Direktlänk till inlägg 13 oktober 2008

Och som vanligt håller folk käften!!

Av Pernilla - 13 oktober 2008 05:19

Som sagt jag undrar vem som gjorde utredningen för 10 år sen ang vilket stubbsvans anlag som Vgs har?


För det kan väl inte ha varit så att en hoper tanter/gubbar över en fika bestämde detta?


Citat


"– Enligt Specialklubben för västgötaspets finns hos västgötaspetsen endast det anlag som är letalt i homozygot form och som leder till tidig fosterdöd. Aveln leder då inte till något ökat djurlidande utan enbart till reducerad kullstorlek."


VEM kom fram till detta??


Citat


 "Accepteras rasföreträdarnas uppfattning (att endast den första typen av stubbsvans förekommer i rasen) bör fallet inte föranleda något ingripande ur djurskyddssynpunkt"


Vilka var rasföreträdarna?


Hade SKV tillgång till en genetiker som hade forskat i arvsgången & vilket stubbanlag Västgötaspetsen har?


Jag hoppas det!


För man kan ju inte sitta & gissa sig till eller bara tycka att det verkar så.


Men det är ju trygg att veta att ni uppfödare aldrig har fått valpar med spina bifida, för det är så jag tolkar er tystnad.....Eller??



Citat från SKK:s sida 


"I raser där man avlar på svanslösa och stubbsvansade hundar bör man vara medveten om att total avsaknad av svans kan öka risken för spina bifida och/eller förändringar i korsbenet. Kullstorleken bör bevakas då en minskning kan indikera ansamling av letalgen(er)."


Hur vet man att Västgötaspetsen inte tillhör denna grupp??



Det är många tankar & frågor. men dock viktiga!


Hd & ögon i all ära, men detta är väl ändå något att ta fasta på?


Kram Nilla


 
 
Ingen bild

Haft v-spets sedan 1981

13 oktober 2008 10:00

Ur ”Västgötaspetsen” nr 2/98

Information från SKV:S styrelse

Hot mot stubbsvansaveln undanröjt

Europarådets hot mot avel med stubbsvansade västgötaspetsar har undanröjts, tack vare SKV:s agerande hos bl a Jordbruksverket.
Verkets uppfattning är att stubbsvansanlaget hos västgötaspets inte utgör något djurskyddsproblem och att Europarådets konvention därför inte skall uppfattas som ett förbud mot avel med västgötaspetsar. Detta uttrvcks klart i beslut från Jordbruksverket.


Jordbruksverkets uppfattning grundas bl a på yttrande från såväl statsagronom/genetiker P-E Sundgren och docent Catharina Linde-Forsberg vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), som från Jordbruksverkets egna veterinärer samt SKK:s avelskommitté, vilka alla gett stöd åt riktigheten i Specialklubbens utredning om stubbsvansanlagets effekt inom rasen, d v s med enbart något reducerad kullstorlek.

Samtliga parter har uttryckt sig mycket nöjda med vår ”utomordentliga redovisning”, vilken SKK:s avelskommitté för övrigt beslutat använda i fortsatt diskussion inom Europakonventionen.

SLU framhöll därtill – för alla eventualiteter – att rasen i så fall måste ges lång anpassningstid om avelsrestriktioner beträffande stubbsvansanlag alls skulle införas, eftersom hälften av alla västgötaspetsvalpar föds med stubbsvans.
Detta för att inte ytterligare minska rasens avelsbas och därmed riskera spridning av andra genetiska defekter.

Men nu blir det alltså inga restriktioner. Hotet tycks avvärjt, och vi kan känna oss lugnade på den fronten. I beslutet hänvisar Jordbruksverket till svenska bestämmelser som förbjuder avel endast med djur som nedärver en missbildning eller egenskaper som medför lidande eller hindrar naturliga funktioner – och dit räknas ju inte västgötaspetsen.

SLU:s yttrande klargör också skillnaden mellan olika typer av stubbsvansanlag vilka tydligen bidragit till Europakonventionens onödigt generella formulering.
SLU skriver:” Flera olika former av svansförlust eller stubbsvans finns beskrivna i vetenskaplig litteratur. Vissa ärftliga former av stubbsvans medför allvarliga förändringar i ryggraden hos födda och levande valpar. Andra former är endast av den typ som medför tidig fosterdöd hos bärare av dubbla anlag (vilket är det som tycks förekomma hos västgötaspets). Inom några hundraser förekommer båda typerna av ärftlig svansförlust.”


 
Inga

Inga

13 oktober 2008 10:39

Jag kan svara om mina egna erfarenheter. Tills idag (sedan år 1989) har det födts 70 Fennican-kullar med sammanlagt 304 valpar.
Spina bifida har det ALDRIG födts hos mej.
Dock vet jag om 2 fall. Min egen st-hane parade en st-tik året 1992 och detta ledde till 2 valpar med Sb, som avlivades genast.
Det andra fallet hände 2004,då en st-tik av min uppfödning fick valpar med en ls-hane, resultat 7 valpar av vilka en hade Sb och avlivades.
Denna samma kombination hade jag själv gjort tidigare med resultat 6 friska valpar.

http://www,kolumbus.fi/fennican

 
Inga

Inga

13 oktober 2008 11:19

Och som vanligt håller folk käften...

Som jag redan tidigare berättat så har VS-folket i Finland en MYCKET ATIV chat-forum där det diskuteras och skrivs om allt möjligt.
Tills idag har 363 personer inregistrerat sej i Forumet. Dock är det ju endast en bråkdel, som skriver där.
Ibland kan man säga att det "slår gnistor" i texterna , då folk har olika åsikter.
Men detta Forum har dock aldrig stängts pga., ibland alltför personliga gräl mellan skribenterna.
Undrar om en dylik chat-lista skulle lyckas hos er där i Sverige.


http://www.kolumbus.fi/fennican

 
Ingen bild

Nilla/Jobbet

13 oktober 2008 13:44

Ja men vem gjorde denna ”utomordentliga redovisning”, och hur kom man fram till sitt svar?

Jag är inte ute efter att "hänga" nån, men det skulle vara kul & intressant att få ta del av denna utredning & få veta vem som gjorde den... Och hur man gick till väga.

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Drit

13 oktober 2008 15:12

Att folk undviker att kommentera "diskussionen" på din blogg behöver inte innebära att folk "håller käften, som du så vältaligt uttrycker det.

Man kanske inte vill föra diskussionen över internet, ffa inte som enstaka kommentarer i en blogg. Detta innebär inte att folk inte diskuterar ämnet, fast mer för rasen aktuellt ämnen anses vara viktigare föremål för diskussion. Ex, mentaliteten mm.

Dra inte alla över en kam, vissa håller tyst på detta "forum" pga av dom inte vill associeras med dig och dina utspel.

 
Lisbeth

Lisbeth

13 oktober 2008 15:16

Hejdå alla,

Nu ska jag bränna alla skepp och det ska bli med stor lättnad.

Underecknad har haft svårt att riktigt trivas i vgs-världen, trots ihärdiga försök. Efter tio år har man liksom kommit till vägs ände... Det blir inte bättre...

Det är inget fel på hundarna, västgötaspetsen är en SÅ spännande ras, värd ett bättre öde faktiskt.

Men... allt som är runt-omkring...

Det GÅR inte att debattera... (här finns förvisso lysande undantag, men de är så få så jag nästan ångrar mig) med folk som inte är läs- och skrivkkunniga (vad skulle det annars beror på?).

Det blir mest en tradig rundgång och inte leder den till något.

Resten, som eventuellt skulle kunna bidra med något konstruktivt, de sitter still i båten och tiger.

Nej vet ni vad - nu tackar jag för mig!

Livet är för kort för detta tröstlösa ältande.

Fridens liljor & lycka till!

http://skotte.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nilla

13 oktober 2008 17:32

ja det är ju synd att folk associerar mig med att jag har utspel!

Folk får ju tycka & tänka som dom vill, synd är det i allafall att man inte vill "prata" om det så att fler kan vara med..

Sen är det ju som så, att jag får skriva vad jag vill i min blogg, mina tankar, mina funderingar.

Tycker att det hade varit kul om erfaret hundfolk kunde dela med sig.....


Som jag skrev innan, detta var något som fångade mitt intresse, något som jag inte visste fanns & som jag undrade om det förkom hos Västgötaspetsen, det var absolut inte för att hänga ut någon eller starta någon hetsig debatt

Varför inte ta fasta på Ingas råd & starta upp ett "legitimt" forum, där saker 6 ting kan dryftas, jag kan föstå att man inte vill ta det här
(man vill ju inte förknippas med maran från GBG)

Mvh Nilla

 
Ingen bild

TRÖÖÖTTTT

13 oktober 2008 19:21

åh vad trött jag blir, dra nu inte i gång mer än vad vi redan har på rasen med ögon skit som vi inte vet vad det är än......
Ögonlys era hundar i stället och hjälp till så vi får fram resultat så vi kan gå vidare med,.... tjata inte svansanlag nu...

 
Ingen bild

Karin L

13 oktober 2008 19:31

Att ta upp saker är väl inget fel. Att diskutera är ett bra sätt att ta reda på saker och få veta mer. Att vara tyst är värre.

 
Ingen bild

Nilla

13 oktober 2008 19:44

Mer på rasen???

 
Ingen bild

Karin L

13 oktober 2008 19:51

Ja mer om rasen. Det borde vara prio nr 1. Inte vad man tycker om personer. Synd att det inte verkar fungera så.

 
Ingen bild

Nilla

13 oktober 2008 20:37

ja du Karin, du vet det här med att skilja på sak & person!

 
Ingen bild

Anonym

13 oktober 2008 21:49

En ros till dig Pernilla som orkar.

 
Ingen bild

Drit

13 oktober 2008 21:58

Till Pernilla, Karin L mfl;

Jag hoppas verkligen att ni kan förstå skillnaden mellan att diskutera via internet och att diskutera öga mot öga.

Vissa VILL HELT ENKELT INTE DISKUTERA VIA INTERNET, utan väljer att göra det på ex medlemsmöten eller vid andra sammankomster.

Tänk även på att många med vgs är äldre med lite sämre datorvana än många yngre.

Och att i inläggets titel skriva "Och som vanligt håller folk käften!!" och sedan skriva "det var absolut inte för att hänga ut någon eller starta någon hetsig debatt"

Om du inte vill ha en hetsig debatt, påbörja debatten med ett sakligt och lugnt betonat påstående istället för att gasta med stora bokstäver och utropstecken i en aldrig sinande ström.

Lite tips för framtiden kanske?

 
Ingen bild

Karin L

13 oktober 2008 22:04

Alla gör som dom vill, men är fascinerad av att läggs så stor vikt vid vem som säger istället för vad. Man han ju heta Metallica idag och ser i inläggen att även andra namn finns. Kommer aldrig att förstå att man ej kan/vill underteckna med sitt namn. Heder åt er som gör det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards