Direktlänk till inlägg 3 oktober 2008

Skitkärringar & besserwisser finns det gott om!

Av Pernilla - 3 oktober 2008 08:06


Och inom Västgötaspets världen dräller det av dom!!


Dessa äldre damer & yngre förmågor som tror att dom vet bäst & talar om det med sarkasmen drypande!!


Att det dom säger är minsan sant & alla andra har fel eller är blåsta....


Tänk om dom kunde tänka om, att det faktiskt finns andra som har lite innan för pannbenet!!




Ha en bra dag!!!!


Nilla

 
 
Ingen bild

Cina

3 oktober 2008 09:59

Så gåtfull du är idag! Kan du utveckkla detta lite närmare? Är det något som hänt?Ibland är jag nog lite nyfiken.....men inte så ofta! *fniss*

 
Ingen bild

Nilla

3 oktober 2008 10:57

Hänt & hänt.....Nääää det är bara ett konstaterande från min sida *S*

 
Ingen bild

Karin L

3 oktober 2008 10:59

Intressant iakttagelse............

 
Ingen bild

Nilla

3 oktober 2008 11:14

Ja visst är det Karin *Ler*

Kramen

 
Ingen bild

********

3 oktober 2008 11:35

Synd att att ingen riktig uppfödare tycker till. De här tvärsäkra saknar erfarenhet av uppfödning och avel.
Plugga lantbruk på distans gör ingen bonde.

 
Ingen bild

Karin L

3 oktober 2008 11:47

Detta är en allmän kommentar och inte riktad åt något håll. Visdomsord från min pappa..
"okunninga idoga människor är det farligaste som finns"

 
Ingen bild

Nilla

3 oktober 2008 14:58

Till av, vad är en riktig uppfödare?

&

Vilka är dom tvärsäkra?

 
Ingen bild

++++

3 oktober 2008 18:30

Karin vilken klok fars gubbe !

 
Ingen bild

Karin L

3 oktober 2008 19:15

Ja det var han. Det kom många kloka ord ur den munnen!!

 
Ingen bild

Cina

4 oktober 2008 07:23

Är man uppfödare så är man. Oavsett vilket ställningstagande man gör, eller inte gör. Har man fått en kull valpar (minst) är man väl "riktig" uppfödare, oavsett om man läggar ut sitt kunnande eller brist på kunnande på internet.*L* Om jag är en bra uppfödare, är en annan sak.....Det är till mina valpköpare att bedöma, inte mina kollegor. Så länge det finns uppfödare som ser sina kollegor enbart som konkurrenter, lär det inte bli lugnt på uppfödarfronten. Oavsett ras! Enligt mig! Enighet och samarbete! Oavsett om man är en garvad uppfödare eller ny!

 
Ingen bild

Nilla

4 oktober 2008 08:20

I mina ögon Cina är du en ansvarsfull uppfödare & det är en bra uppfödare...

Kram,en

 
Ingen bild

Cina

4 oktober 2008 09:18

Tack Nilla!
Håller just nu på med lite bak eftersom ni kommmer med gullegrisen idag. Det där med vikten, kan vi ta morgon!*LOL*

 
Lisbeth

Lisbeth

4 oktober 2008 09:32

Enligt min uppfattning har en riktig uppfödare ett Mål för aveln, inte bara att sälja valpar.

Samt naturligtvis vet man sysslar med, är ansvarsfull och tillgänglig.

Fast jag håller med om detta; talas man vid uppfödare med lång erfarenhet, så kommer man förr eller senare suckande till alla nya besserwissrar, de som kan allt (i teorin) men saknar erfarenhet av hur verkligheten ser ut.

De "riktiga" uppfödarna är på goda grunder ofta rätt tyslåtna, helt enkelt för att man fått erfara att det är levande djur vi sysslar med och hur väl och rätt man än tänkt och gjort så sitter fan ändå på väggen och lipar.

Den sortens insikt finns inte i de nyduktigas värld. Lite större ödmjukhet om jag får be!

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cina

4 oktober 2008 10:36

Vad utmärker en "nyduktig"?
Nystartad kennel? En eller få kullar?

Jag kan ju naturligtvis inte tala för någon annan än mig själv, och tänker inte gör så heller. Men är man fortfarande nyduktig och man har hållt på med hund i 30 år, inte är intresserad av rosetter eller priser? Bara en tanke som slog mig...Vad utgör en nyduktig? De som stämplar....vet de egentligen vem de stämlar. Känner de personen eller går de på magkänsla?

OBS! inlägget är INTE riktat åt någon enskild person utan ska ses som ALLMÄN!

Men jag håller med Lisbeth om mer ödmjukhet!

 
Ingen bild

erika

4 oktober 2008 13:45

Ja här står det mycket tankvärt i flera av inläggen. Jag funderar verkligen på vad som gör en till en uppfödare, en bra sådan dessutom, är det antalet valpkullar? Är det antal år som uppfödare? Antal år med rasen? Mål med sin avel? Mål med att placera sina hundar i olika resultat listor? Att man syns och hörs? Eller är det min egna ålder som är en avgörande faktor? OCH VEM ÄR DET SOM AVGÖR DETTA?

Cinas inlägg om att det är valpköparen som avgör om man är en bra uppfödare måste nog väga tungt. Men också Lisbets om att man har ett mål med sin avel väger tungt, sedan att målen faktiskt kan skilja sig rejält mellan uppfödarna. Endel är ute efter mycket fina placeringar, andra efter många valpar men sedan finns de de som tycker att just deras hund är så underbar att just den ska bli mamma eller pappa (säger inte alltid att det är´genomtänkt)endel vill få fram världens bästa familje hund andra är ute efter motor och arbetsegenskaper och endel båda delar.
Som människor bor och lever vi dessutom på olika sätt som gör att vi har olika "krav" på våra hundar vilket också avspeglar sig i uppfödningen. Detta borde innebära att alla valpköpare skulle kunna hitta sin "perfekta " uppfödare eller om man vänder på det att uppfödare kan hitta sina "perfekta "valköpare utan att det ska gruffas så mycket inbördes.

Som Lisbet säger: Lite större ödmjukhet om jag får be.
För min egendel tror jag att det gäller alla, både nya och gamla uppfödare OCH nya och gamla västgötaspetsägare, för det är vi ihop som är rasens framtid

 
Ingen bild

Karin L

5 oktober 2008 01:02

Slänger in ett citat till "saliga är de ödmjuka, de ska ärva jorden" Ödmjukhet är en starkt underskattad egenskap.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards