpunkter ligger kvar på webben, och nu med adress som alla kan hitta till! Tack för det Nilla!
Finemang Lisbeth, fortsätt tycka - och lite till! Stå på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards