Direktlänk till inlägg 19 oktober 2008

Hjälpa varandra...Bullshit?

Av Pernilla - 19 oktober 2008 09:10


Var inne och läste på Cinas sida och blev UPPRÖRD, är det så ni är uppfödare i mellan, hjälper ni inte varandra för rasens bästa, eller är det bara få utvalda som får vara med och leka!


Tyvärr så tror jag att det är så, jag kan hålla med Cina, det är ytterst få som är öppna & hjälper en med frågor, den ENDA som har hjälp mig är



Lucia på kopparås kennel



Rex uppfödare




Tänk om man kunde säga det samma om Rockys uppfödare!




Ni må tycka vad ni vill om Lucia, men hon hjälper till & hon besitter stor kunskap i aveln & inom genitiken


Har lärt mig en hel del av henne, man måste kunna skilja på sak & person




LÄR ER DET!!




Ha en bra dag



Nilla



 
 
Ingen bild

Marianne

19 oktober 2008 10:08

Under WDS så gjorde du allt för att hålla dig undan sagda uppfödare, gav oss som stod omkring en hel del uttalanden kring Lucia.

Vänder du kappan efter vinden kanske?

Återigen, bara för att uppfödare inte kommenterar just DIN blogg, betyder det inte att dom inte bryr sig!

Jag har aldrig stött på illvilja inom rasen, annat en från dig som tror sig vara någon slags ljusets budbärare, DU STÄLLER TILL PROBLEM!

DU skriker ut fåniga uttalanden utan att kunna referera til egen eller andras kunskap.

DU har uppenbarligen haft kontakt med en duktig uppfödare, (ulvus), men henne har du lyckast skrämma iväg.

DU gör en hel hög med människor förbannade för att DU snackar en hel hög med skit kring vår ras och om människorna kring den!,

DU deltar aldrig i klubbens aktiviteter och DU ger inte folk en chans att vara trevlig mot dig!

Förväntar DU dig att folk ska komma framspringande och skrika "Nilla, kom så ska vi diskutera alla dina frågor och allt som DU säger kommer att vara korrekt!"

DU gör åtlöje av dig själv....


jävla kappvändare.....

 
Ingen bild

erica

19 oktober 2008 10:28

Det finns många bra uppfödare här i landet, det gäller att både valpköpare och uppfödare ska hitta varandra och passa ihop, annars kan vilken uppfödare som hellst bli en dålig sådan.

Sedan är det nog så inom ALLA raser inte bara västgöten att man måste tycka, tänka och göra på ett visst sätt och framförallt ha köpt hund från RÄTT kennel samt använda avels djur från RÄTT kennlar annars blir man utfryst pga av skit saker. Som sagt detta förekommer inom varenda ras, bara synd att västgöten inte är förskonad av detta.

Som västgötaspetsägare vet jag flera duktiga uppfödare som mer än gärna delar med sig, eller snarare f.d uppfödare som gärna delar med sig om sin kunskap av rasen, ingen nämnd ingen glömd. Där emot vet jag flera aktiva som bara vänder ryggen om man inte är intresserad av just deras avkommor eller deras hanar när man har frågor på utställningar och andra arrangemang eller om man inte vill röntga, lysa, ställa sin hund kan man få samma kalla bemötande nästa gång man ses istället för en acceptans för sin åsikt i en viss fråga.

 
Ingen bild

anonym

19 oktober 2008 10:30

Instämmer med Marianne.

 
Ingen bild

ännu mer anonym

19 oktober 2008 11:14

Samma här.

 
Ingen bild

Nilla

19 oktober 2008 12:04

Marianne det där är inte sant!!

IGEN skilj på sak & person, jag håller inte med Lucia i allt, och jag står för det jag sa på WDS, men igen Lucia ÄR den som har hjälpt mig & hon kan avel & genitik!

Vilka aktiviteter?? Jag fixar egna & dom är jag på!!

Ger folk en chans att vara trevliga mot mig? Visst gör jag det, och då är jag trevlig tillbaka....

Jag snackar en hög med skit, VEM avgör det?


Ställer man till problem för att man frågar & ifrågasätter saker?


Jag är absolut inte ljuses budbärare , dumt att tro det....

Nää jag tror inte att folk ska komma framrusandes & vilja diskutera med mig & jag tror definitivt inte att allt jag säger är korrekt, långt ifrån.

MEN jag har rätt att fråga!

Åtlöje? ja kanske det, men det bjuder jag på!

Kappvändare NEJ

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Ps

19 oktober 2008 12:13

Ps Det är valfritt att läsa min blogg Ds

 
Ingen bild

en som inte vågar annat än att vara anonym

19 oktober 2008 14:13

Vad är ni så rädda för?, ni som angriper Pernilla.

 
Ingen bild

Perlas husse

19 oktober 2008 14:20

Hej alla och speciellt Pernilla,

Det här med mobb(n)ing är alltid intressant och så otroligt ledsamt.Förekommer i alla samhällsklasser och på alla arbetsplatser.
Alla åldrar och kön är representerade och det är ett beteende som tar fram det sämsta hos oss människor.

Mobbaren är ofta en individ som själv har farit illa i livet och som desperat försöker må bättre genom att ge sej på andra och trycka ner dom. Osäkra, osedda, frustrerade och kantstötta.

"Offret" är ofta en individ som sticker ut - inte följer med strömmen. Dvs raka motsatsen till mobbaren/mobben (mobbaren är oftast feg och arbetar gärna i grupp till skillnad från begreppet stalkning där det är en sjuklig fixering vid ett objekt och förövaren är ensam). Ibland kan en person både vara utsatt för mobbning och stalkning samtidigt.

Jag arbetar som gymnasielärare på samhällsprogrammet. Är också politiskt aktiv och innehar diverse förtroende uppdrag.För ett litet tag sedan gick en dröm i uppfyllelse och vi "blev med valp". Detta blev möjligt när min fru gick i pension och kunde vara hemma med valpen hela dagarna.

Valet av ras var självskrivet så även uppfödaren. En person som jag kommit i kontakt med genom arbetet och även genom familjens stora hästintresse. Denna person har ett gediget och grundmurat gott rykte genom sin yrkeskunskap och kompetens både i den akademiska sfären som i den hippologiska världen, inom som utom sveriges gränser.

Vi är mycket nöjda med vårt val men har noterat en stor avundsjuka och missunsamhet inom hundvärlden. Ja faktiskt ren personförföljelse, mobbning och stalkning. Det är förutom att det är ett kriminellt beteende inte klädsamt och är till men för rasen och dess "företrädare?" Icke insatta personer kan få uppfattningen att västgötaspetsägare är ogina otrevliga och rent av snudd på kriminella. Synd om denna skugga skulle falla över en sådan trevlig hundras som västgötaspetsen!

Vem vi valde som uppfödare? En av sveriges bästa inom hund och hästvärlden och västgötaspesägare sedan mer än ett halvt sekel tillbaka: Lucia Wikmark och Kopparås Kennel!

 
Ingen bild

valpköpare som vet hur man inte vill bli bemött

19 oktober 2008 14:54

Vi letade hund för flera år sedan, ringde kennlar som vi trodde var aktiva, men blev hänvisade till andra då dessa slutat föda upp rasen.
Många av dessa hade "krav" ställa ut, röntga höftleder, ev. avelsrätt, vallanlags testa m.m Vi ville ju bara ha en familjehund, då vi talade om detta så verkade det inte som vi var aktuella valpköpare på flera kennlar. Trodde att målet för varje uppfödare var att hitta bra och varaktiga hem inte tävlingshem till sina valpar. Ingen frågade vad det var för hund vi var ute efter, bara hur fantastiskt bra deras hundar var.

Någon kennel var minst 1 års vänte tid på, vi ville ju ha valp fram åt sommaren, började leta valp redan i början av året och tyckte att vi var ute i god tid. Flera av dessa uppfödare frågande vi "vet ni någon annan som har valpar nu eller ska ha inom ett par månader?" NEJ ingen visste nåt. Sedan är det en kvinna som säger att prova med SKV valphänvisning. Finns det en sådan sa vi, själa glada över att få hjälp, vi fick t.om ett telefon nummer - tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på denna kvinna- då vi ringt på en gamal annons i tidningen.

PÅ valphänvisningen fick vi namn på flera trevliga kvinnor (verkar vara kvinnornas värld) En dam sa att hon hade tyvärr för många tingade valpar redan utan att de var födda. Det var ärligt tyckte vi. Nästa var Marianne Gustavsson hon bjöd in oss att hälsa på sina underbara hundar. Nu blev det ingen valpar hos henne men ack så mycket kunskap!!. Tredje uppfödaren hette Lucia, här hade valpat på natten när vi väl fick tag på henne. Jo kanske att det kunde finnas en liten valp till oss, hon ville inte lova något innan hon visste att alla mådde bra. Vi fick berätta lite om oss och varför vi ville ha en västgöte. Hon i sin tur berättade om rasen- detta hade bara Marianne G ustavsson gjort tidigare, ingen annan hade pratat om rasen som sådan, hur trevlig och go den var, eller dess historia!!

Till slut blev det så att vi köpte en valp av Lucia och vi kommer aldrig att ångra köpet av vår älskade familjemedlem.

Det som är tråkigt är att människor som INTE har henne som uppfödare har åsikter om HUR hon är som uppfödare. Det har ni ingen rätt att ha - för ni vet inte vad ni håller på och sprider för förtal. Den enda som kan säga om ni är bra som uppfödare är era valpköpare. Vi som köpt valp av Lucia är i de flesta fall mycket nöjda, då jag inte kan tala för alla kan jag inte säga alla, men jag tror inte ni andra som sitter på era höga hästar och tror ni är för mer än andra inom uppfödar världen inte har misslyckats i val av valpköpare någon gång, vilket gör att också ni kan ses som oserieösa, dåliga eller penga giriga.

Nej tack lite mer ödmjukhet er stora uppfödare emellan vore tacksamt för oss som bara är vanliga hundägare och vill ha en go familjehund.

 
Ingen bild

Nilla

19 oktober 2008 15:25

Jag vill inte på något sätt säga att Rockys uppfödare är dålig, tvärtom, hon har underbara & bra hundar, MEN samma stöd har man inte fått genom åren!

Vet att dom flesta uppfödare är bra & trevliga, men det finns en klick som anser att man ska tycka som dom, annars ska man tystas & väck....

 
Ingen bild

Anonym jag med

19 oktober 2008 15:37

Här slår det gnistor...
Bra skrivit Marianne....!!!!!

 
Ingen bild

Jessica o Hampus

19 oktober 2008 15:50

Vi har oxå letat västgötaspets ett bra tag men backat efter alla dessa "krav" som många uppfödare verkar ha på sina valpköpare. Vi har förstått att det beror på uppfödarnas ambitioner att komma högt upp på klubbens listor över "Bästa uppfödare - avelstik - utställningshund m m" Det är inte det man är ute efter som valpköpare. Vi vill ha en go o glad familjemedlem och inte bidra med vår tid och ekonomi till någon uppfödares berömelse!

En seriös och bra uppfödare är i våra ögon en som ser till att rätt valp hamnar i rätt familj och inte endast ser till sin egen vinning.

Tack vare debatten på denna bloggen vet vi vart vi ska vända oss för att hitta rätt!

Tack för det.

 
Ingen bild

Anonym jag med

19 oktober 2008 16:22

Jessica du skriver att du nu vet var du ska leta.. Det tycker jag låter jätte bra.. Men visst är man som valpköpare intresserad om valpens föräldrar är frisk och sunda inte bara det man kan se för blotta ögat? Jag är i varje fall intresserad av det. Det är väl bra om man ögonlyser sina avelsdjur eller höftledsröntgar? Det ser jag som seriöst i varje fall. Om jag skulle köpa valp hos någon uppfödare i dag, som jag fått reda på att det blåst och stormat runt lite här och där skulle jag ta reda på varför det blåst och stormat runt den människan, därmed inte sagt att människor som varit i hetluften har sämre hundar, men jag hade nog undrat vad som hänt eller om det bara är osanningar.

Förstår när du säger att man inte vill gynna uppfödaren, men jag tycker inte det är att gynna uppfödaren eller rättare sagt gynna rasen att inte vilja veta hälsotillståndet på sin hund. Sen att inte bidra ekonomiskt till en uppfödare, du är väl själv intresserad av att ha en frisk och välmående valp eller?
Tror inte alls att många har en massa krav hit och dit och har uppfödare det, så ligger det kanske en tanke om rasens bästa bakom.
Vad är värst? Att blunda och inte vilja se eller att vara blind och inte kunna se?
Alltså jag måste bara lägga mig...
Det är ganska kul med diskussioner men tänk på att häng inte ut någon människa med namn, för då kan det bli farligt. Och kom också i håg att alla har rätt till sin åsikt!!!

 
Ingen bild

nyfiken

19 oktober 2008 16:54

Är västgöten en sjuk ras?? Trodde det var en bland våra friskaste raser.

Kanske är det så att ni västgötafolk letar fel på era hundar?? Hur kan annars denna ras ha överlevt så länge.

 
Ingen bild

???

19 oktober 2008 17:02

Känns som det har blivit pajkastning här inne. Disskusionen har spårat ur.

Skulle man inte skilja på sak och person?

Verkar bara som det bildats två läger som inte förstår varandra alls. Mobbing på hög nivå.

Det verkar ju som Lucias valpköpare är nöjda, då borde väl inte alla andra gapa...eller har hon något ni andra vill ha??

Nej ge er nu detta gynnar inte någon, absolut inte västgöten eller dess framtida ägare eller avel.
Vägen till ett mål kan gå många små snirkliga vägar, det betyder inte att någon är mer rätt.
Att hålla på och svartmåla vissa uppfödare till valpköpare kan snarare missgynna än gynna er egen verksamhet på sikt.

 
Ingen bild

Jessica o Hampus

19 oktober 2008 17:52

Kära Anonym jag med,

Vi undrar varför alla verkar vara så rädda att avslöja sin identitet men inte sina åsikter?

Jag har ingen egen dator eller mail men lovar att återkomma med mailadress och nyheter om vår lilla valp från Kopparås när den tiden kommer.
Vi ska skaffa bådadera, dator o valp alltså.

Både Hampus och jag råkar veta en hel del om friska och sunda djur. Ögonlysningar och höftledsröntgen(vi är båda två praktiserande veterinärer, med ortopedi och kardiologi som specialinriktningar). Min far, även han veterinär, var mycket intresserad av ögonsjukdomar så jag är uppvuxen med dessa frågor.

Vi ser det inte som speciellt seriöst att göra för rasen ej signifika, men mätbara, undersökningar och sedan tro att det garanterar friska och sunda individer. Snudd på bondfångeri och inte något som vi som veterinärer vill uppmuntra.Det är jättebra om man ögonlyser och höftledsröntgar avelsdjuren i raser som har problem och avelsprogram för detta.Men det gäller inte västgötaspetsen. Att lura i valpköpare att man är seriös på dessa grunder är INTE seriöst.

Jag skulle tycka det vore jätteintressant att få veta fakta inte bara "förtäckta ordalag" som "Blåst och stormat runt lite här och där" Vad menar du egentligen. Tror du att vi är korkade? I så fall så är du helt fel ute och har gett dej på helt fel personer. Fegt och uselt att gömma sej bakom en pseudonym med förtäckta anklagelser. Riktade mot vem det än är.

Tänk, hemska tanke om vi råkat köpa valp av dej istället för av en öppen och ärlig människa, som vi förresten även har kollat upp med kollegor vilka har hundar från Lucia Wikmark och Kopparås Kennel. Inte bara en eller två. De har varit så nöjda att de återkommit och nu är inne på sin tredje "Kopparåsare". Det om något är bra reklam. Att veterinärer med egna djursjukhus rekommenderar en viss kennel.

Kontaktar man Lucia Wikmark och är seriös i sina avsikter som valpköpare, får man referenter i sitt närområde så att man kan ringa eller åka och hälsa på västgötaspetsar från kenneln i varierande åldrar. Man är också välkommen att komma och hälsa på och träffa avelsdjuren på Kopparås. En fascinerande upplevelse att se välfungerande, friska, glada individer i ett åldersspann 0 - 14 år. Hanar och tikar, bröder och systrar, kusiner, fastrar och morbröder, morfars mor och farfars far i full frihet och i en för västgötaspetsen genuin och ursprunglig lantlig miljö. Få träffa och iaktta djuren på detta sätt och lära känna under vilka betingelser de växer upp och lever är ett mycket värdefullt "kliniskt" test.

Vi har försökt att få tinga valp på Kopparås Kennel men ej fått detta på grund av att Lucia Wikmark tycker att de valpar som finns just nu ska få hem istället för att folk ska stå uppsatta på väntelistor hos henne. Hon har istället varmt rekommenderat rasklubbens valpförmedling!

Vi lyssnar inte på förtal eller osanningar. Vi tar reda på fakta och bildar oss därefter en egen uppfattning.

Detta är våra åsikter, som vi hoppas även vi har rätt att framföra, i denna debatt.

 
Ingen bild

Karin L

19 oktober 2008 19:25

Säger det jag brukar säga. Det är beklämmade att man skriver under sina inlägg anonymt. Våga stå för vad ni säger!!

 
Ingen bild

Malin

19 oktober 2008 19:47

Man ska alltid ta reda på sanningen eller skita i att lyssna på allt som sägs, jag skiter i varje fall i allt som sägs!
Tycker vi ska jobba för rasens bästa och inte hålla på med en massa annat tjafs det gynnar ingen!
Ha en trevlig kväll alla!
Hälsningar

 
Ingen bild

Britt-Marie

19 oktober 2008 20:28

Efter vad jag fattat har det gått ett antal år sedan ”den stora” konflikten var i SKV. Trots ny styrelse och massa nya medlemmar verkar inte klubben/många gamla medlemmar kunna gå vidare.

Idag har SKV monopol på klubbverksamhet i samband med västgötaspets, men det finns inget som säger att det ska förbli så.

Så, vad sägs om att starta en ny västgötaspetsförening. Medlemskrav: SE TILL RASENS BÄSTA INTE TILL DIG SJÄLV!

 
Ingen bild

Isabel

19 oktober 2008 20:46

Toppen Britt-Marie

"Här rivs för att få luft och ljus. Är inte det tillräckligt!"

Det är precis som du säger. SKV har gått i stå. Man har målat in sej i hörnen som man inte kommer ur med äran i behåll, som man ser det. Och så är det alla gamla surdegar som ingen är ett jota intresserad av men som man ältar o ältar o ältar till ingen nytta för västgötaspetsen.

Man ska inte sticka ut näsan. Du utses på stående tass till den nya föreningens grundare och mentor. Intresseanmälan får den skickas till dej Pernilla? Du som stått på barikaderna för rasen i flera år nu.

 
Ingen bild

Cina

19 oktober 2008 20:59

Jaha....det var tydligen min blogg som startade det här....Och jag förstår inte varför det blir ett sånt ståhej runt detta....Det är som Erica skriver...sånt här finns innom varje ras och är inte något specifikt för västgötaspetsens ägare/ uppfödare. Men det är tråkigt och jobbigt ATT det finns. Det gynnar inte rasen på något sätt. Beslutet att inte fortsätta med avel på västgötaspetsen är mitt och jag känner inte agg till någon annan. Jag känner inte alla för att kunna göra det. Och vill inte göra det heller.Känna agg alltså! Men en sak är väldigt irriterande...Det är när man skriver i en blogg ANONYMT!! Vad liknar det? Är det ett vuxet sätt att bete sig så? Stå upp för vad ni säger och tror på! Kurage har västgötaspetsen , så varför inte dess ägare! Nilla står upp för vad hon tror på. Därför blir hon respekterad för den hon är. Hon kan inte allt, vet inte allt, men vem av oss gör det? Inte jag!! Men hon vågar ifrågasätta! KRAM Nilla!
Misstänker att det kommer att bli ensamt runt ringen efter detta.....Men då får det väl bli det då!
Vill säga en sak till....Jessica och Hampus... lyckliga den uppfödare som får er som valpköpare!! Lycka till!!

 
Ingen bild

Marianne

19 oktober 2008 22:17

Märkligt att Jessica och Hampus har samma språkmelodi som en (i denne bloog) viss hyllad uppfödare........

Sammanträffande?

Eller förlåt, ni kanske bara är släkt..?

Får man fråga vilken klinik ni veterinärer arbetar på?

 
Ingen bild

Britt-Marie

19 oktober 2008 22:48

Till Marianne och dom som berörs.

Det förekommer/har förekommit massor av anonyma inlägg på den här bloggen som har samma "språkmelodi", oftast i samband med personer som uppenbarligen får ut något av "påhopp på Pernilla".

 
Ingen bild

Marianne

19 oktober 2008 22:52

Kära Britt-Marie, om det är så du uppfattar saken så kan jag inte tolka det på annat sätt än du inte äger kunskap att bedöma språk.

Mvh, Marianne

 
Ingen bild

Britt-Marie

19 oktober 2008 23:11

"Kära Marianne"

Inser att jag uppenbarligen (igen) uttyckt mig felaktig så att det fanns möjlighet att missuppfatta. (Om det är det man är ute efter)

Vilka inlägg Marianne anser tillhöra en mer eller mindre namngiven person har inget med mitt inlägg att göra. Jag syftade på de anonyma inlägg som förekommit under lång tid på den här bloggen.

Marianne, du har helt rätt jag äger inte kunskap att bedöma språk, men likväl, man uttrycker sig på ett visst sätt när man pratar och det gör man även när man skriver. Man behöver inte vara professor för att upptäcka likheter i inläggen!
Det klarar till och med en gammal kärring.

 
Ingen bild

From the inner circle

19 oktober 2008 23:45

Thihi Britta/Sorry jag menade "Marianne". Visst har du rätt om språkbruk och satsmelodier. De kan vara mycket avslöjande, inte sant?

 
Britta

Britta

20 oktober 2008 09:21

Nej, där högg du allt farmor i låret "inner circle" - jag är inte "Marianne".
Dessutom skriver jag mitt namn OCH lämnar en adress som kan följas, om jag gör ett inlägg.
Att bara skriva ett namn under inlägget och stoltsera med att man inte är anonym - men utan möjlighet att koppla vidare till personen i fråga, vad säger det?

Och visst håller jag med flera stycken här - ordvändningar och språkmelodier i (i synnerhet) de långa och mångordiga inläggen är mig tyvärr alltför bekant.
I övrigt lägger jag mig inte i diskussionen -lycka till med en ny rasförening.

http://www.oxberget.se

 
Ingen bild

Karin L

20 oktober 2008 09:34

Alla dessa anomyma inlägg och personliga påhopp är fruktansvärt tråkiga. Alla har rätt till en åsikt utan att bli påhoppad som person. Till Jessica och Hampus. Välj att köpa en valp där det känns rätt för er. Man ska gå på sin egen uppfattning. Västgöten är en underbar hund. Själv fick jag förmånen att få en valp som passar mig perfekt från Erika på Skogsrikets kennel. Åkte och hälsade på Erika med min Frode och kände att det stämde helt. Har nu en stabil och frimodig valp.

 
Ingen bild

karin L

20 oktober 2008 09:53

Till Britta. jag har tidigare lagt ut min mail när jag gjort inlägg. Är man intresserad är det bara att gå tillbaka. Det har Britt Marie också gjort. Är man riktigt intresserad kan man spåra mig via mina hundar.

 
Ingen bild

???

20 oktober 2008 18:34

Angående att jag valt att vara anonym här beror på att jag inte vill bli mer indragen i den här mobbingen än så här. Kände bara att jag måste markera: MOBBING i alla dess former är fel, fast här verkar det som vissa kan häva ur sig både det ena och det andra i vilda anklagelser.

Pernilla vet dessutom vem jag är, annars hade jag heller aldrig komenterat det hela.

Undra hur många av er andra som har haft kurage att ringa upp Pernilla och tala om under vilket psydonym ni gömmer er?

 
Ingen bild

Gudrun

23 oktober 2008 12:11

Det här kunde ha blivit en intressant debatt - men så kom den bara att handla om en person. Trist.
Det intressanta att diskutera borde ha varit: hur förmedlas kunskap inom rasklubben från erfarna uppfödare till andra? Eller: hur skapar vi det forumet?
Det här är ett problem vare sig man avlar hundar eller andra djur. Många uppfödare, som har hållit på en längre tid, sitter med massor av kunskap, som dom inte ens är medvetna om att den inte delas av alla andra. Det har blivit så självklart för dom och finns i botten på deras framgångsrika avel. Ibland kan det vara information, som kan anses vara skitsnack. Tar exempel inom hästvärlden för att inte väcka anstöt. Den hingsten har lämnat för många kryptorchida (en testikel bara i pungen) avkommor för att det ska vara slumpen, den hingsten lämnar hårda hästar, ston efter den hingsten har oftare än andra problem med fertiliteten osv. Ofta får man veta sånt efter att man i okunskap avlat fel. Då berättas det....
Hur kommer vi runt detta? För här räcker inte en uppfödares kunskap - här behövs fleras.
Avelsseminarier? En sida i tidningen? Jag vet inte, men jag tror inte att det finns en ovilja att hjälpa nya. Ibland kan det faktiskt vara blyghet och att man inte vill tränga sig på och verka skrytsam.
Gudrun

 
Ingen bild

Nilla

23 oktober 2008 21:08

Det kan ligga något i det du säger, och håller med till en del!

Sen är det nog så att man kanske inte alltid vill dela med sig av sin "yrkes hemlighet"

Mvh Nilla

 
Maddo

Maddo

24 oktober 2008 14:03

Herregud, självklart förstår jag att detta väcker känslor hos många utav er men att vara så otrevliga som många av er är tycker jag är rent utsagt skrattretande!

Självklart ska ni stå för det ni gör, men glöm inte av att bristerna alltid finns där och att ni troligtvis kommer bli kritiserade någon gång. Ett tips är att använda sig av konstruktiv kritik och stå upp för det man gör och säger.

Tack Gudrun för en upperligt bra och ifrågasättande kommentar. Jag hoppas att den väcker frågeställningar och mer konkreta tankar och kommentarer. Det är inte utan skräck man sätter länk i inlägget efter att ha sett påhoppen som mer kan likna personangrepp här.

MVH Maddo

http://dreammaddo.se

 
Ingen bild

?

26 oktober 2008 09:59

vi fick aldrig något svar från Veterinärerna var dessa jobbar...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards