Direktlänk till inlägg 29 november 2008

Stakarna som försvann??

Av Pernilla - 29 november 2008 12:21

GAAAHHHH



Som jag har letat i källaren efter stakarna, håller på och städar & byter gardiner & springer ner till källaren OCH HITTAR DOM INTE!!


Nog för att vi har mycket saker i våran källarskrubb......


Ja ja Mile kommer hem i kväll, så han får ge sig ner och rota fram dom, får göra klart allt annat så länge.


Var nere en sväng på klubben, tog en kopp kaffe med Linda & Lillemor, det var gött, var väl ute i 1½timma.


Linda tränade lite med Strega, hmm hon är snabb tänkt den hunden!!



Näää vad sitter jag här för, måste ju stryka gardiner & städa!!


Tjingeling.....


// Nilla

 
 
Ingen bild

Linda

29 november 2008 12:35

Jepp! hon är snabb...tur att man har en som är liiiite trögare *S*

 
Lisbeth

Lisbeth

29 november 2008 13:02

Förstår hur du känner det... finns inget värre än när gamla traditionsbärare försvunnit! Bortslarvade... neeej!

Man kan få ågren för mindre...

Med förhoppning om återfunnen stake, hm... inte så bra uttryck... och därmed ljus i ditt hus...
önskas Pernilla med familj en riktigt go advent!

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Peter

29 november 2008 13:29

Kommentar Munchausens

Är det samma Ewa S som tillsammans med Britta H m fl drev HD-frågan för vgsarna för ett antal år sedan innan det blev inaktuellt?

Har dom hittat en ny nisch?

 
Ingen bild

gammal uppfödare

29 november 2008 13:35

Dåligt av SKV:s styrelse att haka på sjukdomsivrarna. Kan dom inte läsa fakta och tänka själva.

Ska västgöten behöva gå igenom samma sak som med hdn en gång till. Blev det inte tillräckligt mycket skada den gången. Lär sej inte rasfolket av gjorda misstag.

Byt ut styrelsen och in med kunnigt sansat folk!

 
Ingen bild

gudrun

29 november 2008 13:57

Av 7 ordinarie ledamöter i Specialklubbens styrelse är bara 2 erfaret västgötaspetsfolk. Dom andra har inte någon längre erfarenhet av västgötasspetsrasen.

Det är bra med nya människor i styrelsen men då får man också mindre erfarenhet och att det kan bli på detta sätt.

Dom gamla erfarna har skrämts bort och till tystnad. Dom orkar inte längre.

Dom som vet vad folk står för vet att det numera nästan bara är folk med vissa åsikter som sitter i styrelsen.

Så blir det när samma människor sitter i valberedningen år efter år. Britta Hammarström t ex har suttit ett tag nu både som sammankallande och ledamot.

Åk till årsmötet. Rösta på vettiga och kunniga människor till styrelsen. Annars får vi leva med detta.


 
Ingen bild

Jo

29 november 2008 15:23

För det första skyll inte på STYRELSEN!! Ni kunde ju deltagit vid avelskonferansen där detta med ögon var uppe och där var 14 uppfödare, samt andra västgötaspetsägare som diskuterade och kom fram till detta med ögonlysning. SITT INTE OCH HÅNA STYRELSEN!!!! Att det sitter oerfaret folk i styrelsen är ett rent påhopp... Jag vet många i styrelsen som har ett öppet tänk och stor kunskap om västgötaspets OCH andra raser, kanske inte fullt så trångsynta. För att man är ung behöver man inte vara okunnig!
Men ni stick huvudet i sanden och tro att vi andra lider av den där konstiga störningen...... Då är det många, många, många uppfödare som lider av denna.. alltså ett sjukt hunduppfödar Sverige?
Gudrun ser framemot och träffa dig på årsmötet och framför gärna dina åsikter direkt till Britta Hammarström i stället för i denna blogg och förresten ta kontakt med ordförande i stället vet jag och gör din röst hörd!

 
Ingen bild

maarit

29 november 2008 15:28

Nu går fan på torra land!
På avels/uppfödarmötet 27-28 sep i SKV-regi
antogs ett förslag an mötesdeltagarna (23 st västgötaspetsägare varav 14 uppfödare)att försöka ögonlysa ca 100 västgötar för att se hur många som har retinopati.
Har själv en tik som har detta. Jag vill ju gärna veta vad det är tex om det är ärftligt eller kommer min lilla tjej bli blind när hon blir äldre eller kanske det inte är något att bry sig om.
Många tankar snurrar i mitt huvud.
Sitt ni där och ös galla över alla och envar. Jag misstänker att ingen som skriver här var på detta möte.

Maarit (ej anonym, Nilla vet vem jag är)

 
Ingen bild

gudrun

29 november 2008 15:32

Jo
Jag vill helst framföra mina åsikter själv och behöver ingen som för min talan.

 
Ingen bild

gammal uppfödare

29 november 2008 15:49


Kära Maarit
Jag var där. Det var för bedrövligt. Även mannen som åker runt och marknadsför sin affärside om HD-röntgen. Jag tror snart inte det finns en enda fläck i sverige där han inte varit. Han är bara en i raden som livnär sej på människors oro.

Det du skriver är precis det jag menar. Marianne Gustafsson skrev en gång i tiden om "HD-spöket" innan SKK fick nog och det gick i graven. Nu är det tydligen dags för "Ögonspöket".

Tänk så mycket sorg och oro och grusade avelsplaner detta har fört med sej för dej och många andra. Alldeles i onödan.

Kram på dej och var glad för dina fina hundar, utan oro.

 
Ingen bild

jo

29 november 2008 16:07

Ja jag hade inte tänkt framföra dina åsikter, förstår inte hur du fick det till att någon annan skulle föra din talan?
Jag menade bara att det kanske är bättre att diskutera direkt med de berörda i detta fallet styrelsen och Britta än att diskutera det i en blogg......... Där dessa parter kanske inte ens vet om att de diskuteras....
Till gammal uppfödare, det är nya tider och det kommer nya sjukdomar man kan inte leva kvar på "gamla meriter" och på den gamla goda tiden... Nu är det som det är med ögon och HD och allt annat som diskuteras...
En ögonveterinär sade till mig: man får aldrig fram något resultat så länge folk inte är villiga att ställa upp och hjälpa till..
Varför har man så mycket imot att ögonlysa sina hundar? för visst vill vi väl komma fram till ett resultat och jobba för rasens bästa?
Med det menar jag inte att man ska utesluta individer med ögonförändringar, kanske är det så att det är ett anlag som finns hos vår ras och inte gör skada och det hade väl varit bra att få reda på?
Nu tänker jag inte skriva mer i denna blogg.. nu får ni tjafsa på egen hand!
Tack för mig och TREVLIG ADVENT!

 
Ingen bild

Nilla

29 november 2008 16:10

Jisses sicket liv om ögon??!!

INGEN som undrar hur det går för mig & mina stackars stakar??

 
Ingen bild

Malin

29 november 2008 16:14

Tittade in här, Jisses vilket liv!
Nej ingen tänker på dina stackars stakar, men du har säkert fått fram dom och adventsfint i dina fönster!
Ha en trevlig helg

 
Ingen bild

Jan från västergötland

29 november 2008 16:18

Klart du vill veta Maarit om din hund är frisk och sund och är lämlig att avla på eller om det är en hund med defekta gener som inte ska användas i aveln.

Klart att uppfödaren till din hund vill veta vill veta för det påverkar även föräldradjuren till din hund, kullsyskon och andra avkommor till föräldradjuren. Deras föräldrar och avkommorna till dom. Ingen vill väl ha sjuka djur. Eller djur som är befläckade med defektgener.

Jag tycker att det är bra att styrelsen tar tag i detta med kraft och att det finns personer som Ewa S och Britta Hammarström.

Västgötaspetsen är en frisk och sund hund har den befläckats med defekta gener SKALL dom bort.

Jag tycker att man ska göra alla tester man kan på sin hund om man tänker avla på dom. Har man fått en hund med defekta gener ska man stämma uppfödaren som man gör i andra länder.

 
Ingen bild

håller med

29 november 2008 16:29

Västgötaspetsen är inte alls en frisk och sund hundras. Den har lika mycket skit i sina gener som alla andra raser om inte mer!

Därför har vissa så mycket emot att testa, ögonlysa - hd mm, sina hundar. För då brister myten om den sunda friska västgötaspetsen och sanningen kommer äntligen fram.

Välj en annan ras. Det gjorde jag.

 
Ingen bild

Gudrun Lindvall

29 november 2008 16:38

Det krånglar, så kanske finna detta på väg in--
men..
eftersom jag fått frågan vill jag påpeka att signaturen "gudrun" inte är jag, Gudrun Lindvall, som tillsammans med Karin Ernflo - sammankallade- och Britta H. sitter i SKV:s valberedning.
Har man synpunkter på styrelsen och vet bra folk, som vill vara med, så kontakta någon av oss.

 
Ingen bild

Familjen Knutsson

29 november 2008 16:43

Usch va´tråkigt detta låter. Hade tingat valp i Skåne men har avbokat. Vi vill ju inte ha en sjuk hund.

Så vi letar vidare?

 
Ingen bild

Nilla

29 november 2008 16:44

Nej tyvärr så har inte stakarna kommit fram...........ÄN!! *L*

Men jag jobbar på det....

 
Ingen bild

Nilla

29 november 2008 16:47

Till Familjen Knutsson

Avbokat???

Och ni tror att ni hittar en friskare ras?

Detta är ju löjligt!!

Vill folk HD Rtg & Ögonlysa så gör dom det & vill folk inte det, så gör dom inte det.....

HERREGUD sicket tjafs..

Avbokat för vadå???


Västgötaspetsen ÄR en sund & frisk ras....

 
Ingen bild

gudrun andersson fd sjöquist

29 november 2008 16:49

Tack för att du redde ut begreppen Gudrun Lindvall.

Valberedningen i SKV vill jag hålla mej långt ifrån.

 
Ingen bild

Jette

29 november 2008 17:06

Vilken uppfödare har ni beställt från fam. Knutsson????!!!

 
Ingen bild

Malin

29 november 2008 17:09

Avbokat sin valp? Ja det är verkligen konstigt västgötaspetsen är en av de friskaste raser som finns, tro mig jag har själv både shih tzu, bearded collie och västgötaspets och friskast av dom alla är.
VÄSTGÖTASPETSARNA! Vilket liv här är! Om familjen Knutsson ser detta råder jag dom verkligen att ta kontakt med avelsrådet för att få veta mer om de är oroliga..
Ha det gott!
/ Malin

 
Ingen bild

Ano

29 november 2008 17:09

Det undrar jag med det finns inte så många med valpar i skåne.

 
Ingen bild

Gudrun Lindvall

29 november 2008 17:14

En sak har jag lärt mig av livet, gudrun a fd s: det är mycket roligare att vara med och påverka än att stå utanför och bli bitter. Och....man kan påverka. Överallt!
Så...när jag tillfrågades att vara med i SKV:s valberedning tyckte jag att det kändes kul, även om min erfarenhet av vgs bara är drygt 2 år gammal. Att försöka få till en bra styrelse handlar ju inte om hd och ögon, utan om att hittta folk som har förmågan att samarbeta och viljan att engagera sig ideellt.
Ang, frisk och sund ras:
det är ju så att det finns sjukdomar och defekter mer eller mindre i alla raser. Och därmed också blandraser. Med en liten avelsbas och den matadoravel, som var vanlig förr, är det inte så konstigt.
Vgs är en förhållandevis mycket sund ras!!!!
Ingen ras är helt förskonad, inte ens borderterrier, som veterinärerna väljer och som jag fött upp. Några med hjärtfel vet jag och några med epileps (hade en sån själv), men det är väl som med folk; vi är inte ofelbara vi heller.
Vgs är en mentalt sund och trevlig ras, enormt lättlärd och följsam. Lite skällig kanske. I alla fall min.
Att avstå från en vgs är att förneka sig underbara stunder med en ljuvlig individ, som ger och ger och ger.. kärlek, tillit, har idéer, är begåvad så man förvånas. Ja, ni som har vet. Varför förneka sig något så fantastiskt och roligt?
Aldrig en annan ras!!

 
Ingen bild

malin

29 november 2008 17:19

Så sant så sant... Gudrun L kanon skrivit...

 
Ingen bild

Nilla

29 november 2008 17:21

Kan bara hålla med dig Gudrun L

Västgötaspetsen är så förstående, dom kan verkligen förstå vad man känner, tycker & tänker..

Jag upphör aldrig att förvånnas...

 
Ingen bild

elin

29 november 2008 17:24

När man kollar på SKVs hemsida efter valpar och ringer runt till uppfödarna snackar de bara skit om varandra.

Den uppfödaren är så oseriös o den är så hemsk mot sina djur och de har det så dåligt.
Den uppfödaren har vi anmält till SKK för vanvård o den upppfödaren har säkert hd på sina hundar för han/hon röntgar inte.
Den uppfödaren har sålt en blind valp så köp inte där! osv osv Ingen bra reklam för rasen precis.

Det är lika vilken uppfödare man kontaktar. Stor o framgångsrik eller liten o okänd.

Skärpning om ni vill ha sålt några valpar.

Ingen vill köpa valp hos en gnällspik som måste snacka ner andra för att få sålt sina valpar.

 
Ingen bild

Ano

29 november 2008 17:38

Pratar dom skit om samma uppfödare allihop?

 
Ingen bild

elin

29 november 2008 17:44

Thihi. Nähä det kan man kanske tro. Dom sprider dyngan friskt istället.

Hörs det att jag är kotjej(:-)

 
Ingen bild

Gudrun Lindvall

29 november 2008 17:46

Det där, Elin, tror jag inte är sant. Ursäkta.
Jag var en sån där "jobbig" valpkörare, som pratade med VÄLDIGT MÅNGA och besökte flera uppfödare (med och utan valpar) innan jag hittade vad jag ville ha. INGEN pratade skit om någon annan en enda gång!!! Så här på rak arm och med lite dåligt minne var jag i alla fall i kontakt med 10 uppfödare - inget skitsnack!!

 
Ingen bild

?

29 november 2008 17:50

Det tror inte jag ihellre är sant..Tror det är skrivit för att få igång ännu mer liv här inne..
Har också pratat med massor av uppfödare och aldrig hört något sådant..

 
Ingen bild

Gudrun L.

29 november 2008 17:54

För övrigt, Nilla. Det finns alltid nya stakar.

 
Ingen bild

Nilla

29 november 2008 18:25

Jo Gudrun L det gör det förvisso, MEN jag vill HA mina gamla och och invanda stakar...... "Hualigen så det där lät nu då"

Visst tror jag att det förekommer en del skitsnack mellan & om uppfödare, men inte så mycket som vissa påstår.....

 
Ingen bild

Nilla

29 november 2008 18:26

Se jag är sååå ledsen att jag hackar fram orden *Ler*

 
Ingen bild

maarit

29 november 2008 19:06

Nu tog jag väl i så jag kräktes i mitt föregående inlägg.
Det är faktiskt ingen hund i vare sig Sverige eller Finland, där de har ögonlyst mycket längre än vi, som blivit blind av denna sk västgötaretinopati.
Men jag vill ju ändå ha svar på vad detta handlar om.
Hela protokollet från avelskonferensen kommer att kunna läsas på SKVs hemsida snart eller i tidningen. Där står även vad avelsrådet rekommenderar ang avel på hundar med retinopati.
Förresten ska jag ögonlysta min 8-årige kille efter jul.
Ha nu en trevlig advent

Maarit

 
Ingen bild

peter

29 november 2008 19:07

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Det låter som en riktig dokhussåpa alltihop men säkert inte så kul för de inblandade.

Insinuerar du att en enda uppfödare skulle vara utsatt för allt det här skitsnacket och förtalet Ano. Luktar lång väg.....kanske du till och med är inblandad, rent av en av anstiftarna......?

I så fall.SKÄMS på dej! Annars gå vidare i livet med högburet huvud!

Jag personligen blir nyfiken på istället för avskräckt när drevet går efter någon. Det här måste vara en intressant människa som sticker ut och har civilkurage. Undrar vad denne/denna har gjort för att få all denna uppmärksamhet.

 
Ingen bild

utsatt valpköpare

29 november 2008 20:02

Tyvärr har jag och min man samma erfarenhet som det Elin beskriver. Vi råkade själva ut för samma sak när vi skulle köpa våran lilla vovve.

Jag blev så upprörd att jag skrev en insändare om det i SKVs tidning. Så här skrev jag då: Att köpa valp är inte lätt, när……..

…….vi av uppfödare, blev avrådda från att kontakta en viss kennel.

Hur skulle vi ta det…? Var det fel på sättet att föda upp valpar, defekter på hundarna, eller…..???

Det visade sig att det berodde på konflikter människor emellan, vilket vi som presumtiva valpköpare inte alls vill bli inblandade i, utan vi vill bara ha en liten underbar västgötaspetsvalp.

Vi ber ”människor” i klubben att inte låta era dispyter gå ut över oss nya medlemmar och valpköpare.

Hoppas att vi får träffa er alla till sommaren då vår lilla tös vuxit lite.

Mvh från oss i Dalarna

Rosor och tack till SKVs valpförmedling som mycket professionellt lugnade oss. Precis som Peter skriver blev jag nyfiken på den uppfödaren som var värst ute då, Lucia Wikmark som har Kopparås Kennel. Så vi åkte dit för att själva få en uppfattning.

Vid besöket, det blev flera stycken, eftersom kenneln visade sig vara mycket bra och inte ett ord stämde av allt hemskt och elakt jag fått höra bestämde vi oss för en valp därifrån. Vi älskar vårt lilla gryn och nästa hund kommer också att bli en västgötaspets från samma kennel.

Så ungefär var mitt manus till tidningen.

Väldigt tråkigt att få höra att det är lika illa fortfarande. Jag kanske ska skicka in min insändare igen?


 
Ingen bild

Nilla

29 november 2008 21:06

Hmmm om någon är intresserad? Så har jag fortfarande inte hittat mina stakar!!!!!

HUUUUUR ska jag kunna fira första advent utan dom???

"Snyftar i det tysta!

 
Ingen bild

Malin

29 november 2008 22:04

Nilla du får köpa nya stakar i morgon, eller sov på saken i natt så kommer du säkert på var du har gömt dom!

 
sofia

sofia

1 december 2008 17:19

Do the monkey! Do the monkey! ;D

http://sofiasko.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards