Direktlänk till inlägg 4 november 2008

Valp pris???

Av Pernilla - 4 november 2008 16:27


Ja jag är hemma från jobbet pga att jag är sjuk, har feber, nästäppa & halsont!


Och har då roat mig med att goggla på Västgötaspets ( Gör jag rätt ofta)

och började spana på priserna, jisses vad vissa tar betalt 10.000 tar en kennel, är ni uppfödare verkligen uppe i dom priserna??


Kan ju tycka att 8.000-8.500 är mer rimligt!

9-10.000 är FÖR mycket.


Rocky köpte jag för 6.500 för snart 7 år sen, Rex kostade 7.500 för ca 3½ är sen.


Ska en valp få kosta hur mycket som helst?


Hoppas att alla får en bra em/kväll



Nilla



 
 
Sara

Sara

4 november 2008 16:42

Jag tycker att nästan alla hundpriser ligger så pass mycket nuförtiden, och västgöta är nog inget undantag. Självklart är det för dyrt, men det är nog vad man får punga upp vilken ras man än skaffar. Jag köpte min kelpie för 9500 kr i augusti.

http://djurens.wordpress.com

 
Ingen bild

Outi

4 november 2008 16:47

Det beror på föräldrarna hur mycket en valp kostar. Om du har jättefina och meriterade föräldrar du kan ta mer pengar från valparna eftersom många vill köpa dom. Om du har "vanliga" föräldrar du kan inte fråga för mycket. Här i Finland västgötar kostar ca. 800 EUR. Det är ca. 8000 SEK. Kanske 10000 SEK ÄR för mycket. Men den beror på hur mycket valpköparna vill betala ... Om dom tycker att 10000 är OK då är det inte för mycket.

 
Heléne

Heléne

4 november 2008 17:46

12000 fick jag veta när jag frågade angående vårt nästa tillskott.

http://www.hogwartsbulldoggs.nu

 
Ingen bild

Nilla

4 november 2008 18:16

Ja men det är ju en BULLDOG eller blir det en Shelti?

 
Ingen bild

Hanna

4 november 2008 19:42

Det var en SHELTIE! Bullarna kostar i dagsläget någonstans mellan 20-30 000 kr. Men hos flera stoppar det säkert inte där.

Ha en solig och skön höstvecka!

 
Erika

Erika" title="http://lantbruk.se]Erika[/url]" target="_blank">lantbruk.se]Erika[/url]

4 november 2008 19:48

Krya på dig gumman!!

Det där med priserna, det beror nog på att många blandraser kostar skjortan rent ut sagt så då blir de renrasiga dyra. Priserna har dock legat på ca 8.000-10,000skr ett bra tag för sällskaps hundar.
Hörde redan förra året en som tog 12,000 för en västgöte - vet dock inte hur vida det var sant men då tyckte jag det var rigtigt dyrt.

Min senaste BC betalade jag 9,250 kr för(2008), den förra innan dess 8000 kr (2007) Den första kostade 7500kr (2006)Så priserna har stigit enormt - BC ska ändå gå som en "billig"ras.

Jag tror vi betalade något liknande som du när vi köpte Nova.

Håller dock med dig om att det är mycket pengar- fast tyvärr sållar priset många oseriösa köpare som kanske annars fått köpa valp. Tyvärr är det ju många som har mycket snack men liten verkstad även när det gäller hundens bästa.

Idag går ju dessutom västgöten mest som sällskapshund och då hamnar den i prisklass med sällskapshund

http://www.arnells lantbruk.se

 
Ingen bild

Gittan

4 november 2008 22:13

Jagmedontihalsen&vrålförkyld.
ANNARS är det bra!

 
Ingen bild

Anna

4 november 2008 23:09

Dels, precis som redan skrivet, så är blandraspriserna väldigt höga i dagens läge, och då följer självklart renraspriserna med, bara att regga och skatta kostar en hel del! Sen tillkommer ju evetuella hälsoundersökningar, vaccineringar, tävlande i diverse tävlingar. Rasbeskrivningar, vallanlagstester, ja vad nu den enskilda uppfödaren anser viktigt. Vet många kennelinnehavare som tycker det känns mer eller mindre hopplöst då blandraspriserna ligger så högt. Dels så går även många hundfoder (särskilt torrfoder) upp i pris med jämna mellanrum, nu senast pga. det ökade priset på råvaror. Så hundmarknaden följer andra marknader.. För fyra och ett halvt år sedan då jag första gången fick höra vad en västgöte gick på låg det på 8000, nu i dagsläget är det 10000-10500 så nog har det gått upp alltid.
Men som sagt så är det inte bara negativt - det sållar ju nog bort en hel del "oseriösa" köpare. :)

 
Ingen bild

Linda

5 november 2008 06:33

Krya på dig!

 
Ingen bild

Nilla

5 november 2008 07:50

Ja det ligger mycket i det du säger, men 10.000-10.500, DET är mycket pengar!!

Ja ja dax att höja både språng & parningspriset, det hör jag det!!

 
Inga

Inga

5 november 2008 10:31

Har man garantier att en 12.000kr kostande valp skulle vara bättre än en 8000kr valp? Nej tyvärr inte !! Varje valpköpare borde även förstå , att ej heller föräldrarnas fina titlar , agility- eller lydnadsresult är ärftliga.
Ett mycket högt valppris kan likaväl sålla bort seriösa valpköpare. Ett finskt ordspråk säger : " Dum är inte den , som ber ett högt pris , dum är den som betalar ".

http://www.kolumbus.fi/fennican

 
Ingen bild

Nilla

5 november 2008 14:57

Mycket bra skrivet & ett mycket bra ordspråk!!!

 
Ingen bild

Outi

5 november 2008 16:50

Titlar är inte äfrtliga men om hunden har titlar från olika grenar (lydnad, viltspår, agility...) det visar att man kan göra saker med hunden. Om den inte har några meriter man kan bara lita på uppfödarens/ägarens ord om hurdan hund värkligen är. Ägqaren/uppfödaren kan säga att hunden är lätt att träna men hur kan man veta den om den har inte tävlad ? Om jag söker en hund för agility/lydnad jag köper gärna en hund som har sådana föräldrar som har visat sig att dom kan göra agility. Då vet jag att deras karaktär passar på grenet och dom har hälsan också. Karaktär och hälsa är ju ärftliga...

 
Halla

Halla

5 november 2008 19:00

Jag har ju två västgötar som är mycket duktiga i agility. Båda är också UCH och har fått mycket gott resultat i korningens mentaldel. MEN.. deras föräldrar har inte tävlat i agility. Deras föräldrar som är korad har sämre resultat än sin avkomma. Faktum är att en förälder har värst resultat i korning av alla korade västgötar i Finland. En förälder har fått bara 2:a från utställning..

Om jag hade tänkt som Outi skulle jag aldrig ha köpt mina hundar.. som är mycket fina, duktiga och jätte trevliga hundar både hemma och i tävlingar, riktiga drömhundar!

Jag vet massor av folk som har köpt en valp efter meriterade föräldrar och sen blivit besviken - valpen är inte så bra som sin pappa eller mamma. Jag vet många som har köpt en valp efter omeriterade föräldrar och fått en stjärna. Västgötaspets som har representerat Finland tre gånger i VM-agility har föräldrar som är omeriterade i agility eller lydnad.. vad om hennes ägare skulle ha sagt "nej tack, jag söker en AGILITYvalp"?

Även mina tikar är duktiga i agility dom har valpar som passar inte till sporten.. Även min äldsta tik passar inte till agility, hon har flera avkommor som har tävlat med succén..

Jag vet också många hundar som är mycket bra i agility men som är hemska familjehundar, mycket aggressiva mot andra hundar och inte så kul att bo med.. skulle du vilja ha en valp efter sådan hund?

Jag tycker att vissa hundar är lättlärd men min kompis tycker om att träna helt olika typen. Är båda typer lätt att träna? Vi har helt olika åsikter - vad skulle valpköpare säga..?

Om jag söker en ny valp som jag vill tävla med i framtiden väljer jag en valp som är social, modig, dynamisk och som har glimten i ögon. Det spelar ingen roll är föräldrar meriterade eller inte - meriter berättar bäst hur aktiv ägare hunden har!

Om hunden är bra i agility, lydnad, bruks betyder inte att den är också en bra avelsdjur!

http://www.konnunkodon.net

 
Ingen bild

Gudrun

5 november 2008 21:14

En liten tanke bara...
Det är ju det höga priset på rasrena valpar som gör det lönsamt att avla blandraser. Varför betala 10 tusen när man kan få en blandras för 5? Och ska man ha hund bara till sällskap så tycker folk att det duger bra - tillräckligt dyrt. Kan man lite hund så kan man ju hitta en blandras, som inte verkar "mixat" av för olika typer av hundar.
Nej, jag gillar inte blandrasaveln, men vi som avlar rasrent har bäddat för den med dessa höga valppriser.

 
Ingen bild

Nilla

5 november 2008 21:21

Jag är valpköpare och kan bara svara för mig själv.

Men jag tittar MYCKET på mentaliteten på föräldra djuren, meriter är många gånger "bara det skrivna pappret & vad den domaren tycker"

Och det finns INGA garantier på att hunden blir bra i agility bara för att föäldrarna är det.

Jepp tror också på att dom höga priserna gör att vissa folk köper blandras!

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Outi

6 november 2008 09:00

Halla, om du värkligen tänker så varför - när du bestämmer hanar till dina tikar - väljer hanar som har meriter från olika grenar, och när du har valpannons berättar myckert om hur bra dom har gjort i dom olika grenar? Tex. har så många poäng i Korningen ....? Är så-och-så Ch ?? Om dom betyder inget? Är det inte så att föräldrarnas titlar är dom som säljer valparna???

 
Ingen bild

lotta

6 november 2008 16:18

Intressant ämne!!
Det är inte föräldrarnas titlar som säljer valparna i det stora hela. Det är hur föräldrardjuren är, samt hur man kommer överens med uppfödaren. Jag struntar fullständigt i om föräldrana har tappetserat väggarna med fina rosetter om jag inte gillar dem, att jag gillar föräldrarna är ju en förutsättning för att jag ska gilla min blivande valp- särskillt då tiken kommer att prägla valpen 8-10 veckor.

Sedan priset?? Ja börjar det stiga över 10.000 kr tycker jag det börjar bli dyrt att köpa hund oavsett ras. Fast begär folk med blandras valpar med bl.a västgöte i bort åt 6-7,000 kr måste den renrasiga valpen bli dyrare. Hörde för en tid sedan en som köpt en valp med bordercollie/golden i för 7.500kr köparen tyckte den var så himla billig....när man ser vad en renrasig bordercollie kostar på olika nätannonser så kostar den mellan 7-9000 kr i dag, då med moms i de flesta fall- problemet är att de flesta seriösa uppfödare inom den rasen endast säljer till djurägare eller djurskötare på gårdar. Så det kanske är försvårt att få tag i en bordercolievalp...golden är ju dessutom en av sveriges vanligaste familjehundar, kostar en som renrasig en hel del men det förklarar faktiskt inte att en blandras kostar nästan lika mycket som en renrasig. Eller som i andra fall med just Bordercollie i så kostar valpen utan stamtavla 1,000 kr mindre än renrsvalpen....det verkar också konstigt- har sett denna trend även inom västgötaspetsen och drever + många fler raser.

Foderkostnader, försäkringar, veterinärvård, utställningsavgifter osv har sjutit i höjden mycket de sista åren och det är klart att det bidrar för att valparna blir dyrare också.

Fast kanske det är så att västgöten skulle föregå med gott exempel och vända trenden?? handundsägarna sänker språnget med 100 kr(iallafall att inte höja) + samma per valp och att uppfödaren sänker valppriset med 1000-1500 kr.....det måste ju ge effekt mot blandrasavlen också....ja det är ju bara en liten tanke från en som inte har hund men tycker hundar är oerhört kul! Särskillt sådana här trevliga disskussioner.

 
Halla

Halla

6 november 2008 23:12

"Halla, om du värkligen tänker så varför - när du bestämmer hanar till dina tikar - väljer hanar som har meriter från olika grenar?"

Kära Outi. Jag har ju användat mycket olika hanar i aveln i sex kullar som jag har född upp. Några hanar är korad, några har tävlat i lydnad, några har varit "bara" på utställningar. Jag väljer hanar som har bra temperament, är friska och sunda och som jag tror passar till mina tikar. Om hanen har tävlat i någon sport, fin, om inte, fin också. I valpannonsen brukar man publicera föräldrarnas foto & alla information om dom. Det betyder INTE att man säljer valpar med föräldrarnas titlar!

Om du tror att meriter säljer valpar betyder det att du har inte så mycket erfarenhet hurdant är det att sälja valpar.. valpköpare söker på en trevlig valp efter föräldrar som är friska och sunda i både kropp och själ. Jag säljer mina valpar som familjemedlem, inte med stämpel i röven som säger "utställninghund" eller "brukshund".

10 000 kronor låter hemskt mycket - mina valpar från Sverige har kostat 6500-8500 kronor och jag tänker att denna summan är ok.. men 10 000?

http://www.konnunkodon.net

 
Ingen bild

Nilla

6 november 2008 23:20

Stämpel i röven som säger "utställninghund" eller "brukshund".

*Skrattar*

Förlåt men den var bra!!!!!


Mvh Nilla

 
Ingen bild

Outi

7 november 2008 12:00

"Det betyder INTE att man säljer valpar med föräldrarnas titlar!"
Nej, men om hjälper. Det är tur att du har funnits bara sådana hanar som HAR dom titlar för dina tikar...att dom har inte varit bara "familjemedlem"...Vilket tur.

 
Jette

Jette

8 november 2008 09:51

Hmmm ja det är klart att man vill betala så lite så möjligt för en valp. Det kostar att ha kennel! mina inkomster ligger långt under utgifterna. Men om man vill att det ska vara så att kennlar gör av med gamla eller icke dugliga avelshundare från kenneln istället för att behålla och älska dem även när deras avelstid är ute så måste man förstå att valppriset måste ligga runt 10.000 eller högre.
En välmeriterad hane eller tik har inte fått sina meriter gratis. Bensin och utställningsavgifter är dyrt. Fast det går ju att välja. Köp en blandras då! om du "bara" vill ha en sällskapshund. Eller köp av en kennel som inte begriper att ta betalt. Valet är ju faktiskt valpköparens.

/Jette

http://www.lydnadforalla.se

 
Ingen bild

Nilla

8 november 2008 10:06

Ska man köpa blandras? om man "bara ska ha den till sällskap" TROR INTE DET!!

S¨å du menar att en blandis med rottis & Schäfer har man "bara" till sällskap, och det kan man inte ha en renrasig Västgötaspets till? Eller vad menar du?

Jaha så man måste ta 10.000 för en valp för att kunna behålla gamla avelsdjur?

Men kan väl för fasiken inte sälja valpar enbart på utställnings meriter!?

DET säger MIG ingeting om hur hunden hund är, och det är INGA garantier för att min valp blir snygg!!

Javisst koster det att ha kennel, men av vad jag har förstått så föder ni inte upp för att tjäna pengar? (varför nu det ska vara så fult att tjäna pengar på hundar)

10.000 och uppåt för en så numirärt popular hund som Västgötaspetsen tycker jag är för mycket, 8.000-9.000 är i mina öron lagom, MEN var & en sätter det pris dom vill, och valpköpare betalar det dom vill, men i vissa lägen är det för högt!

Tycker att SKV ska ha en rekomendation på det!

 
Ingen bild

jette

8 november 2008 10:26

Jag menar inte att man måste köpa blandras om man vill ha den till sällskap, men du har ju ett val. Men du ska ju bli uppfödare och då kan du ju ta betalt vad du anser att dina valpar är värda. Eller du ska köra din kennel som en välgörenhetsgrej.
Ställer ut sin hund gör man för att få "bevis" på att din hund är rasenlig till utseendet och även mentalt (eftersom domaren känner på hunden)Det tycker jag är värd mycket. Men du kan ju skita i att ställa din hund och bara sälja valpar för glatta livet. Du kan ju skita i att försäkra dina hundar och bara skjuta dem när de blir sjuka. Nej avlar gör man inte enbart för pengarnas skull! Men det hjälper ju en att hålla huvudet ovanför vattenytan.
Och en oerfaren valpköpare kan inte se på hunden om den ÄR rasenlig, men har du utställningsmeriter så finns bevis. Hur tänkte du själv när du valde valp? tog du den billigaste på marknaden eller? Hade du inte köpt dina hundar om de varit dyrare? Du valde väl efter uppfödare och föräldrar? eller? Och pengar spelar väl mindre roll om man har fått det man önskar?
Eller fick du inte det du önskade?

 
Erika

Erika

8 november 2008 11:36

Här är det mycket tänkvärt att ta del av.

Håller med Jette om att man avlar inteför pengarnas skull men det hjälper till att hålla näsan ovanför vattenytan. Hittils har inte heller jag gjort någon vinst på valparna jag har sålt, bakslag kommer som kostar mycket mer. Min sista kull gick jag tyvärr back med när alla utgifter var betalda....kejsarsnitt, extra besök hos veterinären på jourtid, foder, besiktning osv, saker man anser vara nödvändiga. Nu är det klart jag har kvar avelsrätten på en av valparna- vilket gör att jag inte tog fullt pris för henne men det innebär ju inte att hon kommer att gå i avel- det är ju något tiden får utvisa.
De andra hundarna hos oss kostar ju också en del vad det gäller försäkring, kurser, mat veterinärvård, bensin osv. detta måste man ju se till att valpar ska vara med och betala. Det är ju en del av vår veksamhet- att hundar som är köpta av oss ska bo kvar här livet ut som älskade familje medlemar, även om de inte platsar till avel eller är för gamla för det.

Fast även jag drar öronen åt mig när priserna börjar stiga över 10.000 kr. Ska priserna vara så höga så har hanhundsägarna all rätt i världen att höja språnget då SKKs rekomendation är 10% av valppriset.

Som privat person är det jätte mycket pengar att hosta upp för att köpa hund, för man måste inse att det dessutom kostar att skaffa hund i övrigt, den ska ha en mat och vattenskål, koppel, halsband, mat, försäkring, hundsäng?? Transportbur till bilen?? filtar, leksaker, ben osv , listan kan göras lång över vad hunden kan tänkas behöva under de första månaderna och då är vi snart uppe i de dubbla pengarna.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg de riktigt oseriösa sållas bort av att man tar ett lite högre pris...tyvärr kan det sålla endel riktigt seriösa också- fast det hör man ju ofta på personen och då är det ju upp till var och en av uppfödarna att reducera priset. Den som ringer och frågar vad valpen kostar som första fråga är inte aktuell för mig. Den som avslutar med det kan i vissa fall vara en mycket potensiell valpköpare - beroende på helhetsintryck givetvis.

http://www.arnellslantbruk.se

 
Ingen bild

Karin L

8 november 2008 12:18

Intressant debatt. Visst är det mycket pengar för en valp. Att det finns blandraser till mindre peng är tycker jag en svår fråga. Har själv två blandraser som är omplacerinshundar. Tyvärr kan det lägre priset göra att man kanske inte tänker så noga på allt vad det innebär att skaffa hund.Det är ju inte bara gullligt. Dom kommer oftare ut i omlopp. Mina hundar kommer från Hundskyddet i Mariestad. En förening som förtjänar stor respekt. Har också två västgötar. Jag förstår att det knappast går att få ihop någon stor ekonomi på uppfödning. Tack Erika för Saga!! Dock kan ju ett högt pris vara svårt för presumtiva hundägare skulle kunna vara en helt perfekt ägare till en valp. Då kan man ju bara hoppas att priset inte är heligt.
Ja ett högre pris sållar. Man tänker förhoppmigsvis innan. När det gäller vem som ska få köpa har uppfödarna ett stort ansvar. Jag hoppas att det finns tillfällen när priset inte är det som helt avgör. Bra familjer är det abslolut viktigaste. Vill påpeka att jag utgår från att alla uppfödare gör sitt allra bästa för sina valpar. Det är hundens bästa som går först.
Jag har i hela mitt liv haft omplacerade hundar och har sett baksidan när det blir fel. Fick min första valp vid fyllda 50 efter ett långt liv med hundar.

 
Ingen bild

Nilla

8 november 2008 12:56

Man kan INTE se om en hund är bra mentalt genom att ställa ut den!! TROR du att en domare kan avgöra om enhund är mentalt bra genom ätt KÄNNA på den "Tillåt mig småle"

Nej jag skiter inte i att försäkra mina hundar & nej jag skiter inte i att ställa ut, MEN det är inte prio att ställa ut!

SJÄLVKLART ska inte valpar vara för billiga absolut inte, men 10.000 & över är för mycket tycker JAG.

Att ens antyda att jag skulle sjuta mina hundar när dom blir gamla var fult tycker jag....

Nej jag tog inte den billigaste hunden på markanden Jette, utan jag ringe SKV och fick veta var det fanns valpar i närheten av där jag bor!

Och NEJ jag hade inte köpt mina hundar om dom kostat 10.000 då hade jag vänt mig till en annan uppfödare!

Joho du pengar spelar visst roll, man kan få det man vill ha utan att betalla hutlöst för något!!

Och jo jag fick det jag önskade & är nöjd!!

Ja jag ska bli uppfödare så småningom, och ja jag tänker ta det pris som jag anser är rätt, för priset sätter inte VÄRDET på valparna.....






 
Ingen bild

Lisa

8 november 2008 14:07

10000 tycker jag är helt ok! Det kostar att föda upp och man kanske vill ha lite pengar över efter valparna. Sen ska man ju ha hunden man köper i förhoppningsvis 10år eller mer.

Så vad är det för konstigt med 10000?? Köpte min för 11000 och hade inga problem med det.. Jag tycker hunden är värt det! Men däremot när det går upp mot 15-20000 så kan man ju börja undra.. det av något är överdrift!! Då gör man det för att tjäna pengar bara.

 
Jette

Jette

8 november 2008 14:19

Småler också för att Nilla tar åt sig så dant.
Är dina hundar inte försäkrade då? dåligt!
Du kollar väl visst mentaliteten på en uts. Om hunden är skygg eller aggresiv. Om hunden biter domaren vad får den då? inte en 1:a iallafall. Om domaren inte kan känna igenom hunden vad får den då? Men såklart du kan ju gå en mental test för att kolla riktigt noga.
Vilket också kostar pengar!!!!!

http://www.jettestrim.se

 
Ingen bild

Nilla

8 november 2008 15:28

Mina hundar ÄR försäkrade!!!!

NEJ jag tycker inte att man kollar mentaliteten på hundarna på utställning, JA du kan se om en hund är EXSTREMT aggresiv eller skygg, men det säger inte mycket om hunden i övrigt!

Har sett hundar som kryper runt i ringen backar & skyggar för domaren & jo dom fick både 1.a & i vissa fall med Ck

Hur hunden är med valpar/barn, familjen & dess omgivninger säger mig mycket än om den är champion....

Citat "Du kan ju skita i att försäkra dina hundar och bara skjuta dem när de blir sjuka" Slut citat

Svårt att inte ta åt sig....

Jag begär inte att folk ska tycka som jag, alla tycker olika, och jag tycker 10.000 och uppåt är för mycket, men det är ju jag det!!





 
Ingen bild

Marianne

8 november 2008 17:51

Men kära Pernilla, om du tänker satsa på avel i framtiden så bådar det inte gott att läsa "jag ringe SKV och fick veta var det fanns valpar i närheten av där jag bor!"

Det är inte seriöst avelstänk alls! Jag hoppas i framtiden att du kommer undersöka linjer och träffa föräldra/släkt individer och göra alllt du kan för att föräkra dig om att detta är valpen du vill ha och i sista hand se vart valpen finns för avhämtning.

Bekvämlighet före allt, eller?

 
Ingen bild

jette

8 november 2008 17:58

Lägg av! inte har de väl fått ck om de har krupit runt i ringen?
Jag vet att du tycker som du vill! det tror jag att alla som läser din blogg har fattat.
Det finns hundar som är jättetrevliga hemma i hemmets trygga vrå, men när de är utanför tomten så är de nånna riktiga argbiggor. Hur ska en första gångs valpköpare bäst kunna se om valpens BÅDA föräldrar har ett friskt lynne?

 
Ingen bild

Nilla

8 november 2008 19:04

Men kära Marianne

Jag ringde SKV när jag köpte ROCKY för 6 år sen, seriöst avelstänk?? har inte tänkt att andvända honom om si så där 4-5 år faktiskt!!


Hur jag gör i framtiden med MITT avelsarbete bestämer jag själv.

Och kan jag hitta en valp nära där jag bor, så är det ju bra, för det finns bra kennlar här, Rocky kommer från Skogsbygdens och den kenneln är ju bra.....

Hittar jag inte det jag söker nära mig, ja då får jag titta längre...

Bekvämlighet framför allt? Nää men rimlighet kanske....

Jette

Så du menar att utställnings meriter hos föräldra djuren är ett måste för att garantera en mentalt bra valp?

Hackar ni för hackandes skull eller vad??



 
Ingen bild

Jette

8 november 2008 20:41

ha ha
näää utstälningsmeriter är inte ett måste för att garantera en mentalt bra valp men det är iallafall bättre än ingen mental test alls. Är föräldrarna utställda med ck så vet du att den föräldern är bra.
Men givetvist kan även en icke utstäld förälder också vara frisk men då har du ju bara uppfödarens ord att lita på.
Så om vi ska sammanfatta ditt tänkande så är det att.
Det är ett pluss om du slipper köra så långt för att hämta valpen.
Att ställa ut är onödigt för det säger ingenting om valpen.
Att höftröntga gör man inte för vi har inte problem med höfterna på västgötar och kommer aaaaaldrig att få det.
Att ögonlysa är tramsigt.
Det viktigaste är att hunden är en mysig och trevlig familjemedlem.
Men dina valpköpare är iallafall garanterade att de får valpen billigt.
Och du har rätt...det är nog bäst om du håller ner priset på dina valpar om de ska bli sålda. Det finns nämligen gott om uppfödare som har hötfröntgade och utställningsmeriterade föräldrar som kommer att få valpar samtidigt som du.
Nä jag hackar inte för hackandets skull men jag förstår att du tycker att jag är jobbig och vill gärna tysta mig men har man startat en debatt så har man.

 
Ingen bild

Nilla

8 november 2008 21:54

Nää Jette du är inte jobbig bara löjlig!!

Och tysta dig nää det vill jag inte för då hade jag haft att att jag skulle godkänna innan!

Din samanfattning är fel, men det är ju klart, man måste ju börja slå ner på en förmodad konkurent innan den ens har startat upp!

DET säger mer om mina kommande valpar än nått annat!

Att ens antyda att jag skulle ha dåliga föräldra djur & valpar innan du ens vet vad JAG komer att avla på eller göra, det tyder bara på dåligt omdöme från din sida!

Får valpen billigt?

Ja det är ett plus om man slipper köra långt, men inte avgörande!

och om jag kommer att ställa ut eller inte, det vet du inte ett skvatt om, det säger inget om dom hundarnas mentalitet men ett Mh gör det, kanske kommer jag att Mh testa alla mina avels djur, vad vet du om det?

OM det visar sig att Hd har ökat om 4-5 år så kommer jag självklart att rtg, eller om det är ett krav från SKV, men om den inte ökat och inga krav finns........

Och JA ögonlysning ÄR tramsigt, så länge vi inte vet vad vi ögon lyser efter & för!!

Och ja det är viktigast att hunden är en mysig & trevlig familje medlem, är inte dina det??

Det är patetiskt att du försöker misskreditera min framtida kennel redan nu!!

Herregud männsika jag har ju inte ens ett kennel namn ÄN!!

 
Ingen bild

jette

9 november 2008 00:06

Jag är inte ett dugg rädd för dig som kunkurent, varför kommer du att förstå om några år.
Jodå mina hundar är alla jättemysiga.
Det är du som är löjlig, Pernilla.
Jag vet inget om hur du ska driva din kennel. Men du har ju sagt vad du tycker om saker och ting. Men du kanske ändrar dig när du har kennel och ska börja sälja valpar, vi får väl se när du kommer in i verkligheten.
Hackar DU för hackandets skull?

 
Ingen bild

NIlla

9 november 2008 07:56

Det här börjar att bli för löjligt Jette, nu släpper jag detta........

Men en sak ska du veta, du har ingen anning om varken kvalitet på mina hundar eller hur jag kommer att driva min kennel i framtiden.

Men den som lever får se!!

 
Ingen bild

Erika

9 november 2008 09:53

Oj

Vilken debatt om något som inte finns ännu.

Tyvärr spelar avsåndet från valköpare till uppfödare visst en stor roll. Särskillt vid första valpen av en ras.
Har flera valpköpare som inte hade åkt 20 mil för att få en valp. Finns det trevliga föräldrar djur i närheten så duger den kennlen gott. För dessa människor är det viktigaste att de får en trevlig, social och pigg familje medlem. INTE en utställnings hund. För flera utav dessa människor betyder inte alla finna titlar och rosetter någonting- då de aldrig har varit på en utställning. De är helt enkelt vanliga människor som inte är intresserade av den delen av hundvärlden. Dessa valpköpare är en relativt stor del av valpköparna i sverige. De som åker långväga är ofta ute efter någon speciell egenskap eller förväntar sig en viss "kvalite" till ett visst ändamål.

Sedan så säger jag inte att utställningar är fel, absolut inte, det är ett sätt att garantera att hunden är rastypisk. Fast hur den mentala biten är säger inte mig någonting. Då vill jag se den i dess hemiljö,(eller i min egna- under lugna förhållanden)

Till alla oroliga:
Den dagen Pernilla köper sin nästa valp/tik så är jag helt säker på att hon kommer att välja uppfödare efter sina behov- tvekar jag inte alls på. Då kommer det att kvitta om det är grannen näst gårds eller om det är 40 mil bort bara hon får det hon vill ha och framförallt att det är en uppfödare hon kommer att trivas med som kommer att ge henne det stöd hon behöver i framtiden. Det är ju det uppfödare är till för- att hjälpa sina valpfödare- även när valpen är såld.

 
Ingen bild

Nilla

9 november 2008 14:06

Fan vad bra skrivet Erika!

Du sa allt.....

 
Ingen bild

jette

9 november 2008 14:55

Självklart så finns det de som bara är intresserade av att hunden är en trevlig familjemedlem. Men om Du får välja mellan en valp från föräldrar som är champions (flerfaldiga dessutom) höftröntgade, ögonlysta, mentaltestade och dessutom kommer från en uppfödare som har haft många kullar eller en uppfödare som säger att mina valpar kommer att bli trevliga familjemelemmar (kan man inte garantera)och båda uppfödare vill ha lika mycket betalt per valp. Vem väljer du då?
Du har ju sådanna uppfödare i närheten, Pernilla.
Såklart kommer du själv att hitta en jättetrevlig valp, för du är så pass insatt i rasen, men vi talar om dina valpköpare. Hur vet dom att dina valpar är supertrevliga familjemedlemmar. Jag vet att folk i största allmänhet väljer valp efter hur snygga föräldrarna är och det SER trevligt ut att föräldrarna är champions, ännu bättre om de har gjort bra ifrån sig i lydnadsringen också. Att valpen ska bli en trevlig familjehund hänger mycket på ägaren. Det är ju inte allt som är ärftligt.
Och som sagt jag vet inte hur du kommer att driva din kennel och jag skiter i vilket också. Jag försöker bara förklara hur det kan komma sig att valpar är så dyra.


 
Ingen bild

Nilla

9 november 2008 15:32

Jag kommer att välja valp från den uppfödare som det klickar med, och den valp som jag tycker verkar bra!

Mina valpköpare kanske inte kommer att veta det, MEN jag hoppas att dom köper valp av mig för att det har "klickat" mellan oss och att dom tycker om mina hundar!

jag kommer säkert att ställa ut mina hundar (då det är rätt kul att ställa trota allt) men det är INTE avgörande för mig om jag ska avla på dom eller inte!

Jag väljer inte bil för att den är snygg, jag väljer bil efter säkerhet, komfort & att den har dom egenskaper jag söker efter!

Vill jag ha en liten bil så köper jag inte en Volvo Cross Contry oavsett hur snygg den är!!

 
Ingen bild

jette

9 november 2008 16:27

jaha!
Så om du kan välja mellan följande bilar:
En volvo 740, trevlig familjebil säljes för 150000 eller en volvo 740, nybesiktigad utan rost eller bucklor i lacken 150000.
Du träffar båda säljarna och ser bilarna. Första trevliga familjebilen har även en jättetrevlig ägare som kan lova att bilen är bra. Men han har inga papper på det.
Den andra har papper på att bilen är nyservad och den har en blänkande fin lack utan skador. Ja gubben som säljer den är kanske lite otrevlig.
Vilken bil tar du? Bilarna kostar ju lika mkt.
Jag hade skitit i den sura gubben och köpt hans fina bil. Men du kanske tar den som det klickar med.
löjlig parrallel men det var du som drog den.

Vill jag ha en liten bil så köper jag inte en Volvo Cross Contry oavsett hur snygg den är!!

Vill jag ha en västgötaspets så köper jag inte en Cane Corso eller vad menar du? ha ha ha

 
Ingen bild

Nilla

9 november 2008 17:22

I rest my case......

Vissa vill bara inte förstå att andra har olika värderingar!!

JAG har inte rackat ner på dig & dina hundar Jette, eller hur du väljer ut dina avels djur!

Vilken bil jag tar? Den som passar mig Jette...

 
Ingen bild

jette

9 november 2008 18:23

Nääää vissa vill inte förstå!!!!!!

 
Ingen bild

Karin L

9 november 2008 18:41

Nu blev det väl lite tokigt. Oförsäkrade hundar som skjuts?? Alla har full rätt till sin uppfattning och har man vill avla eller tänker avla. I slutändan är den den som köper som väljer. Där är för min del förtroende mycket viktigt. Så valde jag coh det blev hur bra som helst. Jag vet ju vart jag inte ska vända mig också.

 
Ingen bild

jette

9 november 2008 18:55

Det är det jag säger. Valpköparen väljer den som man har förtroende för.

 
Ingen bild

Karin L

9 november 2008 22:12

Jepp. Mav väljer. Då gärna er person som utöver hunskkap också har förmågan att uttrycka sig balanserat och nyanserat.

 
Ingen bild

jette

9 november 2008 23:25

Då får nog Pernilla träna he he...eller du menade mig?
Jag har sålt valpar med framgång och än har ingen klagat.

 
Ingen bild

Karin L

10 november 2008 09:30

Alla har ju olika uppfattningar om vad nyanserat och balanserat är. Kan mycket väl tänka mig att köpa valp av Pernilla någon gång.

 
Ingen bild

jette-ger-sig-inte

10 november 2008 11:04

Det är det jag säger. Valpköparen väljer den som man har förtroende för.

 
Ingen bild

Karin L

10 november 2008 13:54

sista kommentaren i detta från mig. Inte skulle jag välja någom som lätt provocerande pratar om oförsäkrade hundar och skjutning. Slut.

 
Ingen bild

jette

10 november 2008 14:13

ttt
Jag behöver inte bry mig om det eftersom jag ser till så att jag har råd med det bästa till mina hundar. Och mina valpköpare har inte de heller problem med pengar ;-)tydligen!

 
Ingen bild

m

11 november 2008 11:08

jag håller med jette om valppriset, vet du förresten vad "dina uppfödare" tar för sina valpar nu? för priset har ju säkerligen inte legat still på 6500 respektive 7500 i vad var det nu? 3,5 respektive 7 år. Varav den ene borde vara betydligt dyrare än den andre då där ställs ut hd röntgas ögonlyses vallanlagstestas och gud vet allt.

 
Ingen bild

Brorsan

11 november 2008 19:23

Tips till m. Gå in på Nillas blogg den 10 november. Där har Rex uppfödare skrivit hur hon tänker med sin uppfödning och prissättning av valpar utan att gömma sej bakom en feg pseudomym.

 
Ingen bild

Nilla

11 november 2008 22:15

Hej Bror har du hittat hit :0)

Kram

 
Ingen bild

Jette

11 november 2008 22:35

Jag tror nog att Pernilla förstår, men det ligger i hennes natur att inte vika sig.
Lucia tar 9500 för sina valpar! 500 kr under smärtgränsen...är det viktigt det?
Men om Lucia tänker så här

citat: Vad det gäller utställningar – korningar – mentaltester – hd-röntgen, ögonlysningar m m så visst somt gör vi bara för att det är kul ibland.

så är det ju klart att hundkassan inte tar slut lika fort.

Jag har en tik som är bortplockade från avel p.g.a dåliga gener. Ja, jag får avla på henne om jag vill och en del uppfödare har uppmanat mig att göra det för att hon är en så trevlig hund. Men jag vill inte riskera att hennes avkom blir sjuka och inte blir äldre än 6 månader. Jag tror inte att mina valpköpare skulle säga: Tack Jette för att vi fick ha vår trevliga familjehund i hela 6 månader.
Det kostar att ha min Kajsa gående här, hon får samma mat, lika mkt uppmärksamhet och kärlek och hennes försäkring kostar lika mkt som de andra hundarnas.

Om man nu tycker att alla ens valpar är sina barn så kan man ju tycka att Kajsa är ju faktisk halvsyster till valparna som föddes här senast och då kan de gott bidra till deras storasysters levnadsstandard...rörigt? Ni som vill förstår säkert.

Förrästen GOD UPPFÖDAR ANDA! Är väl inte att hacka ner på andras valppriser?

Och jag har inte påstått att Pernilla KOMMER att skjuta sina hundar! Läs....hur är det med svenskan!!!

Sen som avslutning så kan man ju kolla i utställningsringen vart de hundarna som gör utfall kommer ifrån. Har sett hundar förlora sin placering p.g.a aggresivitet. Och på en skv specialutställning där för övrigt Pihlspetsens Bitte (min lovis) :-) blev BIM så var Anita w besviken över att vissa hundar visade humör.
Bara en liten parantes....



.

 
Ingen bild

Nilla

12 november 2008 05:56

Ja Jette du har rätt i att det ligger i min natur att inte vika mig. Varför ska jag det??

 
Ingen bild

jette

12 november 2008 08:13

Kanske kan nån annan ha rätt?!

 
Ingen bild

Lena

12 november 2008 10:40

Nu tycker jag det börjar likna dagis och få sista ordet och vem som har rätt eller fel.

Det är väl inte det som det går ut på? Vem som har rätt eller fel?

Det som ÄR bra är att folk vågar ha åsikter och stå för dom. Pernilla som vågar fråga för att hon är nyfiken och vill få reda saker och t ex när en uppfödare vågar tala om vad hon tar för sina valpar och varför.

Ledsamt blir det när såna som m, av och andra gömmer sej och inte vågar stå för det dom tycker. Rädda för att bli häcklade och uthängda.

Varför är tonen så hätsk i debatterna mellan somliga. Varför tycker såna som vårdaren sej ha rätt att hoppa på Pernilla på ett sånt fult nästan sjukt sätt?

Varför är det på detta viset?

För att Pernilla blivit en "offentlig" person när hon skriver sina åsikter på sin blogg? Sticker hon ut näsan får hon väl tåla lite. Eller, ont ska med ont förgöras?

En sak som är bra, det sticks hål på varbölden som har funnits länge bland en del i västgötaspetsvärlden och de dåliga blottar sej även om det bara är under alias. När all undertryckt ilska kommit fram kanske man kan gå vidare med positiva saker för västgöten och få bort rädslan hos folk.

Jag har läst på Ulvus blogg där Lisbeth skriver många bra och tänkvärda saker bl a om hd. Läs det och läs också längre tillbaks.
Kramis

 
Ingen bild

Nilla/Jobbet

12 november 2008 11:03

Jette, det finns inga rätt & fel, man tycker olika och det kan man göra UTAN att vika sig.......

 
Ingen bild

Trött

12 november 2008 13:34

Nu är jag annonym för annars kommer jag väl bli påhoppad också???? Eller??

Lägg ner sandlådedisskusionen Jette. Du börjar bli jobbig. Får ingen vara av annan åsikt än dig. Pernillas uppfödning ligger fortfarande flera år fram i tiden...den dagen den sorgen.
Kan förstå att Pernilla tycker att priserna går över styr, hörde så sent som i förra veckan en man som alltid haft västgöte men nu hade hans senaste hund dött, han har nyss blivit pensionär- gamal bonde på skaraslätten. Pensionen är mycket låg då hans inkomst alltid varit låg. Nu ville han köpa en ny sista hund. Han har inte råd. Att köpa en hund för 10.ooo kr går inte - ekonomin tillåter inte detta. Han trodde att de kostade ca 7.000 kr för det kostade grannes jakthund och de har alltid varit likväriga i priser.
Sedan är det ju upp till var och en som är uppfödare av rasen att sälja för ett under pris, men själv tycker jag att det är synd och skam att de som haft västgöte hela sitt liv och varit med och bevarat rasen inte längre ska kunna köpa sig en hund- utan att gå ifrån hus och hem. Han kan i och försig köpa hunden men då inte försäkra den, vilket han vill- då anser han sig inte ha råd, innnan om 1-2 år!! Fast då är han närmare 70 än 65 och vem vill sälja hund till en sådan gamal gubbe??
Sedan är det absolut inget fel i att ta betalt för sina hundar det sållar som sagt många oseriösa köpare som skrivits många gånger här. Men utvecklingen med priser har varit som en raket de sista åren och det är just det som är så skrämmande.

 
Lisbeth

Lisbeth

12 november 2008 15:21

61 kommentarer - sanslöst! Finns det inget viktigare ang västgötaspets att dryfta? Eller har folk bara pengar i huvudet?
OK - då har ni en kommentar till. Har nappat på den senaste "trött" - Om undertecknad någosin mer kommer att föda upp en kull västgötaspetsvalpar, så ska jag sälja dem för 7000 kr/st och då bara till gamla gubbar på landet som har haft västgötaspets i hela livet, då dessa ärans män/kan också vara gummor - tar väl hand om sin hund och är hemma hela dagarna. Vilket här med edligen intygas.

Med vänlig hälsning/L. Högman - också trött

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jette

12 november 2008 15:46

ha ha ha
Jag tänker inte lägga av! Nu när jag äntligen har kommit igång (jag brukar nämligen inte skriva i andras bloggar.
Men ni behöver ju inte läsa om ni inte vill.
Mina inlägg är väl inte värre än alla andras så varför ska jag då sluta skriva? Att skriva sandlådedisskusion och skriva under med trött? hur gammal är du? hi hi!
Klart att jag kan sluta skriva och tycka att ni är bara knäppa :-) men.....nä detta e så kul! så jag vill inte sluta.
Stackars gubbe! kan nån vara så snäll och sälja en Västgöta till honom, jag har inga på lager. Annars så skulle jag sållt en till han, ja jag skulle t.o.m kört hem den till honom. Han kan få foder också för vi måste ju förstå att alla måste ha råd att köpa hund. Och det är ju mycket viktigare att gubben har råd att försäkra sin hund än att jag har det som har 5.

Det är sant! allt har blivit så dyrt! Jag förespråkar att vi sänker valppriserna med 3000 spänn. Och sen skiter vi i utställningar som är de som ser till så att vi har koll på rasstandarden. Vi skiter i att HD röntga för det kan vi göra öhhhh sen nån gång.
Ni som är så duktiga till att hacka på minsta lilla negativa detalj. Hur sjutsingen vågar du "trötter" kalla Pernillas kommande uppfödning för en sorg......ups!

 
Lucia Wikmark

Lucia Wikmark

12 november 2008 16:57

Jag håller med dig Jette. Nu när jag äntligen och förmodligen bara för en kort stund har en fungerande dator, efter 2 års ständiga haverier och annat strul, så kan jag inte bara låta bli. Det är så kul att få KONTAKT när man bor ute i ödemarken.

Men Pernilla lova att du säger till om du tycker jag blir för tjötig så skall jag taga detta ad notam.

Men till saken. Visst vore det bra om utställningarna var en måttstock på hur väl hundarna följer rasstandarden. Visst skall det vara en avelsbedömning men så är det ju inte. Det är ett lotteri som mycket beror på handlern och dagsformen samt domarens kunskap om rasen och fria skön som det så vackert heter.

Det utkristalliseras ofta två olika typer av hundar i raserna. En utställnings och en brukstyp. Där har vi hamnat med västgöten.

Vi har travhästtypen: uppkäkade med nacken i 90 graders vinkel ett ben i vardera hörnan av en helt plan, och därmed, oelastisk rygg. Ett välvinklat bakställ som möjliggör ordentligt påskjut bakifrån så man får den flashiga flygande traven. Detta exemplar skulle inte överleva en dag i min häst eller kohage där den, med sina allt för korta ben, skulle få huvudet avsparkat eller bli ihjältrampad. Men snyggt är det att se på i finalringen. Ett sätt att få fram denna trav är att cykelträna hunden med klövjeväskor/tyngder. Har man litet öga och erfarenhet är det mycket tydligt vilka hundar som är tränade på detta sätt. För att förekomma missförstånd vill jag bara påpeka att det aldrig skulle falla mig in att träna några hundar på det sättet. Tycker personligen att det är ”bodybuilding” och snudd på oetisk och inte har något med hundavel att göra.

Så har vi brukstypen: fortfarande 3/2 men litet mer kvadratisk, aningen längre ben än den förra typen, med en välmusklad och därmed aningen välvd rygg. Huvudet bärs naturlig i en förlängning av ryggens linje. Bakstället är fortfarande välvinklat men litet åt det rakare hållet för att möjliggöra västgötaspetsens naturliga arbetsgångart "kort galopp" för att tala hästspråk.
En arbetande västgötaspets bör alltså vara mer byggd likt en hopphäst än en travhäst. ”Knycken”, mellan skulderbladen, i ryggkotorna som är till för rörelserna i sidled får inte heller vara allt för tillbakabildad( Det kan vara en fråga om livet när man är en arbetande bondhund.)

Ser man på bilder från förr så ser man att precis så såg västgötaspetsarna ut. Det finns föga likhet med de eleganta corgi liknande hundar som vi ser i utställningsringarna och på prispallarna. Men det finns naturligtvis undantag.

Enligt min uppfattning och tyckande skall västgötaspetsen inte vara alltför elegant. Det skall vara bondpojken och bondflickan som just kommit ut från lagår´n INTE travmaskinen.

Detta är mina tankar och erfarenheter efter 55 år med arbetande västgötaspetsar på en lantbruk med en djurbesättning som omfattat gäss och hönor, 30 talet kor, Hereford och 40 talet hästar, Svenskt Halvblod stofamilj 31 Elmarinastammen och New Forest engelska Bromy linjerna.

Det skulle vara mycket intressant att få höra någon annans synpunkter och erfarenheter av att arbeta med västgötaspetsen i dess rätta element. På landet. På en bondgård.

Lucia

http://www.vastgotaspets.nu

 
Ingen bild

Karin L

12 november 2008 21:09

Vilken bra kommentar Lisbet. Så trevligt att se till hunden och presumtiv köpare istället för att slå sig för bröstet att man har köpare som kan betala ett högt pris.

 
Ingen bild

jette

12 november 2008 21:16

Jag slår mig inte för bröstet men DU är en sån som letar små detaljer för att sen kunna gnälla om det, din idiot. Du fattar verkligen nada!

 
Ingen bild

pudel

12 november 2008 22:35

Jette,

om du är den jag tror, då har du hundkurser och trim (utan våld enligt reklamen): Hur bär du dig åt för att inte skrämma bort dina kunder ?

De kanske gnäller om små detaljer. Kallar du då kunden idiot ?

Är det den här stilen som lärs ut på "diplomerade kurser" ?

 
Ingen bild

jette

13 november 2008 08:02

patetiskt!
Jag är som Nilla, skiljer på privat o jobb!
Gå kurs så får du se! :-)

 
Ingen bild

undrande

13 november 2008 08:22

Ingen trevlig privat sida du visar Jette.

 
Ingen bild

Karin L

13 november 2008 09:52

Hepp!!

 
Lucia Wikmark

Lucia Wikmark

13 november 2008 11:09

Nu när jag äntligen har fått igång min dator.

Är det INGEN som vill prata hund på denna bloggen.

Seriöst alltså?

Lucia

http://www.vastgotaspets.nu

 
Ingen bild

jette

13 november 2008 13:22

Hepp!!
Jag skrev inlägg om valppriserna, att ni vill annat har jag förstått nu!
Detta räcker för mig!
tjiddividdi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards