Direktlänk till inlägg 22 augusti 2007

Ja vad säjer man!?

Av Pernilla - 22 augusti 2007 06:12

Visst stämmer det......!!!!!




Kram


Nilla

 
 
Linda

Linda

22 augusti 2007 07:46

Den var säkert rolig,men jag kunde inte läsa texten för det såg ut som det hade blivit hoptryckt....hade du förminskat bilden?

http://lindaocarmen.bloggagratis.se

 
Mikaela

Mikaela

22 augusti 2007 08:53

Mycket bra! Ska skicka den till min syster som battlar med F-kassan!

//Mikaela

http://sagogarden.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nilla

22 augusti 2007 12:44

jag har för första gången tagit bort inlägg i min blogg och det beror helt enkelt på att JAG blev väldigt påhoppad.

LÄMNA min blogg i fred!!

Och Lisbeth det finns faktiskt fler än DU....

Folk får ögonlysa sina hundar hur mycket dom vill.

 
Ingen bild

Ann-Christin Larsson

22 augusti 2007 14:32


STACKARS MÄNNISKA!! ( och människor)

Att vara så osäker på sig själv och sina djur att man ständigt letar och söker bekräftelse på att de är okey = DUGER! Kickarna man får inför varje ny test eller veterinär undersökning och lättnaden när man bestått provet. Gratulationerna efteråt eller depressionens mörka djup när inte det stackars djuret lyckats leva upp till alla perfektionismens krav.


Läs och begrunda nedanstående saxat ur en annan blogg:

Ӏven Stinas kullbroder Yngve lystes u a.


Överflödigt att säga att detta känns bra :0).

Jag hade ändå lite fjärilar i magen i morse.....

Vi lämnade också blodprov på våra hundar, för att samla till Andras' forskning. Denne trevlige man var förbryllad över de förändringar som konstaterats på ett antal hundar, de uppför sig olika hos olika djur och som jag förstod det, är dessa förändringar specifika för rasen.

Jag skall inte spekulera, eller dra förhastade slutsatser - nu måste denna forskning få fortsätta, ögonlysning bör helst ske på många fler hundar (enligt Garmers förslag) och i sinom tid kan vi få ett svar på vad denna förändring (ibland förorsakande synnedsättning, ibland inte) innebär och kommer att innebära för avel och rasens framtid.

Beträffande hundar med anmärkningar avrådes tills vidare från avel med dessa.”

och

”Nu är Bitte mentaltestad med 1:a på skotten, ögonlyst u a, HD-röntgad u a, vallanlagstestad, med mindre goda vallanlag, exteriörbeskriven, utställd, har 2 cert, är tävlad i lydnadsklass I med LP och i appelklass spår med godkänt resultat - nu känns det som om det är helt ok att försöka sig på en parning igen i höst.”

Stackars Bitte. Tänker mer på en ”skållad råtta” än en trygg och harmonisk blivande västgötaspets mamma.

Stackars sjuka västgötaspetsras! Eftersom rasen har en snäv genbank så borde alla uppförare av rasen betänka att hur mycket de än lyser, röntgar, beskriver, testar, ställer ut tävlar bruks och kollar DNA så är det ändå så att undantagslöst bär varje individ, människa som hund, på genetiska skador, en genetisk börda vilket innebär att vi och våra hundar i genomsnitt har 5-6 mer eller mindre allvarliga defektanlag.
Dessa kan vara av recessiv typ som inte upptäcks hos den enskilda individen med mindre än att den har fått den skadade genen i dubbel uppsättning, alltså i arv från både far och mor.
Den genetiska skadan kan också kräva särskilda yttre betingelser för att komma till uttryck till exempel att hunden utsätts för speciell prövning i form at ett smittoämne eller liknande. t ex medicinering.

Med andra ord det är biologiska individer man har att göra med och det kan inte all Rashygien i världen ändra på. (Och väl är väl det!)

Tredje generationens uppfödare av bl a schäfer och riesen.

 
Ingen bild

Drabbad

22 augusti 2007 14:49

Mera saxade tänkvärdheter på nätet:



”Några av mina absolut bästa vänner har jag bland mina valpköpare, tänk vad rätt det kan bli. MEN det kan bli fel också!.. Det har ändast hänt ett fåtal gånger under mina 25år som uppfödare, men trist och ledsamt blir det kan jag lova !!
därför är det bra för båda parter att lära känna varandra innan valpköpet om det är möjligt, för det är inte roligt för någon när det senare visar sig att att man inte alls sympatiserar med varandras etik & moral..angående hund, hundägande, hunduppfostran och avel! Man blir så ledsen och så himla besviken.
Nätet är ett fantastikst vektyg! där hittar man mycket! ---Det fanns inte förr--!
Bestörta valpköpare och vänner hör av sig ibland och undrar angående de stridigheter, elakheter och direkta dumheter som råder på diverse bloggar och gästböcker. Kära valpköpare och vänner läs inte skiten! lägg inte mer bränsle på elden, livet är för kort för att hålla på med sådant meningslöst pladder..
Tillsammans med kennelklubben har Skv lyckats hålla "fred" i skv i några år, trots att det finns vissa olyckskorpar som inget hellre vill en dra igång någåt smärre krig över ingenting ..snacka om att leta fel! suck.
Gräv ner stridsyxan och gå vidare! gräv inte upp den ideligen!!”

Mycket tänkvärda ord. Hoppas att författaren kan tänka sig att leva efter dessa i fortsättningen också.

Drabbad.

 
Ingen bild

Frejas husse

22 augusti 2007 15:12

Bra rutet Drabbad!

Låt det vara slut på det skitsnack och den osämja som de senaste åren förekommit inom västgötaspetsaveln. Det är inte bra för någon allra minst västgötaspetsen!

Och ni som funderar på att skaffa en västgötaspets. Det FINNS seriösa uppfödare.
Jag har köpt min på Kopparås kennel utanför Göteborg och är mycket nöjd.

Vid kontakterna med min uppfödare pratar vi HUND inte något annat. Jag har alltid fått hjälp och råd och stöttning när det har behövts. Vår lille vovve är alltid välkommen "hem" när vi åker utomlands på semester eller det är något annat och uppfödaren vill inte ha någon som helst ersättning för detta och det gäller för alla valpar från den kenneln:
"Det är en förmån för mej att få låna mina barn ett tag. Ett gyllene tillfälle för mej att göra en avelsutvärdering"

För en del styr mammon för andra inte!

På grund av den dåliga stämningen i klubben har jag gått ur denna och jag vet fler som gått ur SKV eftersom man inte tycker att den sköts på ett bra sätt.

Frejas husse

 
Linda

Linda

22 augusti 2007 15:25

Ujuj! att ni bara orkar hålla på och älta det fram och tillbaka...det leder ju ingen vart!Det blir bara massa glåpord hit och dit.Sen skriver en del och klagar på bloggen att den är hemsk....Va f.....n! ...det är bara skita i gå in då...det är frivilligt.Jag skriver i den och läser den för jag är kompis med Nilla "Thats it"!kram NILLA från mig.

http://lindaocarmen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

oxå valpköpare ...

22 augusti 2007 16:09

Hej
Det tjafsas en hel del inom SKV och på denna blogg. Mycket verkar grunda sig i hurvida vissa uppfödare ska ses som seriösa eller ej.
Jag tror att det är upp till varje valpköpare att känna efter vad som passar dem, lyssna inte på skvaller för det är ofta illavarslande.
Innan jag köpte min valp så kontrollerade jag följande:
-att uppfödaren var registrerad som uppfödare inom SKK
-att jag fick besöka kennlen utan avsikt att köpa valp.
-att jag och min uppfödare hade någorlunda lika värdegrund angående hur hunden ska behandlas.
-jag pratade enbart hund, allt annat var/är ovesäntligt.

Jag har nämligen fått lära mig att de uppfödare som har ett kennelnamn blir kontrollerade av SKK, det känns ju tryggt att veta, jag har också fått lära mig att en människa som står som kennel innehavare också kontrolleras lite extra av kommunens miljö och hälsa (detta kostar dessutom kennel ägaren en liten slant)

Alltså klarar den både kennelklubbens oanmälda besök liksom miljö och hälsas besök så kan man nog se uppfödaren som seriös om den dessutom följer SKK regler och rekomendationer i övrigt angående avel, dvs avlar enligt rastypiska hundar i både färg, storlek, temprament och sundhet(ingen seriös uppfödare avlar på en uppenbarligen sjuk hund)

Sedan finns det alltid människor som vill göra lite extra och det är inget fel med det inte heller de som väljer att inte göra alla dessa tester så länge vår huvudorganisation SKK inte kräver det.

Altså är de allra flesta mycket väl lämpade att vara uppfödare och där med har ingen andledning att tala illa om någon annan, är man som valpköpare orolig över hur seriös uppfödaren är ring då både miljö och hälsa i dennes hem kommun liksom till SKK och skulle man ändå ha oturen att möta en uppfödare som pratar illa om andra uppfödare eller rekomenderar vissa framför andra ja då kanske man kan prata om oseriös, sedan kan man ju ändå hänvisa vidare till sina vänner utan att för den sakens skull baktala någon eller hur?

 
Ingen bild

Åsa

22 augusti 2007 16:27

Ann-Christin Larsson, om du nu föder upp schäfer så är ditt inlägg mer än underligt. Du finns i alla fall inte med som uppfödare i Svenska Schäferhundsklubben, jag har kollat.
Det den västgötaspetsägare gjort som du ondgör dig över är just det man gör med många raser, även schäfer:
MH-test, ögonlyst, HD-röntgad.
Vallanlagstest och exteriörbeskrivning organiseras av SKV och är önskvärt på västgötaspets.
En valpköpare som kör lydnadsklass och appelklass spår är väl vad varje schäferuppfödare önskar.
Det skulle alltså vara utställandet som du tycker gör denna tik till en stressad råtta. Föder du upp både schäfer och riesen utan att ställa ut? Du måste ju i alla fall ha en 2:a för att få registrera i SKK.
Nej, Ann-Chritin Larsson, jag tror inte att du finns, och om du finns så har du tydligen inga ambitioner alls med dina valpar. Knähundar?
Åsa

 
Ingen bild

Peter

24 augusti 2007 21:44

Sjukt, sjukt, sjukt... allt detta dravel från skv-folk. Sjukt att leta sjukdomar på en frisk ras, sjukt att klösa ögonen ur varann. Den klubben kommer aldrig att bli frisk. Några tror att "allt ska bli så bra, bara vi slipper den och den..." och så jagar man vissa utvalda. Och sen ger man sig på någon annan, och nästa... det tar aldrig slut. Lägg ner klubben, den är inte värd namnet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards