Direktlänk till inlägg 20 september 2009

Bevarande av rasen??

Av Pernilla - 20 september 2009 08:45

 Är det ingen som reagerar på att benen blir kortare hos Västgötaspetsen, att man premerar & sätter en Västgötaspets som ser ut så här som vinnare !?

  

Med så korta ben så är den inte sund längre, dom är ju kortare än Corgins ben!!

 

Var ska man börja, vem är det som ska se till att benen har en sund längd?

  

 

För att kunna utföra sitt jobb som den är avlad för så MÅSTE den kunna ta sig fram över kuperad terräng, och det kan den INTE om den har så korta ben som första bilden visar!!

 

Detta ÄR ett UPPFÖDARE & DOMARE ansvar & det är upp till SKV att se till att tala om hur dom vill ha det, just nu bevarar vi ingen ras vi förändrar den efter modets nyck!!!!

 


 
 
Maria D

Maria D

20 september 2009 12:12

Nu är ju jag väldigt ny på rasen, om än gammal med ganska stor erfarenhet i hundvärlden, men åsikter det har jag.

När vi valde ras så ville sonen ha en mindre ras än vi har sedan tidigare. Corgin gick bort direkt pga sina väldigt korta ben. Västgötens standard säger ju bl a "lågbent, dock ej för lågställd" samt "Avståndet från bröstkorgen till underlaget bör inte understiga 1/3 av mankhöjden" i mitt tycke är det väldigt tydligt att de inte ska ha för korta ben. Just det ovan var en av anledningarna till att vi började titta på en vätte.

Jag tycker även man ser en del med korta tjocka halsar. Visst kan pälsen lura ögat, men inte så mycket.

http://www.meringa.se

 
Ingen bild

Nilla

20 september 2009 15:02

Bilden ovan är ben tillhörande en Västgötaspets!!

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Maria D

20 september 2009 17:08

jo, jag fattade det. Men hade jag bara sett kortet och inget mer hade jag gissat corgi.....

 
Ingen bild

Birgitta

20 september 2009 19:38

Tack för idag! Jag har skickat mess till dig på Vovve ang det vi pratade om idag :-)

 
Inga

Inga

20 september 2009 20:46

Det är TYVÄRR väldigt många domare , vilka
placerar dessa kortbenta "corgitypiska" västgötar som vinnare på utställningar.
Hoppas SKV beaktar detta på en eventuell domarkonferens.

http://www.kolumbus.fi/fennican

 
Ingen bild

Nilla

20 september 2009 21:06

Hej Inga

Tyvärr är det så att dessa även vinner på ras specialer..

Och ja jag hoppas också att Skv beaktar detta på en domarkonferens, för man måste börja någonstans för att få till en förändring..

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Du vet vem

20 september 2009 23:59

 
Ingen bild

Nilla

21 september 2009 07:53

Till "du vet vem" (Stockholmare) så kan jag kolla genom din internetleverantör (Hi3G Access AB) vem du är! Så passa dig väldigt noga, jag har INTE glömt!!!!

 
jette

jette

21 september 2009 09:11

Tyvärr så är det ju inte alla domare som följer rasstandarden. Så är det inom alla raser. Domare följer uppfödares hemsidor och skapar kontakter o med det får de vänner. Mycket jäv inom denna sporten.
/Jette

http://www.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 22 oktober 2012 13:38

Ja det var det jag hade 😃 inget farligt, men jäkligt jobbigt då jag mår illa, är yr och vinglar lite 😣 men det ska snart vara bra igen 😉 Sen när jag mår bra ska jag ta tag i min vikt, har gått upp lite sen jag slutade rök...

Av Pernilla - 22 oktober 2012 08:48

Så här dålig som jag är nu, har jag nog aldrig varit 😢 det började för tre veckor sen och håller på än 😞 först var jag sjuk i influensan ( hostan är kvar fortfarande) sen fick jag en infektion på högra ögat, den har gett med sig, nu i...

Av Pernilla - 25 augusti 2012 11:56

Jag fick ett brev, ett brev fullt av smärta och sorg, sorg över en sjuk hund ,en hund som fick avlivas pga epilepsi, ingen ska behöva uppleva det ! Vem bär ansvaret ? Uppfödarna ? Ja jag tycker det, det är bara dom som kan utesluta hundar med epileps...

Av Pernilla - 10 juli 2012 20:44

Nu är det ruggigt länge sen jag bloggade ☺ ska skärpa mig 😏återkommer inom kort 😘...

Av Pernilla - 15 augusti 2011 09:34


Ja nu var man åter i Sverige, regniga Sverige för att vara exakt   fast det är rätt skönt, det var ju rätt varmt nere i Makedonien ca +32 i snitt, vissa dagar + 42      Jag har 1 vecka kvar på semestern, men längar faktiskt lite tillbaka till job...

Presentation


Välkommen till min blogg, den handlar mig & mina Västgötaspetsar Rocky & Rex
Och om dom aktiviteter som jag & andra här i Väst kommer att ha!

Vädret hos mig.....

Omröstning

Hur mycket är din Västgötaspets ute på promenad under en hel dag?
 Ca 1 tim
 Ca 2 tim
 Ca 3 tim
 Ca 4tim
 Ca 5 tim eller mer

Tiden går......

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bloggvärde

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards