Direktlänk till inlägg 24 september 2008

Funderar!

Av Pernilla - 24 september 2008 07:45

Ibland så måste man fundera!

 Och i går kväll funderade jag över lite allt möjligt, bl.a varför jag lägger mig i & bryr mig så förbannat om Västgötaspetsen, jag kan ju inte så hiskeligt mycket, mer än om hunden hund, just avel är väl inte min starka sida, utställning är oftast kul, men så förutsägbart nu för tiden, fast det rör ju igentligen inte mig, mer är att det retar mig!


Det är väl andra som det påverkar mer!


Och det är också en av dom saker jag undrar över, har folk börjat att reagera på att det döms som det gör i ringarna??


Ja nu menar inte jag att den som vinner är dåligt på någe sätt för det är en ruggigt snygg hund, men det måste väl finnas lika snygga om inte snyggare hundar som kan vinna!!??


Är det inte konstigt då att det börjar att pratas & dom undrar, ja för det ÄR inte bara jag som reagerar!


Därför tycker inte jag att det ÄR så konstigt att andra hundar vinner när det är andra domare, typ Serbiska, Slovenska & från andra länder, för DOM kanske inte känner till detta, att denna hund vinner gång på gång!


Dom kanske inte har läst hundsport i flera gånger och pratat med hund folk, och går då in i ringen med andra ögon!!


Jag tycker att det är SKYMF mot dom som vinner den dan, att påstå att just den domaren inte kan standarden!!


För det man då säger, är att dom hundarna inte skulle ha vunnit och att dom inte är enligt standarden!!


DET tycker jag är dålig stil!!



Jag ställer inte så mycket nu för tiden, jag fick min Rocky till SUCH och skulle väl få Rex dit med om jag la på ett kol, MEN Rex är inte helt perfekt & jag tänker inte åka land & rike runt för att jaga cert, jag håller mig runt där jag bor, typ My Dog *S*


Fast det vete katten om jag ska gå i år över 400/dag kostar det nu!!


Näää nu ska jag nog sluta och fundera!!



Äsch varför bryr jag mig?????



Hoppas i allafall att alla får en bra dag!!


Kramen



Nilla

 
 
Ingen bild

maarit

24 september 2008 09:18

Nu känns det som om jag måste göra ett inlägg.
Det var inget fel på slutresultatet eller på de hundar som hon tog fram, de är hundar som har legat framme hela säsongen (placerade).
Nej, en vit hund ställdes ut och fick en två =good dvs rastypisk.
Där fick väl domaren ett hjärnsläpp och man kan påstå att hon inte var påläst på standarden då vit färg är diskvalificerande.

Tack för ordet
Maarit

 
Ingen bild

Nilla

24 september 2008 10:33

Ok Maarit, det kan jag hålla med om, men varför skriver man inte det då?? att man ifrågasätter standarden pga det, att hon gav en två till en vit hund! (hur man nu kan komma på idèn att ställa en vit?) Var den HELT vit??

Och jag håller med dig, om att det absolut inte var något fel på slut resultatet, det är bra hundar allihop!!

Det denna domare uppenbart har missat är vad som är tillåtet i färgväg & DET är väl upp till SKK att gå in och se till att domarna kan den ras dom dömer??

Men om det bara var det som folk reagerade på att hon gav en 2a till en vit, så är ju allt gott nu då, då resten av bedömningarna var bra?

Mvh Nilla

 
Ingen bild

mmmm

24 september 2008 12:07

Tror inte bara det var den vita hunden som det reagerades på..
Tyvärr är det ju så när man inte vinner är allt fel!!! Varför? Tycker faktiskt du har rätt i det du skriver Nilla, en domare som inte känner till och läst hundsport dömer på annat sätt... bra med dessa domare. Finns mer än en hund som är bra och som är värdig vinnare tycker jag !

 
Ingen bild

Britt-Marie

24 september 2008 19:42

En till som kan ännu mindre men också funderar.
Håller med om att en del domare verkar okunniga om rasstandarden och jag fattar inte varför kunskap inte är ett grundkrav när domarna anlitas.
Om det döms efter vad som stått i Hundsport vet jag inget om.
Däremot anser jag att det finns en annan infallsvinkel/frågeställning till varför en individ är outstanding i rasen. Varför skiljer en enstaka hund sig så mycket utseendemässigt från dom övriga? Uppfattningen jag fått är att så har det aldrig varit tidigare. Eller?????????

 
Ingen bild

Lisbeth

24 september 2008 20:46

Kära bloggister,

SKK måste aktiveras att se vad som händer -- det finns ingen automatik! Förutsätter att fallet är riktigt beskrivet; om detta skulle anmälas formellt korrekt till DK o UtställingsK så tas priset bort och domaren meddelas. men sedan är det slut. SKK har inget kumulativt register någnstans.

 
Ingen bild

Nilla

24 september 2008 21:02

Hunden står med i SKK:s resultat från aktuella utställning!

Ja då får man hoppas att "nån" aktiverar SKK då...

Nilla

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards