Direktlänk till inlägg 10 februari 2009

Fortsättning....

Av Pernilla - 10 februari 2009 07:24


 


 Till mmmmmmmm ja det ÄR knepigt, men jag vet i allafall att jag inte tänker lysa något dom inte vet vad det är.

Detta är skrämmande att det får fortgå, tycker snart att det är dax för SKK att kliva in och ta över ögonfrågan, för det sköts så klantigt!, ge ut avelsrekomendationer när man inte vet vad det är.

Vi pratar om en förändring som bara finns hos Västgötaspetsen, och förändringen är inte samma som den i Finland, det har Lennart Garmer + en till redan innan konstaterat & att det finns fler sjuka i Finland, vad beror det på??

Min egna teori är att det förkommer mer vitt i dom finska linjerna & vitt vet vi ju att det ger problem på ögonen.


OM man ska ge ut någon form av rekomendation så ska det vara: sluta använda linjer från Finland, tills vi vet vad det är....

(Jag tycker inte det, men det hade varit mer relevant)


Jette skrev :Värre är det med D-Pudeln för där utbryter det inte förän efter hunden har fyllt 2 och mer. Så där hinner det tas en eller fler kullar på den hunden. Nu är det obligatorisk ögnlysning på D-Pudeln. Ska detgå så långt för västgötan?


Till vad nytta ögonlyser man D-Pudeln, en ögonlysning hindrar ju inte att man tar valpar, då det bryter ut senare & tiken redan har 1-3 kullar efter sig, ska man DÅ sätta avelsspärr på tiken & alla valparna eller vad??


Åter till Västgötaspetsen....


Vet man överhuvetaget vad allt detta leder till, har man tänkt 10-15 år in i framtiden, eller tänker man bara fram till nästa årsmöte!!



OM jag hade kunnat så hade jag kommit på årsmötet 28 mars, men nu kan jag tyvärr inte det, men jag hoppas att detta kommer upp till diskution...



Jag vet att många tror att jag är ute efter att ställa till jävulskap, men så är inte fallet, men jag har RÄTT i att få ifrågasätta & undra, jag har RÄTT i att tycka att detta är fel det som händer nu!!


Man vill väl helst att medlemar & valpköpare ska hålla klaffen & följa strömmen, men se det gör inte jag, jag skriver att jag har RÄTT i att ifrågasätta, men det betyder inte att jag har RÄTT, men än har man som sagt inte kunnat bevisa med fakta att jag har FEL......



Västgötaspetsen ÄR en sund & frisk ras, varför vill man ha det till någon annat???


Självklart kommer det alltid dyka upp defekter, det gör det hos allt levande....


Stubbsvansen är en defekt, varför avlas det på den, det har ju framkommit att spina bifida är kopplat med stubbsvans anlaget...


Nu är jag lite ironisk, jag vill också bevara stubbsvansanlaget, men inte till vilket pris som helst.


Ha en bra dag......



Kram Nilla



 
 
Ingen bild

Nina Skarfv

10 februari 2009 11:56

En komplimang till Nilla för två mycket bra inlägg med ifrågasättanden i oerhört viktiga frågor.
Det verkar som om SKV-styrelse och avelråd är helt förda bakom ljuset av s.k forskare som vill göra sig ett namn i hundvärlden och som här fått något att leka med.
Och SKV-folket som längtar efter några sjukdomar att riktigt få ta tag i säljer ut rasen och dess framtid i sin iver att få något att "jobba med". Detta är mycket vanskligt och tragiskt och absolut inget att applådera.

Läste den översatta artikeln på SKV:s hemsida. Den är full av svammel med termer för att dölja det ovetenskapliga budskapet. Några citat: "SKULLE KUNNA beskrivas" och "ÅTERSTÅR fortfarande att KOMMA UNDERFUND med" samt "Slutsatsen KAN TYDAS som om..." och "man VET FORTFARANDE INTE".

Där framgår att ERG tydligen utförts på ENDAST 11 hundar, okulär histopatologisk undersökning på ynka 2 hundar i SEX länder (man jobbar hårt!). Och 220 DNA-prover där man inte vet vad man letar efter.

Detta ovetenskapliga dokument utan minsta källhänvisning men istället pepprat med en rad för allmänheten obegripliga facktermer utlagda som dimridåer är VILSELEDANDE INFORMATION!

Översättaren (Britta Hammarström) har i missriktad nit bidragit till spridandet och är därmed medskyldig till den vilseeldande informationen vilken kan skrämma upp många okunniga hundägare och i längden leda till rasens fördärv.

Ett råd till alla västgötaspetsägare som inte själva tagit ställning FÖR detta projekt angående en ras som INTE uppvisar några problem:
Gå inte okritiskt i ledbanden på detta ovetenskapliga sjukdomsletande! Tag personlig ställning och ställ inte upp på kvacksalveriet!

Finns verkliga problem så kan Kennelklubbens avelskommitté hjälpa till med utredningar och avelsprogram för att det ska bli vetenskapligt utfört. Men i nuläget finns inte sådana problem på rasen för att Kennelklubben ska intressera sig för saken.

 
Gittan

Gittan

10 februari 2009 12:38

Skickar genast en stor KRAM *S*

http://www.gittantholin.se

 
Ingen bild

Karin L

10 februari 2009 13:49

Tack för det inlägget Nina och Lucia igår.
Alla vill väl hålla rasen frisk. Med det som pågår nu fattar jag inget av. Har försökt läsa på och upplever en del av det som sägs vagt. Är det bara detta som drivs/händer?????

 
Heléne

Heléne

10 februari 2009 15:29

Är det inte så att ca 25% av de ögonlysta VGS har defekt på ögonen? De flesta med retinopati?

http://www.hogwartsbulldoggs.nu

 
Ingen bild

Nilla

10 februari 2009 16:47

Var har du fått den uppgiften i från Helène. Kanske kan jag få veta det på lördag??

Kram Kram..

 
Ingen bild

Outi

10 februari 2009 18:57

Titta på Avelsdata. Er västgötar har procentuellt mer fel i ögon som vår ! Vi hara bara ca. 10%, ni har 20% eller mer...Om man tittade på procenter ni har sjukare hundar än vi. Eftersom ni lyser inte. Ju mer hundar ni ögönlyser desto mer friskare hundar kommer med till statistiken. Men när ni ögonlyser bara dom som kanske kan ha problem (och där finns dom som har retinopati) bara dom hundar tas med när dom gjör statisken. Och den ser inte så bra ut...

 
Duritzan

Duritzan

10 februari 2009 19:57

"Till vad nytta ögonlyser man D-Pudeln, en ögonlysning hindrar ju inte att man tar valpar"

Nej vill man verkligen stoppa ögonproblemen för dvärgpudeln får man faktiskt sluta avla dvärgpudel. Eller bara ta valper på tikar som fyllt sju år.

Men så länge vätten inte får synproblem (annat än vanliga åldersförändringar!) finns det ingen anledning att stressa upp vare sig själv eller hundarna med en massa undersökningar.

Hur vore det om SKV undersökte i vilken omfattning våra hundar de facto FÅR problem med höfter, ögon, missbildningar (har nyss fått en valp med gomspalt) eller annat? DET vore väl ett lämpligt uppdrag för styrelsen?

http://www.duritzans.se

 
Ingen bild

Stina

10 februari 2009 20:07

Nu börjas det blandas äpplen och päron hej vilt här.

Vilket är spöket? PRA, eller en näthinneförändring?

Jäkla skillnad alltså. Vissa individer har en normalvariation i ögonbottnens utseende som kan likna de allra tidigaste förändringarna vid PRA. Detta utseende förändras förstås inte med tiden, men kan vålla osäkerhet första gången hunden undersöks. Därför är det viktigt att komplettera ögonlysningsresultatet. Enklast är att ögonlysa efter ½-1 år. Detta tillstånd benämns Retinopati PRA liknande och var den diagnos den mångomtalade "blinda hunden" Kopparås Amos från Lucia Wikmarks uppfödning fick vid de båda tillfällen denne ögonlystes. Den hunden hade i omedelbar anslutning till ögonbesvären varit ställd på mycket stora doser human cortison, biverkningar inte alltför sällsynt :blindhet, och antibiotika för fästingrelaterade besvär.

• Retinopati betyder näthinnesjukdom.
• PRA är en retinopati som fått eget namn därför att den ger typiska symtom och den är ärftlig.
• Övriga retinopatier är en blandad grupp, som innehåller mycket som är okänt.
• Vissa är ofarliga
• andra kan vara förstadier till PRA
• En del är sannolikt ärftliga
• andra icke ärftliga

Helene har varit inne på SKKs sida och kollat under Internettjänster och Avelsdata – västgötaspets – listor – ögon.

Och som med all statistik ska den tolkas med mycket kunskap och utvärderas av sådana som förstår sig på saken.

För att få klarhet i detta och inte bara en massa mer eller mindre vederhäftiga spekulationer tycker jag att SKVs medlemmar ska kräva av sin rasklubb att man går in till SKK med en ansökan om ett bekämpnings/hälsoprogram för västgötaspetsen och PRA. Innan dess kan det bara bli antaganden som i all annan vetenskap behöver man titta på hela populationen inte bara spridda skärvor.

Detta mål kan bara nås med ett bekämpningsprogram. I ansökan till SKK bör SKVs avelskommitte redovisa de hos västgötaspetsen kända fallen av PRA i Sverige.

Pudel Stina


 
Ingen bild

kurt

10 februari 2009 20:22

en liten reflektion, låt de som vill lysa göra det,ja inte så att du förbjuder det,men en del fakta finns.man gör inte det för att det är kul. vi kan vara överens att vi ej är överens. som du ser på din statistik gör de flesta det.

 
Ingen bild

jette

10 februari 2009 21:46

Jag vet som alla andra (tydligen) inte så mkt omPRA ho västgötan men en sak vet jag att utan kunskap om i vilken utsträckning olika sjukdomar/defekter förekommer och var anlagsbärarna finns kan man inte göra så mycket åt problemen.

 
Ingen bild

Duritzan

16 februari 2009 20:50

"utan kunskap om i vilken utsträckning olika sjukdomar/defekter förekommer och var anlagsbärarna finns kan man inte göra så mycket åt problemen"

SÅ sant. Men först måste man väl upptäcka att det är ett problem? Varför börja med att undersöka en amssa olika saker som man inte ens vet om det ger några problem?

Jag har lagt en motion till SKVs årsmöte om att klubben bl.a ska notera och göra statistik över
Antal dödfödda valpar resp. valpar som dött före t.ex fyra veckors ålder (helst även orsak)
Antal valpar som är felfärgade, krypta eller har andra defekter
Andra uppgifter som kan vara av intresse

Om styrelsen är intresserad av detta är en annan fråga...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards